Tego nie rób automatycznej skrzyni biegów
Zdaniem eksperta

Tego nie rób automatycznej skrzyni biegów

Samochody z automatyczną skrzynią biegów są coraz bardziej popularne. I nic dziwnego, zapewniają bowiem nie tylko większą wygodę, ale także lepsze osiągi. Jak poprawnie jeździć pojazdem z automatem, aby skrzynia posłużyła bezawaryjnie przez długi czas? Oto najczęstsze błędy, które mogą się skończyć kosztownymi naprawami.

udostępnij

Marcin KamińskiMarcin Kamiński / 30-01-2020

Nie zaniedbuj wymiany oleju

Automatyczna skrzynia biegów wymaga smarowania, za który odpowiedzialny jest w przekładni olej. Jeśli jest go za mało lub jest zbyt stary i nie ma odpowiednich parametrów, skrzynia biegów może się przegrzewać. Dlatego trzeba pamiętać o regularnej wymianie oleju w skrzyni biegów. Nie wolno jeździć automatem na starym oleju przekładniowym – to najkrótsza droga do kosztownej awarii.

Sportowy

Interwały wymiany oleju w przekładki wskazuje producent samochodu w instrukcji pojazdu – przebiegi lub okresy mogą różnić się w zależności od marki, modelu lub wersji samochodu. Ponieważ olej nie jest drogi, a ma kluczowe znaczenie w utrzymaniu automatycznej skrzyni biegów w dobrej kondycji przez długi czas, okres podawany przez producenta auta można skrócić, wymieniając olej na nowy jeszcze wcześniej, niż podano to w instrukcji. Koniecznie stosuj olej o parametrach spełniających wymogi przewidziane przez konstruktora samochodu!

Automatyczna skrzynia biegow

Skrzynia wymaga rozgrzania, podobnie jak silnik

Poruszając się samochodem z automatem, trzeba pamiętać o konieczności rozgrzania skrzyni biegów przed ostrą jazdą na wysokich obrotach. Skrzynia automatyczna – podobnie jak silnik – osiąga optymalne warunki pracy dopiero po pewnym czasie jazdy, gdy wszystkie płyny osiągną odpowiednią temperaturę, a olej będzie miał wskazaną lepkość.

Po włączeniu samochodu i rozpoczęciu jazdy na zimnym silniku oraz nierozgrzanej skrzyni biegów powstrzymaj się od agresywnego przyspieszania oraz jazdy na wysokich obrotach. Zasadę tę warto stosować szczególnie zimą, gdy po mroźnej nocy olej silnikowy i ten w skrzyni biegów potrzebują więcej czasu na osiągnięcie optymalnej temperatury pracy.

Szybka jazda

Krótka jazda, szybka awaria

Nie jest tajemnicą, że jazda samochodem na krótkich odcinkach, np. po mieście, ujemnie wpływa na żywotność silnika. Podobnie jest niestety w przypadku automatycznej skrzyni biegów.

Automaty nie lubią krótkich przebiegów i pracy w mało sprzyjających warunkach, szczególnie gdy powtarza się to często. Dlatego aby zwiększyć żywotność automatycznej przekładni w samochodzie, postaraj się – oczywiście w miarę możliwości – pokonywać autem nie tylko krótkie, miejskie odcinki, ale także dłuższe trasy, które zagwarantują optymalną temperaturę oleju i prawidłowe smarowanie przekładni.

Automat

Parking, wsteczny i luz – tylko po pełnym zatrzymaniu

Tryb „P” w automatycznej skrzyni biegów oznacza tryb parkingowy, służący – jak wskazuje nazwa – do używania wyłącznie na postoju. Dlatego poruszając się samochodem wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów, warto zwracać uwagę na to, aby tryb „P” włączać tylko i wyłącznie po całkowitym zatrzymaniu pojazdu. Co prawda nowoczesne skrzynie są wyposażone w specjalne zabezpieczenia, ale w autach starszych uruchomienie trybu parkingowego podczas toczenia się samochodu może skutkować uszkodzeniem skrzyni biegów.

Trzeba podkreślić, że tryb „P” służy wyłącznie do pozostawienia auta na parkingu, dlatego nie należy uruchamiać go podczas postoju – nawet wydłużonego – na czerwonym świetle czy w korku. Skutkiem takiego stylu jazdy przez dłuższy czas będą zużyte sprzęgiełka, których wymiana to niepotrzebny koszt na własne życzenie kierowcy.

Bmw

Podobną zasadę co tryb „P” obowiązuje kolejny tryb automatycznej skrzyni biegów, czyli „R” (Reverse) umożliwiający jazdę do tyłu. Wsteczny należy w samochodzie z automatem włączać tylko i wyłącznie po pełnym zatrzymaniu pojazdu. Jeśli zrobimy to w momencie, w którym auto się jeszcze toczy, możemy poważnie uszkodzić skrzynię biegów, co będzie kosztowne w naprawie.

W trakcie jazdy nie należy także zmieniać trybu pracy skrzyni na tryb „N”, czyli bieg neutralny (jałowy). Z powodu niższej skuteczności smarowania w tym trybie pracy skrzynia może przegrzać się, co doprowadzi do jej uszkodzenia. W wyniku przegrzania skrzyni automatycznej najczęściej uszkodzone zostają uszczelnienia oraz tarcze cierne, choć możliwa jest także awaria sprzęgła hydrokinetycznego. Cena nowego wynosi kilkaset złotych, do której trzeba doliczyć koszt wymiany w serwisie.

Podsumowują, w trakcie jazdy czy toczenia się samochodu automatyczna skrzynia biegów musi pracować w trybie „D” (Drive). Aby zmienić tryb na jakikolwiek inny (P, R lub N), auto należy zatrzymać.

Automatów nie holujemy!

Awaria może przytrafić się każdemu. Gorzej, jeśli usterka jest na tyle duża, że unieruchomiła samochód, a jedynym ratunkiem okazuje się holowanie przez inny pojazd. I tutaj pojawia się spory problem – zdecydowanej większości samochodów z automatyczną skrzynią biegów nie wolno holować! Może to poważnie uszkodzić przekładnię, co zwiększy koszty i tak już powstałej usterki. Rozwiązaniem jest skorzystanie z usług lawety.

O możliwości holowania danego modelu samochodu z automatem najlepiej przeczytać w instrukcji samochodu dołączonej do pojazdu przez producenta.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro