Tajniki doprowadzania lakieru do idealnej czystości

Tajniki doprowadzania lakieru do idealnej czystości

Błyszczący lakier, w którym można się przejrzeć jak w lustrze, to prawdziwa wizytówka kierowcy skrupulatnie dbającego o prezencję auta. Jak uzyskać idealną czystość lakieru znaną ze zdjęć z prospektów i katalogów?

udostępnij

Paweł SzyszkaPaweł Szyszka / 30-06-2017

Dlaczego lakier nie błyszczy jak nowy?

Z biegiem lat lakier traci pierwotną głębię koloru i matowieje. Proces ten zwany jest oksydacją, a jego przyczyny leżą w reakcjach chemicznych, do których dochodzi na powierzchni lakieru. Wszystkiemu winne jest destrukcyjne działanie czynników atmosferycznych i organicznych. Niebezpieczeństwo dla lakieru stanowi promieniowanie UV, zanieczyszczone powietrze, kwaśne deszcze czy chociażby żywice pochodzenia roślinnego. Listę tę śmiało można rozszerzyć o resztki asfaltu, smoły czy sól drogową. Obok czynników chemicznych nie można zapominać o uszkodzeniach mechanicznych. Gałęzie drzew czy nawet szczotki w myjniach automatycznych są w stanie doprowadzić do powstania zarysowań, których nie sposób usunąć samym myciem karoserii.

Korekta lakieru to podstawa

Nie można się łudzić, że najlepsza gąbka i szampon samochodowy będą w stanie przywrócić lakierowi pierwotną głębię koloru. Najczęściej potrzebne są radykalne działania, które należy oprzeć o polerowanie mechaniczne. Głównym narzędziem do przeprowadzenia korekty lakieru jest polerka elektryczna. W porównaniu do polerowania ręcznego jej użycie pozwala na uzyskanie szybszego i lepszego efektu. Zakup podstawowego modelu polerki to wydatek rzędu 200–250 zł.

Wśród niezłych jakościowo produktów można wyróżnić modele produkcji takich firm, jak K2 czy Einhell. Najbardziej wymagający użytkownicy mogą natomiast skusić się na jedną z maszyn Makity, które utrzymują stałą prędkość obrotową niezależnie od siły nacisku. Koszt zakupu takiej polerki jest jednak wysoki i przekracza 1000 zł.

Pady i pasty polerskie

Polerowanie maszynowe odbywa się z wykorzystaniem padów polerskich o różnej twardości. Mocno ścieralne służą do usuwania głębokich rys, a bardziej miękkie – do regularnego polerowania i wykańczania. Komplet niedrogich padów polerskich (3 szt.) to wydatek rzędu 30 zł. Profesjonalne produkty, np. firmy Menzerna, kosztują więcej, bo ok. 30 zł za 1 szt.

Obok maszyny polerskiej i padów potrzebny jest trzeci składnik, a więc pasta polerska. Pasty, w zależności od agresywności, różnią się swoim przeznaczeniem. Do mocno ściernych produktów zalicza się m.in. Farcelę G3, Meguiars Ultimate Compound. Służą one wyprowadzaniu zaniedbanych lakierów i głębokich rys. Mniej agresywne pasty to chociażby Menzerna MCP2500, Meguiars Swirl Remover.

Jak jednak wśród szerokiej oferty produktów polerskich wybrać te odpowiednie dla nas? Jeśli nie mamy większego pojęcia o polerowaniu, najlepiej zakupić na początek pady i pasty o słabej ścieralności, co pozwoli na nabranie pewności i doświadczenia. Bardziej świadomi majsterkowicze mogą wybrać produkty bardziej agresywne w skuteczności.

Przygotowanie i polerowanie

Polerowanie lakieru wymaga odpowiedniego przygotowania powierzchni. Powinna być idealnie czysta, dlatego warto wyposażyć się nie tylko w szampon, ale też tar remover i glinkę, dzięki którym usuniemy najmniejsze drobiny zanieczyszczeń z karoserii. Należy pamiętać, że polerowanie powinno się przeprowadzać w zacienionym miejscu, a najlepiej w zamkniętym pomieszczeniu. Plastikowe elementy nadwozia można ponadto zabezpieczyć taśmą o odpowiednim przeznaczeniu.

Pastę nakłada się bezpośrednio na pad polerski i wciera w lakier na najniższych prędkościach obrotowych polerki. Następnie można zwiększać prędkość maszyny, aż do rozpracowania pasty tak, aby stała się przejrzysta. Końcowy etap korekty, podobnie jak wstępny, powinien odbywać się na najmniejszych obrotach. Tak postępując, wykonamy kompleksową korektę lakieru, który odzyska pierwotny blask i kolor.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro