Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
Szum w czasie jazdy – co oznacza? Co sprawdzić i jak go wyeliminować?

Szum w czasie jazdy – co oznacza? Co sprawdzić i jak go wyeliminować?

Sprawny samochód nie hałasuje. Każdy podejrzany odgłos, wydawany przez auto w czasie jazdy albo w czasie pracy na biegu jałowym, powinien być sygnałem ostrzegawczym dla kierowcy. Oznacza on bowiem, że pojawił się mniejszy lub większy problem, który trzeba usunąć. Może to być zwiastun bardzo poważnej awarii. Ignorowanie może tylko doprowadzić do zwiększenia kosztów usunięcia awarii.

Michał Lisiak
Michał Lisiak 31-05-2016

Czas czytania: 6 min

Samochód potrafi wydawać z siebie szereg dźwięków. Jednym z niepokojących odgłosów jest szum. Niekiedy powodowany jest on przez drobnostkę, ale może też oznaczać początek poważnych problemów ze skrzynią biegów albo z układem jezdnym.

Uszkodzone uszczelki w drzwiach

Uszczelki w drzwiach odpowiadają między innymi za ochronę akustyczną wnętrza kabiny przed hałasem z zewnątrz. Kiedy są mocno zużyte albo uszkodzone, to do wnętrza auta przedostaje się znacznie więcej dźwięków. Jednym z nich może być szum w czasie jazdy z duża prędkością, powodowany przez pęd powietrza.

Trzeba dokładnie sprawdzić ich stan, a jeśli są popękane albo sparciałe, trzeba zakupić nowe uszczelki do drzwi samochodowych i dokonać ich wymiany. Aby uszczelki długo służyły, trzeba dbać o ich stan, smarując je specjalnym preparatem co kilka miesięcy.

Szum generowany przez szyberdach

Szum może być powodowany także przed uszkodzoną, obluzowaną albo sparciałą uszczelkę szyberdachu. W tym przypadku najlepiej oddać auto w ręce specjalisty, zajmującego się szyberdachami.

Niedomknięte szyby

Szum w czasie jazdy jest bardzo często generowany przez niedokładnie domknięte szyby przednie albo tylne. Powodem niedokładności jest to, że górna część szyby po zamknięciu nie styka się na całej długości z uszczelką, tylko pozostaje niewielka szczelina, powodująca szum. Dlaczego szyba nie przylega dokładnie do uszczelki? Powodem może być źle ustawione mocowanie szyby w dolnej szyniealbo problemy z prowadnicami. Trzeba dokładnie sprawdzić górną część szyby po zamknięciu. Jeśli widać będzie szczelinę, nie pozostaje nic innego, jak regulacja mocowania szyby.

Szum generowany przez bagażnik lub antenę dachowy

Bagażniki dachowe, przymocowane do relingów, są bardzo często źródłem szumów w czasie jazdy. Kiedy nie są potrzebne do transportu, wystarczy je zdemontować. Czasami bagażniki szumią, bo są po prostu źle zamontowane.

Antena dachowa również może być źródłem szumu w czasie jazdy. Wszystko zależy od jej kształtu, a także od tego, czy jest odpowiednio zamocowana. Można zastosować antenę o innym kształcie albo nachyleniu.

Szum dochodzący z okolic kół, zwiększający się wraz z prędkością jazdy

Zbyt małe ciśnienie powietrza w kołach będzie powodowało szum w czasie jazdy. Trzeba zatrzymać auto i za pomocąciśnieniomierzaskontrolować stan ciśnienia w każdej oponie. Jeśli jest zbyt niskie – trzeba je wyrównać za pomocą pompki nożnej albo kompresora. Jeżeli po pewnym czasie szum powraca, a z koła znów uchodzi powietrze – trzeba odwiedzić warsztat wulkanizacyjny. Naprawa opony trwa maksymalnie dwadzieścia minut.

Szum opon w czasie jazdy – zależny od typu opony

Niektóre typy opon są bardziej hałaśliwe od innych. Szum generowany jest podczas toczenia przez powietrze, które jest wypompowywane sprzed opony i zasysane tuż za nią. W czasiekupowania nowych opon trzeba zwrócić uwagę na to, jaki generują one hałas. Dane podawane są przez producentów. Zazwyczaj najbardziej hałaśliwe są opony budżetowe.

Awarii łożysk kół

Łożyska kół w wielu autach wymagają wymiany po przejechaniu 100 albo 150 tysięcy kilometrów. W innych potrafią wytrzymać nawet dwa razy tyle. Wiele zależy od producenta i od tego, w jaki sposób auto jest eksploatowane. Poza tym na trwałość łożyska koła ma wpływ także dbanie o właściwie ustawioną geometrię.

Objawem uszkodzenia łożysk jest szum, który jest generowany w czasie pokonywania łuków drogi. Poza tym łożyska zaczynają szumieć przy określonych prędkościach. Szum w przypadku awarii łożysk jest metaliczny. Po pewnym czasie narasta i przechodzi w wycie. Uszkodzeniu może ulec jedno łożysko, po jednej stronie. Wówczas szum dochodzi tylko z jednej strony. Nie zmienia to jednak nic, albowiem trzeba wymienić od razu obydwa łożyska na jednej osi. W tej sytuacji rozwiązanie jest tylko jedno – zakup kompletu łożysk na jedną oś i odwiedzenie warsztatu, w którym zostaną one zamontowane.

Głuchy szum z okolicy skrzyni biegów przy wciśniętym sprzęgle

Taki dźwięk oznacza najczęściej awarię łożyska oporowego sprzęgła. Awarię musi zweryfikować mechanik. Nie pozostaje nic innego, jak zakup nowego łożyska oporowego i zlecenie jego wymiany.

Szum z okolicy skrzyni biegów, generowany podczas jazdy

Szum generowany przez skrzynię biegów podczas jazdy, niezależnie od przełożenia, oznacza zużycie łożysk przekładni. Na początku skrzynia może szumieć podczas przyspieszania i podczas hamowania silnikiem. Z czasem szum staje się coraz głośniejszy, aż przechodzi w wycie. W tym przypadku należy jak najszybciej oddać auto do warsztatu, który specjalizuje się w naprawach skrzyń biegów.

Kierowca powinien być odpowiednio wyczulony na każdy hałas, który zaczyna generować jego auto. Pozwoli to bardzo szybko wyeliminować niegroźny problem albo zmniejszyć koszty nadchodzącej poważnej awarii.

Czy ten artykuł był pomocny?

oferty sponsorowane


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro