Świece zapłonowe. Objawy zużycia i najlepsi producenci zamienników

Świece zapłonowe. Objawy zużycia i najlepsi producenci zamienników

Świece zapłonowe to wbrew pozorom bardzo ważny element silnika. Jeśli będą uszkodzone, uruchomienie jednostki będzie niemożliwe. Niestety o ich regularnym przeglądzie wielu kierowców często zapomina. Sprawdźmy, jakie objawy najczęściej towarzyszą zużytym świecom zapłonowym, a także czy warto zaufać najtańszym zamiennikom.

udostępnij

Łukasz ŻyłaŁukasz Żyła / 20-04-2016 / aktualizacja: 12-02-2019

Świece zapłonowe są podstawowym wyposażeniem każdego silnika benzynowego. Warto zaznaczyć, że nie występują one w silnikach wysokoprężnych, gdzie mamy do czynienia z zapłonem samoczynnym. Najprościej mówiąc, świece zapłonowe pełnią funkcję zapalniczki, która powoduje zapalenie sprężonej mieszanki paliwa i powietrza. Umożliwiają one rozruch silnika, a także kontrolują zużycie paliwa. Ich praca odbywa się w ekstremalnych warunkach, kiedy temperatura sięga nawet 1000 st. Celsjusza. Jak każdy element pojazdu, również świece mają określoną przez producenta żywotność, która wynosi najczęściej ok. 30 tys. km.

Świeca świecy nierówna

Często popełnianym przez kierowców błędem jest przekonanie o zakupie uniwersalnej świecy. Niestety taki rodzaj zapalnika nie istnieje i nie zapowiada się, żeby kiedykolwiek powstał. Bardzo ważnym parametrem, jeśli chodzi o tę część, jest jej wartość cieplna, czyli temperatura, w jakiej przychodzi świecy pracować. Jak możemy się domyśleć, jest ona ustalana przez producenta i tak jak w przypadku doboru oleju silnikowego, nie należy tu niczego zmieniać. Często zdarzają się przypadki, kiedy po wymianie świec samochód zaczyna niepoprawnie pracować, a wina leży właśnie po stronie niewłaściwie dobranej części. Nieodpowiednia świeca często się przegrzewa, powodując stopienie się elektrody środkowej z masową, a wymiana przynosi efekt odwrotny do zamierzonego.

1

Objawy zużytych świec zapłonowych

Jednym z najczęściej występujących objawów zużytych świec są gorsze osiągi, co jednak wcale nie jest takie łatwe do zauważenia. Spadki następują powoli, co znacznie utrudnia postawienie diagnozy. Jeśli jednak odczuwamy osłabienie silnika, warto rozpocząć przegląd właśnie od świec.

  • Awarii bardzo często towarzyszy też wzrost spalania.
  • Łatwiejszym do zauważenia objawem są trudności z odpaleniem jednostki występujące najczęściej na zimnym silniku. Kłopoty z zapłonem często są spowodowane przez osad gromadzący się na świecy, m.in. przez tankowanie złej jakości paliwa, uszkodzoną uszczelkę pod głowicą czy spalanie przez silnik sporych ilości oleju. Problem może pojawić się również, jeśli często jeździmy na krótkich odcinkach. Wtedy niedogrzane świece pracują poniżej temperatury samooczyszczenia, czego efektem jest powstający nadmiar ciemnej sadzy.
  • Zużyte świece bardzo często objawiają się też falującymi obrotami silnika, co najłatwiej zauważyć, jeśli samochód pracuje na wolnych obrotach.

Najlepszym sposobem na sprawdzenie stanu świec będzie jednak ich wykręcenie. Jeśli zauważymy na niej spory czarny osad, nadmiar oleju czy stopione elektrody, to znak, że najwyższa pora wymienić świece na nowe.

  1. zużyta świeca
  2. zużyte świece
  3. zużyte vs. nowa świeca
  1. zużyta świeca
  2. zużyte świece
  3. zużyte vs. nowa świeca

Najlepsi producenci świec

NGK

Czołowy producent świec zapłonowych. Wiele marek korzysta właśnie z części tej firmy podczas składania fabrycznie nowych samochodów.

  • Ciekawym rozwiązaniem jest wprowadzenie serii LPG LaserLine przeznaczonej do współpracy z silnikami zasilanymi gazem. Różnica w spalaniu mieszanki benzynowej a gazowej jest spora i ma to odzwierciedlenie m.in. w stanie świec. W silnikach zasilanych LPG lub CNG często zaleca się skracanie wymiany świec nawet o połowę tego, co przewiduje producent. NGK rozwiązało problem, opracowując świece przeznaczone właśnie do silników zasilanych gazem, które są przystosowane pod kątem spalania takiego rodzaju mieszanki paliwowej.
  • Drugim ciekawym modelem tego producenta są świece wykonane z irydu. Są one bardzo wytrzymałe i mają wysoką temperaturę topnienia. Kosztują ok. 30 zł/szt. Decydując się na serie LPG LaserLine, musimy liczyć się z kwotą praktycznie dwa razy większą.
  • W ofercie producenta są oczywiście też tańsze świece w cenie ok. 10 zł/szt.

Bosch

Jeden z renomowanych producentów świec. Marka ta cieszy się sporym zaufaniem klientów. Bosch to solidna firma, jeśli chodzi o części motoryzacyjne, które również z powodzeniem są montowane w fabrycznych pojazdach.

  • W ofercie Boscha znajdziemy świece dedykowane do silników zasilanych gazem (Bosch Iridium). Wyróżnia je obniżona wartość cieplna ze względu na wyższą temperaturę, w jakiej spala się gaz. Świece te mają też mniejszy odstęp między elektrodami, co jest związanie z faktem, że gaz stawia większy opór elektryczny. Ich cena to ok. 25 zł/szt.
  • Do zwykłych benzyniaków bez gazu zalecamy świece platynowe, których żywotność sięga nawet 100 tys. km.
  • Dla osób, które szukają oszczędności, a zależy im na dobrej jakości sprzęcie, polecamy świece niklowe oferowane również przez Boscha.

Denso

Kolejny czołowy producent świec zapłonowych. Denso oferuje świece przeznaczone do wielu rodzajów silników. Na pochwałę zasługuje m.in. linia TT oferująca świece niklowe oraz irydowe.

  • Niklowe posiadają cienkie elektrody wykonane ze stopu niklowego, co pozwala na uzyskanie mocniejszej iskry, a dzięki temu lepszego zapłonu. Ich cena to 10-15 zł/szt.
  • Linia irydowa TT to z kolei jedna z wytrzymalszych konstrukcji. Żywotność tego typu świeć producent określa na poziomie 120 tys. km. Elektrody są znacznie cieńsze niż w przypadku świec niklowych, co zdecydowanie przekłada się na ich wydajność, mniejsze spalanie, a także skuteczniejszy zapłon mieszanki. Cena wynosi ok. 30 zł/szt.
  1. zużyta vs. nowa
  2. producenci
  1. zużyta vs. nowa
  2. producenci

Świece zapłonowe to bardzo ważny element każdego pojazdu. Muszą być sprawne, by silnik poprawnie pracował, a spalanie zwiększało się. Przy wyborze świec zalecamy przestrzegać wytycznych producenta i dobrać je pod kątem konkretnej jednostki napędowej. Ponadto przebieg, przy którym był wykonywany serwis, warto zapisać, co pozwoli dokonać następnej wymiany w terminie.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro