Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
Zdaniem eksperta

Świąteczne przysmaki dla małych dzieci – jak możesz dostosować tradycyjne potrawy do małego brzuszka?

Mamo, boli mnie brzuszek… żadna mama nie chce usłyszeć takiego zdania w czasie świąt, Ty pewnie też. Dlatego zadbaj, aby w tym roku jedzenie na waszym stole było zdrowe i dopasowane do wieku dzieci.

Świąteczne przysmaki dla małych dzieci – jak możesz dostosować tradycyjne potrawy do małego brzuszka?

Kuchnia polska należy do tłustych i ciężkostrawnych. W dodatku wigilia to posiłek zdecydowanie popołudniowy, a nawet wieczorny - często przecież nazywany jest wieczerzą. Jeżeli masz w domu niemowlę lub małe dziecko to zdecydowanie powinniście zasiąść do wigilijnego stołu około 15-17, nie później. Dziecko pewnie i tak nie zje dużo, ale lepiej w tej sytuacji potraktować wigilię jako późny obiad, a nie kolację.

Jakie potrawy świąteczne nadają się dla dziecka, które skończyło roczek?

  • Tradycyjny barszcz na zakwasie, najlepiej domowym. Przygotowując potrawę najlepiej nie dodawaj tyle soli co zwykle. Niech osoby dorosłe dosolą sobie zupę na talerzu. Sól obciąża nerki.
  • Zupa pieczarkową lub z boczniaków. Kupisz je w każdym większym dyskoncie albo na straganie. Boczniki są źródłem białka, korzystnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin z grupy B, witaminy C, a także ważnych minerałów, takich jak wapń, żelazo, magnez, cynk. Taką zupę można zmiksować i podać w formie zupy-krem, ale jeśli maluszek ma alergię na białka mleka krowiego to nie możesz do zupy dodawać śmietany. Żeby była smaczniejsza możesz dodać masła, wtedy też nie trzeba dodawać do smaku tyle soli.
  • Ryby, tłuste i chude np. dorsz, którego mięso jest bardzo delikatne. Wiele zależy od obróbki. Pieczone w piekarniku, gotowane na parze lub gotowane w formie pulpecików - tak. Zanim podasz rybę sprawdź bardzo dokładnie czy nie ma ości! Świetnym pomysłem na danie wigilijne dla małego dziecka jest ryba po grecku. Chudą rybę należy wcześniej ugotować najlepiej na parze lub zapiec, dodać startą marchewkę, pietruszkę, seler, koncentrat pomidorowy, przyprawy i olej. Dzięki temu dziecko zje nie tylko pełnowartościowe białko, ale też warzywa!
  • Uszka i pierogi z kapustą i pieczarkami - do minimum 5 roku życia nie podajemy dzieciom grzybów leśnych.
  • Pierogi ze słodkim serem, truskawkami, jagodami, ruskie, z kaszą gryczaną - to bardzo fajne dania. Jeżeli dziecko nie ma alergii na te składniki to z pewnością chętnie je zje.
  • Drożdżowe paszteciki lub bułeczki z farszem np. z kiszonej kapusty, pieczarek, startych warzyw. Takie paszteciki można też potraktować jako dodatek do barszczu, jeśli oczywiście dziecko dobrze toleruje pszenicę i gluten.
  • Kulebiak, to praktycznie to samo co powyżej, czyli ciasto drożdżowe z nadzieniem, ale pieczone w dużej formie.
  • Kapusta z grochem (albo groch z kapustą) może powodować wzdęcia, dlatego lepiej dodać do niej przyprawy ułatwiające trawienie np. kminek i majeranek. Zamiast grochu można dodać soczewicę (czerwoną lub zieloną).
  • Bigos jarski z kiszonej kapusty np. z soczewicą.
  • Kompot z suszonych owoców - ugotuj suszone jabłka, śliwki, daktyle, morele, rodzynki, dodaj cynamonu. Nie dodawaj cukru - kompot jest słodki sama w sobie. Możesz na koniec dodać plasterki pomarańczy, które trochę zmniejszą słodycz. W dodatku suszone owoce zawierają żelazo, tak ważne dla młodego organizmu.
  • Pierniczki, wykonane wspólnie, będą smakowały o wiele bardziej niż ze sklepu! Pamiętaj, że po upieczeniu są twarde, ale później zmiękną. Można upiec je kilka tygodni przed świętami i przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku. Dekorację pierniczków możecie zrobić w wigilię.
  • Domowe ciasta, albo z dobrej cukierni/piekarni. Im mniej cukru tym lepiej. Do wypieków możesz dodawać np. ksylitol, czyli cukier brzozowy.
  • Pieczone jabłka lub gruszki posypane cynamonem.
  • Kluski z makiem i bakaliami (różnie nazywane). Do tej potrawy dodawany jest miód. Powinien być naturalny. Dzieci mogą spożywać miód po 1 roku. Uważaj jedynie na orzechy. Zaliczane są one do produktów silnie alergizujących. Jeżeli dziecko do tej pory nie jadło orzechów (szczególnie ziemnych, laskowych, włoskich) to lepiej nie ryzykuj w czasie świąt.
  • Mięso, najlepiej gdy będzie upieczone lub ugotowane. Możesz samodzielnie upiec np. szynkę lub fileta z indyka w ziołach. Przyda się zarówno na kanapki, jak i jako sztuka mięsa na obiad świąteczny.
  • Sałatki warzywne z majonezem, to zdecydowanie dobra i lekkostrawna potrawa w czasie świąt. Wybierz majonez o dobrym składzie i nie dodawaj go za dużo, bo sałatka będzie zbyt tłusta. W majonezie jest też ocet i sól, które w dużych ilościach nie powinny być spożywane przez dzieci.

Tego nie podawaj małemu dziecku do jedzenia w czasie Świąt

  • Barszczu lub innych zup typu instant, czyli z torebki.
  • Ryb smażonych w głębokim tłuszczu, w panierce, w zalewie, marynowanych i wędzonych. Dotyczy to też śledzi, które najczęściej są mocno solone.
  • Warzyw w occie.
  • Produktów ze sztucznymi barwnikami, aromatami, wzmacniaczami smaku i konserwantami.
  • Napojów gazowanych, szczególnie zawierających kofeinę.
  • Czekolady ze zbyt długim składem i wyrobów czekoladopodobnych.
  • Alkoholu - nawet w minimalnych ilościach. Niestety, niektórzy rodzice dają dziecku czasem spróbować „od siebie”.

Garść złotych rad przed Świętami

  1. Planuj i gotuj z wyprzedzeniem. Wypisz najpierw, co chcesz ugotować (mając na uwadze dziecko przy świątecznym stole), wypisz, co potrzebujesz kupić i kiedy to ugotujesz. Jeżeli zostawisz zakupy spożywcze i gotowanie na ostatni dzień to zamiast zrobić samodzielnie pierogi czy barszcz - kupisz pierwsze lepsze (zapewne nie sprawdzając nawet składu).
  2. Zaangażuj dziecko w przygotowania. Opowiedz na czym polegają Święta Bożego Narodzenia i co się wtedy jada w waszej rodzinie. Pomyśl w czym może ci dziecko pomóc. Może będzie tylko bawić się ciastem na pierogi lub lepić pierniczki, ale może też będzie dodawało kolejne składniki do potrawy (oczywiście pod twoją kontrolą).
  3. Wyluzuj i pogódź się z tym, że dzieci nie lubią przesiadywać przy stole. Nie zwracaj też uwagi na poplamione ubranka i okruchy. Przygotuj się, że dzieci prawdopodobnie nie będą zajadały się potrawami wigilijnymi, szczególnie, jeżeli są to dla nich nowości. Małe dziecko usiedzi przy stole około 15 minut, czasem dłużej, gdy będzie wesoła atmosfera!

No właśnie! Gdy już nadejdzie dzień wigilii, postaraj się o dobry nastrój. Spójrz na swoje dziecko lub dzieci przy stole, uśmiechaj się i ciesz wspólnymi chwilami. Nawet jeśli nie wszystko jest idealnie… Zdrowych, wesołych Świąt!

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Może Cię także zainteresować


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro