Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę

Suplementy diety dla wegan

Na dietę wegańską coraz częściej przechodzimy nie tylko z myślą o zwierzętach, ale też w trosce o własne zdrowie. Aby właściwie zadbać o to drugie, jedząc wyłącznie pokarmy roślinne, konieczna jest odpowiednio wyważona suplementacja. Zresztą sprawa dotyczy nie tylko wegan.

Suplementy diety dla wegan

Dwa pytania, które wyjątkowo często słyszą weganie, kiedy mówią o swoich wyborach żywieniowych, to: „Co ty właściwie jesz?” i „Czy nie boisz się niedoborów białka i witamin”? Wokół diety wegańskiej narosło wiele mitów i warto je niestrudzenie dekonstruować.

Co z tym białkiem?

Dobrze skomponowana dieta wegańska jest nie tylko zróżnicowana i smaczna, ale przednie wszystkim nie naraża nas na niedobory protein. Nie dość, że rośliny, które są podstawą diety wegańskiej, obfitują w białko, to jeszcze na rynku dostępne są w stu procentach roślinne mieszanki białkowe, które mogą pomóc uzupełnić ewentualne niedobory przy większym zapotrzebowaniu, szczególnie u sportowców.

Zarzut, jakoby białko roślinne nie dostarczało wszystkich aminokwasów egzogennych (czyli takich, których organizm ludzki nie syntetyzuje samodzielnie), też jest nietrafiony. Choć faktycznie trudno o roślinę z kompletem niezbędnych aminokwasów (choć i takie istnieją, a przykładem niech będą nasiona konopi), to połączenie kilku różnych źródeł roślinnych w jednym posiłku skutecznie rozwiązuje ten problem.

Typowe niedobory w diecie wegańskiej… i nie tylko

Problem niedoborów istotnych składników pokarmowych dotyczy obecnie całej populacji. Czy mięso krów lub jaja kur, które w swoim krótkim życiu nie widziały nawet źdźbła trawy, może być wystarczającym źródłem kwasów Omega-3? Czy warzywa uprawiane w wyjałowionej glebie, pod pierzynką z pestycydów, mogą dostarczyć nam niezbędnych witamin?

Nie da się jednak ukryć, że weganie są w grupie podwyższonego ryzyka pewnych niedoborów. Podczas gdy osoby spożywające produkty odzwierzęce mogą po prostu dokonywać zdrowszych wyborów, weganie całkowicie wykluczają dużą grupę produktów, które z założenia powinny stanowić obfite źródło niezbędnych kwasów tłuszczowych, witaminy B12, czy też witaminy D3.

Suplementy wskazane dla wegan

Powtórzymy to jeszcze raz: jeśli dieta roślinna zostanie skomponowana w sposób przemyślany i konsekwentny, będzie wymagała jedynie skromnej suplementacji, podobnie jak dobrze zbilansowany tradycyjny jadłospis.

Wśród suplementów, które powinni wziąć pod uwagę weganie, znajdują się przede wszystkim:

Witamina B12 (kobalamina)

Składnikiem, którego najczęściej brakuje weganom jest witamina B12 dla wegan , ponieważ kobalamina występuje niemal wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego: w przetworach mlecznych, jajach, drobiu, wieprzowinie i mięsie ryb. Ze względu na kluczową rolę w wielu życiowych procesach, w tym krwiotwórczym, powinna być bezwzględnie suplementowana.

Niedobory witaminy B12 prowadzą między innymi do:

  • zaburzeń funkcjonowania układu nerwowego i zaburzeń psychicznych
  • anemii i przewlekłego zmęczenia
  • zmian zwyrodnieniowych błony śluzowej żołądka i zaburzeń wchłaniania
  • podwyższenia poziomu homocysteiny (jednej z głównych przyczyn tworzenia się blaszek miażdżycowych w naczyniach)

Warto pamiętać, że witamina B12 działa synergistycznie z witaminą B6 oraz witaminą B9, znaną jako kwas foliowy.

Kwasy tłuszczowe Omega 3

Pokarmy roślinne nie są dobrym źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3, to fakt. No może poza nasionami konopi, które charakteryzują się wręcz idealnym stosunkiem kwasów Omega-6 do Omega-3, ale samymi nasionkami nie zaspokoimy zapotrzebowania organizmu na te życiodajne składniki. Są oczywiście oleje roślinne i orzechy, ale zawarte w nich znaczne ilości kwasów tłuszczowych Omega-6 wykazują silne działanie prozapalne, dlatego nie mogą być spożywane w dowolnych ilościach.

Poza tym, rośliny są zródłem tylko jednej z istotnych frakcji Omega-3, tzw. kwasów ALA. I choć organizm jest w stanie wytworzyć z ALA pozostałe niezbędne frakcje (EPA i DHA), to jest to proces niezwykle skomplikowany i niewydajny. Weganie powinni zatem sięgnąć po wysokiej jakości suplement kwasów tłuszczowych EPA i DHA, w tym przypadku pozyskiwanych głównie z mikroalg schizochytrium

Witamina D3

Opinię, jakoby organizm był w stanie sam wytworzyć niezbędne dawki witaminy D3 przy niewielkiej ekspozycji na promienie słoneczne, należy włożyć między bajki. Jako że nie mieszkamy w tropikach, suplementacja witaminy D3 staje się koniecznością dla każdego, nie tylko dla wegan. A to dlatego, że witamina D3 jest absolutnie niezbędna dla zdrowia układu kostnego, nerwowego i immunologicznego, a konsekwencją niedoborów może być:

  • znaczące zwiększenie ryzyka chorób nowotworowych
  • przewlekłe stany zapalne skóry
  • osłabienie
  • zaburzenia psychiczne
  • choroby autoimmunologiczne
  • osteoporoza i zwyrodnienia stawów

Wybór dawkowania poprzedzamy zawsze badaniem poziomu metabolitu 25(OH)D3. Należy też pamiętać o tzw. paradoksie wapnia. Sama witamina D3, zwłaszcza w suplementacji z wapniem, nie uchroni nas przed osteoporozą. Wręcz przeciwnie, może mieć katastrofalne skutki sercowo-naczyniowe. Aby wapń mógł trafić tam, gdzie powinien, tj. do kości, zaleca się suplementację witaminy D3 w protokole z witaminą K2.

Żelazo

Problem z żelazem w przypadku wegan nie wynika z tego, że rośliny go nie zawierają. Sęk w tym, że żelazo roślinne, tzw. niehemowe, jest dość trudno przyswajalne. Weganin wcale nie musi cierpieć na niedobory żelaza, ale ryzyko jest znaczne, dlatego niezbędna jest regularna kontrola poziomu ferrytyny.

Jeśli rutynowe badanie wykazuje odstępstwa od normy, konieczna jest oczywiście konsultacja lekarska oraz najprawdopodobniej włączenie suplementacji żelaza. Ponieważ absorpcja żelaza niehemowego zwiększa się w obecności witaminy C, warto sięgać po suplementy, które łączą te dwa składniki.

UWAGA! Mówiąc o suplementach diety dla wegan, mamy na myśli nie tylko produkty, które niwelują ewentualne niedobory wynikające z diety roślinnej, ale przede wszystkim te, które zostały wyprodukowane bez udziału surowców pochodzenia zwierzęcego. Pamiętaj o tym, kupując w aptece prezent dla znajomego weganina!

Czy ten artykuł był pomocny?

oferty sponsorowane

Zobacz, co inni regularnie kupują na Allegro

Artykuły z kategorii Zdrowie


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro