„Superfood na co dzień. Co jeść, by dobrze się czuć“ Jamie Oliver – recenzja

„Superfood na co dzień. Co jeść, by dobrze się czuć“ Jamie Oliver – recenzja

Najsłynniejszy brytyjski kucharz podjął się ambitnego zadania stworzenia książki pełnej przepisów, które są nie tylko smaczne, ale także zdrowe i lekkie. Jak mu poszło?

Igor Nowiński Igor Nowiński / 25-08-2016

Szaleństwo na zdrowe odżywianie i aktywny styl życia nie ominęło też znanych szefów kuchni. Jamiego Olivera nie trzeba chyba przedstawiać nikomu – jego nowa książka to efekt podążania za trendami. Choć takie eksperymenty zwykle się nie udają, to Brytyjczykowi udało się wyjść z tego zadania obronną ręką.

Oliver w wersji fit

Już na wstępie dowiadujemy się, że „Superfood na co dzień” to „najbardziej osobista” książka w karierze Jamiego Olivera. Dlaczego tak jest? Pozostaje nam się tylko domyślić, bo kucharz nie daje nam na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Być może 40. urodziny, które świętował na krótko przed wydaniem tej książki, wpłynęły na zmianę jego poglądów dotyczących żywienia.

Wiadomo za to jedno, Brytyjczyk rzeczywiście przyłożył się do tego zadania, a w pracach nad książką pomogła mu cała grupa najlepszych specjalistów. „By ją napisać, dogłębnie poznałem świat zdrowia i odżywiania” – pisze we wstępie Oliver, a efekty tej pracy naprawdę robią wrażenie. Autor przekonuje, że nigdy nie jest za późno na zmianę złych nawyków żywieniowych, a przygotowywanie zdrowych, lekkich i pożywnych posiłków nie musi być trudne.

Tytuł książki zdradza też główną intencję Olivera: potrawy prezentowane na stronach (ponad 120 przepisów!) mają zapewnić nam nie tylko odpowiednią ilość składników odżywczych, ale także pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie i samopoczucie.

Nowa klasyka

W przeciwieństwie do kilku poprzednich książek Jamiego Olivera, „Superfood na co dzień” ma dużo prostszą i uporządkowaną strukturę, przypominającą tradycyjne książki kucharskie. Rozdziały podzielono na kolejne posiłki. Znajdziemy tu m.in. przepisy na śniadania, lunche, kolacje, a także przekąski i napoje. Wszystko to pełne pomysłowych i oryginalnych rozwiązań.

W rozdziale ze śniadaniami znajdziemy kilkadziesiąt przepisów na bardzo lekkie i pożywne śniadania, z których większość nie przekracza 400 kalorii. Propozycje na lunche i kolacje liczą po ok. 600 kalorii, dzięki temu można je stosować zamiennie, urozmaicając swój jadłospis i dietetyczne menu. Przepisy mają różny stopień trudności, a poza klasyką w nowym, odświeżonym wydaniu, znajdziemy także nieco mniej oczywiste dania, których przygotowanie wcale nie musi być skomplikowane. Interesujący jest również rozdział poświęcony przekąskom i napojom. Każda z propozycji Olivera nie przekracza 100 kalorii i zdziwicie się, kiedy odkryjecie, jak ciekawe i zróżnicowane smakołyki można przygotować bez stresu o ich zbytnią kaloryczność i zrujnowanie diety.

Pod każdym z proponowanych przez Jamiego Olivera dań znalazła się tabelka z informacjami o składnikach i wartościach odżywczych, a także jego kaloryczności. Co ciekawe, autor zapewnia, że przygotowanie porcji każdego z przepisów wynosi zaledwie 2,5 funta. Dania mają być nie tylko zdrowe, ale również tanie, a składniki potrzebne do ich przygotowania – łatwo dostępne.

Żyj dobrze

Interesujący jest również ostatni rozdział w książce „Superfood na co dzień. Co jeść, by dobrze się czuć”. Ta część zatytułowana została po prostu „Żyj dobrze”, a Oliver zawarł w niej wiele przydatnych informacji na temat zdrowego odżywiania i właściwej diety. Z lektury dowiemy się też o najważniejszych składnikach odżywczych, odkryjemy, jak naprawdę na nasz organizm wpływa alkohol. Przekonamy się także, czemu nie powinniśmy rezygnować ze snu i regeneracji. To swoiste podsumowanie wszystkich informacji, które autor zawarł w przepisach i wstępie.

Nowa książka Jamiego Olivera to pozycja obowiązkowa dla wszystkich, którzy dbają o swoją dietę lub dla tych, którzy dopiero myślą o tym, co zmienić w swoim codziennym menu. Duże, kolorowe zdjęcia zachęcają do spróbowania apetycznie wyglądających dań. Uwielbiany także i u nas szef kuchni udowadnia, że zdrowsze żywienie pomaga nie tylko walczyć z dodatkowymi kilogramami, ale może też poprawia nasze samopoczucie.

Źródło okładki: www.insignis.pl
Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro