Stabilizator zawieszenia - zasada działania i najczęstsze usterki

Stabilizator zawieszenia - zasada działania i najczęstsze usterki

Stabilizator zawieszenia jest elementem występującym w każdym zawieszeniu samochodowym. Element ten przez wielu kierowców jest praktycznie nieznany do momentu wizyty u mechanika bądź przeglądu okresowego. Czym jest i jakie są jego najczęstsze usterki?

udostępnij

Jakub NieszporekJakub Nieszporek / 26-04-2018

Stabilizator zawieszenia

Mówiąc bardzo prostym językiem, stabilizator zawieszenia to nic innego jak pręt występujący w zawieszeniu pojazdu. Pręt ten jest bardzo sprężysty, a jego kształt nie jest przypadkowy. Jego sprężystość szczególnie przydaje się podczas skręcania, ponieważ zamontowany jest on do ruchomych elementów prowadzących koło w sposób bezpośredni bądź za pomocą łączników. Głównym jego zadaniem jest zwiększenie sztywności kątowej danej osi, co bezpośrednio przekłada się na ograniczenie bocznych przechyłów nadwozia podczas jazdy.

Należy pamiętać, że stabilizator wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo. Dzięki jego pracy opona jest maksymalnie przyciśnięta do podłoża, przez co możliwe jest wykorzystanie maksymalnej przyczepności.

Usterki stabilizatora

Ciekawostką jest fakt, że większość kierowców o problemach ze stabilizatorem i jego osprzętem dowiaduje się przypadkiem – zwykle podczas przeglądu. Do najczęstszych usterek można zaliczyć uszkodzone łączniki stabilizatora, które wymagają wymiany. W przypadku ich uszkodzenia możemy odczuwać utratę stabilności, co bezpośrednio wpływa na pogorszenie bezpieczeństwa. W takim przypadku raz pojazd będzie zachowywał się w sposób normalny, a za chwilę zupełnie inaczej – to właśnie objaw pojawienia się luzów na stabilizatorze.

Rodzaje stabilizatorów

Pierwszym typem jest stabilizator dwuczęściowy – rozłączany, charakteryzujący się dwuczęściową budową, w którym elementy sprzężone są ze sobą za pomocą siłownika elektrycznie sterowanego. Praca odbywa się poprzez odczyt wartości z poszczególnych czujników. Efektem tego jest niezależna praca kół, a co za tym idzie – reakcja z jednego koła nie jest przenoszona na drugie. Gdy to konieczne, stabilizator jest aktywowany i działa w sposób klasyczny. Drugim typem jest stabilizator aktywny, oparty o siłowniki hydrauliczne połączone z końcami stabilizatora. Najczęściej spotyka się stabilizator klasyczny, który cechuje się przede wszystkim niską awaryjnością.

Skrzypiący stabilizator

Niestety bardzo częstym problemem jest skrzypienie gumy na stabilizatorze. Choć wydawałoby się, że problem ten jest bardzo łatwy w rozwiązaniu, w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. W wielu przypadkach guma użyta na stabilizatorze jest elementem niedemontowanym, przez co nie można wymienić samej gumy, tylko cały stabilizator – co wiążę się z dużym kosztem. W przypadku pojawienia się problemów z piszczeniem gumy na stabilizatorze proces naprawy zależy od próby przesmarowania gumy chociażby odpowiednim silikonem.

W większości przypadków rozwiązanie to pozwala zapomnieć o sprawie na dłuższy czas. Jeżeli jednak zabieg ten nie pomógł, pozostają dwie opcje: zakup nowego stabilizatora bądź wycięcie gumy i zastąpieniem poliuretanem, który jednak ma parę minusów. Poliuretan zamiast gumy to przede wszystkim usztywnienie pojazdu, co przełoży się na obniżenie komfortu, ale polepszenie właściwości jezdnych. Decydując się na poliuretan należy zdawać sobie sprawę, że piszczenie może całkowicie nie ustąpić, a w sytuacji, w której temperatura otoczenia spadnie poniżej 0 stopni Celsjusza, piszczenie może się nawet nasilić.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro