Sposoby na odświeżenie lakieru w samochodzie zabytkowym

Sposoby na odświeżenie lakieru w samochodzie zabytkowym

Renowacja zabytkowego samochodu jest procesem długotrwałym i wymagającym ogromnego nakładu pracy. Zwykle wiąże się także z poniesieniem wysokich kosztów. Jednym z elementów, który ma ogromne znaczenie dla końcowego efektu, jest wygląd karoserii pojazdu.

udostępnij

Przemysław KucharskiPrzemysław Kucharski / 01-03-2016

W niektórych przypadkach udaje się zachować oryginalną powłokę lakierniczą, poprzestając na niewielkich naprawach blacharskich i polerowaniu. Często jednak trzeba się liczyć z demontażem całej konstrukcji pojazdu i zrywaniem starego lakieru.

Renowacja skorodowanych oldsmobilów

Przy odnawianiu naprawdę starych samochodów, których blacha jest mocno skorodowana, nie da się uniknąć rozbierania samochodu na części i zrywania starego lakieru. Takie działanie pozwala na dokładne sprawdzenie stanu poszczególnych elementów i wykonanie koniecznych napraw blacharskich. Należy przy tym dokładnie usunąć wszystkie ogniska korozji, a ubytki metalu uzupełnić.

Do usuwania lakieru z trudnodostępnych elementów można zastosować metodę piaskowania. Jednak w żadnym wypadku nie powinno się piaskować całych połaci blachy, ponieważ piasek czy kwarc pompowany pod wysokim ciśnieniem mogą spowodować dodatkowe uszkodzenia. Piaskowanie pomaga usunąć resztki lakieru i rdzy z wnętrza drzwi czy podwozia. Resztę karoserii powinniśmy oczyścić ręcznie oraz za pomocą specjalnych rozpuszczalników chemicznych. Te ostatnie posiadają tę zaletę, że nie zniszczą blachy, ale mogą nie poradzić sobie ze szpachlówką czy innymi preparatami, które mogą znajdować się na powierzchni karoserii. W czyszczeniu blach i kształtowników pomocne okazują się proste nakładki szlifierskie. Kółko z tworzywa lub druciana nakładka do wiertarki pozwoli nam dokładnie oczyścić każdy fragment metalu. Praca przy odlakierowywaniu starej karoserii jest czasochłonna i wymaga dużego skupienia. Należy przy tym wyposażyć się w odzież ochronną oraz okulary.

Drobne naprawy blacharskie

Nie wszystkie oldsmobile wymagają tak gruntownych zabiegów renowacyjnych. Jeżeli jesteśmy właścicielami klasyka z lat siedemdziesiątych czy osiemdziesiątych, raczej nie będziemy musieli rozkładać go na części, aby przywrócić dawną świetność pojazdu. Najprawdopodobniej nie unikniemy jednak drobnych napraw blacharskich. Jak podkreślają specjaliści, w większości przypadków nie ma potrzeby wymieniania całych, skorodowanych fragmentów karoserii. Zazwyczaj wystarczającą metodą jest usunięcie rdzy i resztek lakieru oraz uzupełnienie ubytków blachy. Czynność jest pracochłonna, jednak każdy miłośnik motoryzacji może wykonać ją we własnym zakresie. Trzeba tylko dysponować odpowiednimi narzędziami. Do oczyszczania zardzewiałych fragmentów blach możemy użyć szlifierki kątowej lub odpowiednich nakładek na wiertarkę. Przydaje się także zwykła ręczna szczotka druciana oraz włóknina. W miejsce ubytków materiału należy wspawać nową blachę. Zanim przystąpimy do lakierowania, musimy pamiętać o odtłuszczeniu powierzchnioraz oczyszczeniu jej z opiłków metalu i innych zabrudzeń powstających przy szlifowaniu.

Polerowanie oryginalnego lakieru

Samochody zabytkowe – z metryką sięgającą trzydziestu, a nawet czterdziestu lat wstecz – często posiadają dobrze zachowany oryginalny lakier. Nie warto wtedy go niszczyć, tym bardziej że stare powłoki lakiernicze są o wiele grubsze od nowoczesnych. Wynika to z innych technologii nakładania lakieru, które były stosowane dawniej. Lakier w samochodach z minionych dekad można więc wypolerować, jeśli jest zmatowiały i ograniczyć czynności blacharskie jedynie do skorodowanych fragmentów karoserii. Przy polerowaniu należy jednak bardzo uważać, aby nie przegrzać lakieru i nie spowodować niechcący dodatkowych rys. Na początek o wiele lepiej jest wykonać polerowanie ręcznie. Wprawdzie wymaga ono sporego nakładu pracy, jednak uchroni lakier naszego oldsmobila przed dodatkowymi zarysowaniami czy przegrzaniem i uszkodzeniem. Przed przystąpieniem do polerowania warto także wypróbować pastę polerską na niewidocznych częściach karoserii lub innym, podobnym fragmencie blachy. Jeżeli zdecydujemy się na użycie polerki mechanicznej, musimy bardzo uważać na odpowiedni docisk narzędzia i nie przesadzać z operowaniem na określonym fragmencie blachy.

Warto pamiętać, że oryginalny lakier stanowi integralną część zabytkowego auta i dlatego warto starać się go zachować. Oczywiście w samochodach bardzo starych lub mocno skorodowanych zazwyczaj nie unikniemy poważnych napraw blacharskich, albo wręcz rozbierania konstrukcji na części. Jednak w przypadku samochodów z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych warto jest zachować oryginalne powłoki lakiernicze. Niektóre modele samochodów z tamtego okresu, posiadają unikatowy lakier, którego nie uda się nam odtworzyć przy zastosowaniu współczesnych technologii.

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro