Smaczne pasty do chleba

Mogą być mięsne lub wegetariańskie. Doskonałe do codziennych posiłków lub też kanapek szykowanych dla gości. Pyszne pasty są znakomitym sposobem na przełamanie kulinarnej nudy. Aby je przygotować, wystarczą sprawdzone przepisy, świeże produkty, sprzęt i odrobina wyobraźni. A wtedy wszystko się uda.

udostępnij

Olga ŚmiełowskaOlga Śmiełowska / 21-12-2016

Jeśli masz dość ciągle tych samych śniadań, kanapek z serem, jajecznicy czy wędlin, czas na zmianę. Pójdź śladem kulinarnych inspiracji z krajów Półwyspu Iberyjskiego czy Bliskiego Wschodu i przygotuj pyszną pastę. Proste i zdrowe przepisy czekają. Jest ich tak wiele, że każdy znajdzie coś, co będzie mu odpowiadać najbardziej.

Niezbędne blendery i rozdrabniacze

Niektóre pasty możesz przygotować w prosty sposób, używając do ich rozdrobnienia jedynie zwykłego widelca lub bardziej ostregonoża azjatyckiego, idealnego do krojenia warzyw, np. firmy Fiskars. Inne z kolei wymagają staranniejszego poszatkowania, przetarcia bądź dokładnego zmiksowania, by uzyskać konsystencję gładkiego kremu. W takim przypadku niezbędne są profesjonalne blendery. Możesz się zdecydować na blendery kielichowe – wyposażone w dzbanek, do którego wrzucasz produkty, lub blendery ręczne, które wkładasz bezpośrednio do miski ze składnikami. Natomiast do przygotowania past, których składniki wystarczy dobrze rozdrobnić, najlepiej nadają się rozdrabniacze.

Pasty idealne do pieczywa

Każda pasta musi mieć odpowiednią konsystencję. Nie może być ani za gęsta, ani za rzadka. Powinna mieć na tyle zwartą strukturę, by nie spadała z pieczywa i się nie kruszyła. W wersji polskiej może to być doskonale znana pasta jajeczna. Aby ją przygotować, ugotuj na twardo 4 jajka i wrzuć je do rozdrabniacza. Następnie dodaj 1 łyżkę majonezu lub jogurtu greckiego, 100 g serka topionego albo żółtego, 1 łyżeczkę musztardy, a na koniec 3 łyżeczki świeżego szczypiorku. Całość dopraw do smaku pieprzem i solą.

smaczne_pasty_do_chleba.jpg

W wersji śródziemnomorskiej oczaruje cię natomiast pasta z tuńczyka, awokado czy bakłażana. Albo też modny ostatnio hummus, o którego autorstwo równie zaciekle spierają się Libańczycy, Izraelczycy, Syryjczycy czy Turcy. Każda z tych narodowości chce być „wynalazcą” pysznego i zdrowego specjału, bogatego w białko, fosfor, żelazo czy potas. Również u nas ta łatwa do sporządzenia pasta zdobywa coraz więcej amatorów. A jak ją przygotować? Ugotuj w osolonej wodzie 200 g uprzednio namoczonej przez kilka godzin cieciorki (lub wykorzystaj ugotowaną już ciecierzycę z puszki) i wrzucić ją do blendera. Dodaj 1/4 szklanki oliwy, 3–4 łyżki pasty sezamowej (tahini), sok z połowy cytryny, 1 ząbek czosnku i 1/2 łyżeczki mielonego kuminu rzymskiego oraz sól i pieprz. W trakcie miksowania wlej wodę, w której gotowała się cieciorka, ale stopniowo, aby potrawa nie była ani za gęsta, ani za rzadka. Otrzymany hummus powinien mieć konsystencję kremu i być bardzo dobrze zmiksowany. Po włożeniu do naczynia polej go oliwą. Aby otrzymać inną popularną na Bliskim Wschodzie pastę mutabal, cieciorkę z poprzedniego przepisu zastąp dwoma upieczonymi i obranymi ze skóry bakłażanami i posyp listkami świeżej kolendry lub pietruszki, a także ziarnami granatu.

Każdą pastę możesz według uznania dowolnie modyfikować, tworząc wersję bardziej tłustą lub dietetyczną. Wystarczy majonez zastąpić gęstym jogurtem greckim, a tłusty twarożek chudym. Zaletą tego typu przekąski jest możliwość dyskretnego przemycenia w niej składników, na które zwłaszcza dzieci nie mają ochoty, w tym czosnku, cebuli albo niektórych warzyw.

Smaczna pasta z pewnością zostanie doceniona przez przyjaciół lub najbliższych. Dzięki odpowiedniemu sprzętowi przygotujesz ją łatwo i szybko. Dodaj tylko pyszne pieczywo – według twojego upodobania bagietkę, chleb razowy, ryżowe sucharki czy też arabską pitę – i ciesz się smakiem pomysłowego domowego specjału.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro