Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
Zdaniem eksperta

Słodycze dla dzieci. Dawać czy nie dawać – oto jest pytanie!

Słodycze to kontrowersyjny temat. Pomyśl dwa razy zanim podasz maluchowi słodkości. Jeśli twoje dziecko już zna słodycze i codziennie się o nie doprasza to zastanów się, z czego to może wynikać.

Słodycze dla dzieci. Dawać czy nie dawać – oto jest pytanie!

Wielu naukowców jest zdania, że cukier uzależnia, ponieważ po jego spożyciu wydziela się w naszym organizmie dopamina, czyli hormon dający uczucie szczęścia. Rodzimy się z upodobaniem do smaku słodkiego i takie właśnie jest mleko wszystkich ssaków – słodkie, bo zawiera zdrowy cukier mleczny, czyli laktozę.

Ale może twoje dziecko wcale nie jest uzależnione i je słodycze z innych powodów. Zaobserwuj, co się dzieje, zanim dziecko sięgnie lub poprosi cię o słodycze. Może się nudzi i chce sobie tym samym zrobić małą przyjemność, a może nie zjadło normalnego posiłku, bo np. wybrzydzało, a teraz jest tak głodne, że jego mózg „szuka” szybkiego źródła glukozy? W niektórych domach słodycze są na wyciągnięcie ręki, więc może twoje dziecko też z tego powodu często je zjada? A może jest to dla niego forma nagrody, w dodatku od ciebie? Jeżeli jest to okazjonalna przekąska, która w żaden sposób nie wpływa w zauważalny sposób na zdrowie i zachowanie dziecka to problemu nie ma.

Czy wiesz, jak wpływa cukier i słodycze na organizm?

  • osłabia układ odpornościowy
  • zwiększa niedobory ważnych pierwiastków w organizmie np. wapnia, magnezu, żelaza
  • uszkadza nerki
  • pogarsza wzrok
  • powoduje choroby cywilizacyjne np. próchnicę, nadwagę, otyłość, nadciśnienie, cukrzycę
  • wpływa na huśtawkę emocjonalną
  • zaburza sen
  • powoduje wzdęcia i gazy

I to nie jest kompletna lista szkód! Czy w takim razie cały cukier jest zły? Są różne rodzaje cukru, ale w tym całym temacie najważniejszy jest zwyczajny umiar – jak we wszystkim.

Pamiętaj, że cukier jest obecnie dodatkiem do bardzo wielu produktów. Zdziwisz się, gdy zaczniesz czytać etykiety w sklepie. Jedzenie z dodatkiem cukru wydaje się smaczniejsze i producenci dobrze o tym wiedzą. Nie wierz do końca reklamom, niestety takie pojęcia jak produkt „zdrowy”, „naturalny”, „najlepszy” dla każdego oznacza co innego, np. produkt „zdrowy” może być wzbogacony witaminami, ale zawierać mnóstwo cukru.

Gdzie znajdziesz dodatkowy cukier?

W chlebie, jogurtach owocowych, ketchupie, parówkach, płatkach śniadaniowych, soczkach, gotowych mieszankach musli, musztardzie, owocach i warzywach z puszki, gotowych sosach np. do makaronu, sałatek, w wędlinach.

Czy zabraniać dzieciom jedzenia słodyczy?

Zdecydowanie nie! Gdy czegoś się dziecku zabrania, to najczęściej pojawia się u dziecka złość i chęć „walki” o swoje. Lepiej wykorzystaj swój spryt! Jeżeli już to przemyślałaś i wiesz, kiedy najczęściej twoje dziecko ma ochotę na słodycze, ogranicz te sytuacje. Może codziennie po przedszkolu przechodzicie obok cukierni i dziecko przyzwyczaiło się, że po chwili namawiania i marudzenia zgadzasz się na pączka. Może przychodzisz po dziecko do przedszkola i już w szatni podajesz słodki soczek? Okazją do jedzenia słodyczy mogą być też zakupy (i słodycze wystawione obok kasy na wysokości wzroku malucha) i częste zabawy urodzinowe w bawialniach. Ograniczanie okazji jest najprostsze. Możesz wybierać inną drogę do domu, nosić w torebce zdrowe przekąski i wodę, nie zabierać dziecka na zakupy, a przed pójściem na urodziny podać dziecku zdrowy i smaczny posiłek.

„Zakazany owoc” najlepiej smakuje, więc nie łudź się, że zabraniając w dzieciństwie słodyczy, twoje dziecko w przyszłości nie będzie ich jadło. Jeżeli za twoją decyzją nie pójdą czyny, rozmowy i dobry wzór to dziecko, gdy tylko ciebie nie będzie i nadarzy się okazja, to zje za dwoje.

To dawać czy nie dawać dziecku słodycze?

Po pierwsze nie wychodź z inicjatywą. Rzadko które dziecko odmówi, gdy zaproponujesz mu ciasteczko. Niech dziecko samo „wpadnie” na pomysł zjedzenia łakoci. Gdy już usłyszysz taką prośbę, podejmij świadomą decyzję. Pomyśl szybko: co będzie, gdy dziecko teraz zje słodycze? Czy niedługo będzie pora posiłku? Co dobrego mogę dziecku zaproponować? Bo to, że masz w szafce pudełko pralinek nie oznacza, że właśnie tym musisz poczęstować dziecko.

Po drugie dopasuj słodycze do wieku dziecka. W pierwszym roku najlepiej nie podawaj NIC z kupnych słodyczy. Lepsze będą słodkie owoce (do jedzenia rączką lub w formie musu), także suszone owoce (ale uważaj na możliwość zakrztuszenia). Niektóre słodycze np. lizaki nie nadają się dla dzieci poniżej 3 roku (istnieje ryzyko odpadnięcia patyczka albo wsadzenia przez przypadek patyczka np. w oko). Im dłużej twoje dziecko nie pozna smaku cukierka, gumy rozpuszczalnej, lodów czy czekolady, tym dłużej nie będzie czuło potrzeby ich jedzenia. Na pewno nie warto wprowadzać reguły, że codziennie musi być słodki podwieczorek. Jeżeli dziecko już chodzi do żłobka lub przedszkola i tam dostaje podwieczorek to po powrocie do domu może dostać małą, zdrową przekąskę popołudniową (choćby jogurt z owocami) i kolację lub tylko kolację. W weekendy staraj się o domowe desery – możesz w ich tworzenie zaangażować dziecko.

Czasami powinnaś odmówić dziecku słodyczy

To na pewno nie jest łatwe, ale jeżeli dziecko nie toleruje niektórych składników dodanych do słodyczy (np. glutenu znajdującego się w wafelkach) albo jest przeziębione, ma nadwagę, choroby pasożytnicze (w jelitach) to nawet się nie zastanawiaj.

Jak odmówić?

Rozmawiaj z dzieckiem i tłumacz językiem dopasowanym do jego wieku czemu nie może/nie powinno jeść słodyczy. Tak samo jak tłumaczysz czemu nie może pić twojej kawy, alkoholu, biegać po ulicy czy chodzić bez czapki. Mówisz wtedy o jego zdrowiu i bezpieczeństwie. Co więcej, jesteś konsekwentna i choćby zrobiło ci dantejską scenę to nie zmienisz zdania.

Czym możesz zastąpić tradycyjne, kupne słodycze i przekąski?

  • świeżymi owocami
  • suszonymi owocami
  • ciastami własnego wypieku
  • ciasteczkami zbożowymi
  • galaretkami owocowe
  • 100% sokami owocowymi
  • kisielem z kawałkami owocami
  • budyniem z suszonymi owocami
  • sałatką owocową
  • smoothie z owoców i zbóż
  • dobrą czekoladą (najlepiej powyżej 60-70% kakao)
  • waflami ryżowymi z miodem

Kiedy najlepiej dawać dziecku słodycze?

Ponieważ po spożyciu cukru organizm wydziela więcej adrenaliny to optymalną porą dnia na zjedzenie słodyczy jest przedpołudnie lub wczesne popołudnie. Oczywiście to też zależy od wieku dziecka, ponieważ wiąże się z porą pójścia spać. Jeżeli twój maluszek około godz. 14 ma drzemkę to podawanie mu słodkiej przekąski o 13.30 „zabierze” senność. Tak samo podawanie słodyczy około 18.00 wpłynie na nadmierne pobudzenie wieczorem. Postaraj się nie podawać słodkich przekąsek w ciągu ostatnich 3 godzin przed spaniem. Pamiętaj, że kolacja „na słodko” (np. kaszki z dodatkiem cukru) też może źle wpłynąć na sen.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro