Słodycze bez cukru, czyli jak osłodzić sobie życie i nie przytyć

Słodycze bez cukru, czyli jak osłodzić sobie życie i nie przytyć

autor: Katarzyna Krupka, data publikacji: 25-07-2016

Liczba osób otyłych i zmagających się z nadwagą wzrasta każdego dnia. Eksperci alarmują, że problem nie dotyczy tylko dorosłych, ale również dzieci, u których coraz częściej diagnozuje się cukrzycę już w podstawówce. Dane są zastraszające. Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie. Nie lepiej jest z osobami dojrzałymi. Zła dieta i brak aktywności fizycznej powodują choroby układu naczyniowo-sercowego, które odpowiadają za największą liczbę zgonów w naszym kraju. Co może nam pomóc? Zdrowy rozsądek.

Przede wszystkim istotna jest zmiana stylu życia, wyeliminowanie używek i zwiększenie aktywności fizycznej. Trzeba zrezygnować z wysoko przetworzonej żywności, jedzenia typu fast food, węglowodanów prostych i słodyczy. Pomoże wprowadzenie do diety zdrowych tłuszczy nienasyconych, węglowodanów złożonych, białka, a także większej ilości owoców i warzyw.

Oczywiście w praktyce jest to proces, który wymaga od nas wprowadzania drobnych zmian każdego dnia. Fani czekolad, cukierków, batoników, napojów gazowanych, lizaków i innych słodkich przekąsek mogą zacząć dokonywać zdrowszych wyborów i zrezygnować ze słodyczy pełnych uzależniającego cukru. Oferta bezcukrowa jest naprawdę szeroka.

Owoce suszone

Byłyby doskonałą zdrową przekąską, gdyż zawierają dużo błonnika, witamin, składników mineralnych i odżywczych, gdyby nie fakt, że wielu producentów dosładza owoce suszone cukrem. Na szczęście wśród ofert bez cukru znajdziesz mandarynki, jagody goji, banany, ananasy, morele, figi, a nawet kiwi. Wystrzegaj się tych z napisem „kandyzowane” na etykiecie i sprawdzaj skład produktu. Syrop glukozowo-fruktozowy, sacharoza czy glukoza to również cukry, które nie są zdrowe. Owoce zawierają fruktozę, a więc już z natury są słodkie. Tego naturalnie występującego cukru nie musisz się obawiać, jeśli oczywiście nie przesadzisz z ilością jedzonych dziennie owoców.

Napoje gazowane

Producenci napojów gazowanych raczą nas niewyobrażalnymi ilościami cukru w swoich przysmakach. Czy wiesz, że eksperci udowodnili, że w jednej litrowej butelce Coca-Coli znajduje się aż 70 kostek cukru? Pamiętaj, że to właśnie cukier jest uważany za główną przyczynę nadwagi i rozwoju chorób nowotworowych w organizmie. Zamiast kolejny raz sięgać po słodki napój, wypróbuj jego dietetyczną wersję. Zapewniam cię, że jest równie smaczna, bo sama czasem po nią sięgam. Jeśli dopadnie cię ochota na gazowany napój, zwróć uwagę na napoje gazowane, jak: Fanta Zero, Sprite Zero, Lipton Ice Tea Light oraz Coca-Cola słodzona stewią, czyli słodzikiem pochodzenia roślinnego, który nie zawiera żadnych kalorii.

Cukierki i lizaki

Są dostępne w wielu smakach i rodzajach. Bez najmniejszego problemu dostaniesz dropsy malinowe, jeżynowe, wiśniowe, cytrynowe, miętowe czy te o smaku lukrecji. Osobiście polecam karmelki, które smakują jak cukierki z dzieciństwa. Wielbicielom bardziej wyrafinowanych smaków do gustu powinny przypaść te o smaku eukaliptusa, latte macciato, szałwii i limonki. Co zapewnia słodki smak słodyczom bez dodatku cukru? Słodziki, np. stewia i ksylitol, a także dodatek miodu. Cukierki i lizaki bez cukru są wzbogacane o witaminę C, która zwiększa odporność.

Czekolada bez cukru

Producenci żywności bez dodatku cukru nie zapomnieli o miłośnikach czekolady. W ofercie czekolad bez cukru znajdziesz prawdziwe mleczne czekolady słodzone m.in. stewią czy ksylitolem. Możesz do woli rozkoszować się takimi smakami, jak czekolada z orzechami, truskawkowa, gorzka z żurawiną, bananowa, a także biała z jagodami goji (jest nieziemsko smaczna) czy mleczna kokosowa, z dodatkiem kiwi lub z migdałami, miętowa, mango, a nawet z algami morskimi. Jak widzisz, wybór jest szeroki.