Skuterem na „zwykłym” prawie jazdy? Przegląd modeli

Skuterem na „zwykłym” prawie jazdy? Przegląd modeli

Od kilku lat każdy kierowca z prawem jazdy kategorii B może legalnie prowadzić skuter, o ile pojemność silnika nie przekracza 125 ccm. Pojazdy takie to tania i ekonomiczna alternatywa dla komunikacji miejskiej i samochodu. Jednak nie zawsze musimy decydować się na mało atrakcyjny, podstawowy skuter. Spokojnie możemy poszukać czegoś, co bardziej przypadnie nam do gustu.

udostępnij

Aleksander PrzytułaAleksander Przytuła / 31-05-2016

Wygoda na dalszych trasach i styl

cruiser.jpg

Jeżeli chcemy od naszego dwukołowca czegoś więcej, jedną z dostępnych opcji jest zakup pojazdu turystycznego. Są to dwuślady na kształt cruisera lub choppera. Nieduża pojemność i niebanalny wygląd to idealna kombinacja dla początkującego entuzjasty motocykli. Budowa tego typu motocykli sprawia, że dłuższe jazdy nie są męczące. To również najdroższy rodzaj motocyklu do 125 ccm – modele Hondy czy Yamachy osiągają ceny około 10 000 lub nawet 12 000 zł.

Jazda w terenie

enduro.jpg

Kolejną kategorią motocykli, jakimi możemy poruszać się z kategorią B, są wszelkiego rodzaju motocykle cross i enduro. Wspaniale nadają się do jazdy po bezdrożach oraz amatorskiej jazdy w terenie. Motocykle enduro i crossowe doskonale sprawdzają się do zabawy w terenie. Są nieduże, lekkie i łatwe w opanowaniu dzięki niedużej mocy. Takie „zabawki” możemy kupić już za około 2000–3000 zł.

Sportowe emocje przy niskich prędkościach

motocykl_sportowy.jpg

Na pewno wiele osób chciałoby mieć ścigacz z prawdziwego zdarzenia – potężną maszynę, która może wystrzeliwać do przodu jak z procy. Niestety, profesjonalne sportowe motocykle sporo kosztują, są również wymagające na drodze i niezbyt praktyczne na co dzień. Na szczęście można doświadczyć odrobiny sportowych emocji również w pojemności 125 ccm. Oczywiście osiągi i przeciążenia nie są porównywalne, ale i tak motocykle sportowe o małej pojemności mogą dać wiele frajdy podczas jazdy. Motocykle tego typu możemy kupić już od 5000 zł.

Miejska klasyka

skuter.jpg

Najlepszym i najbardziej klasycznym dwuśladem o małej pojemności pozostaje jednak skuter. Pozycja za kierownicą jest wygodna, dzięki czemu manewrowanie jest niezwykle łatwe. Małe rozmiary to również atut podczas poruszania się po mieście. Gdy zależy nam na dobrym smaku, możemy poszukać skuterów stylizowanych na włoskie modele z lat 50. i 60., takie jak Vespa czy Lambretta. Różnorodność modeli skutkuje też rozbieżnością cenową – możemy kupić w miarę porządny skuter za 2500 zł lub wydać ponad 10 000 zł na markowy duży model.

Nieważne, czy wolicie motocykle szosowe, enduro czy zwykłe skutery. Najważniejsze, by kupowany przez was dwuślad miał parametry zgodne z tymi, jakie obowiązują w ustawie o motocyklach do 125 ccm, ponieważ nie każdy motocykl 125 spełnia nowe wymagania ustawy. Są trzy podstawowe wartości, jakie powinien spełniać dwuślad, którym możemy jeździć na prawie jazdy kategorii B. Po pierwsze, pojemność skokowa silnika nie może przekroczyć 125 ccm. Po drugie, maksymalna moc silnika musi wynosić 11 Kw, czyli nie więcej niż 15 KM. Ostatnią wartością jest maksymalny stosunek mocy do masy własnej pojazdu, który nie powinien przekroczyć 0.1 kW/kg.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro