Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
Skoda Rapid 1.2 TSI – test modelu używanego
Zdaniem eksperta

Skoda Rapid 1.2 TSI – test modelu używanego

Polacy lubią praktyczne samochody, za które nie trzeba przepłacać – liczą się rozsądne koszty eksploatacji i wszechstronność. Co ciekawe, te same samochody preferują duże firmy i korporacje. Świetnym przykładem łączącym obie te grupy nabywców jest Skoda Rapid – jedno z najpopularniejszych aut na naszym rynku.

Wojciech Krzemiński
Wojciech Krzemiński 07-04-2020

Czas czytania: 6 min

Karoseria

Auto przyciągnęło do salonów naprawdę spore grono klientów. Oferowane było w dwóch wersjach nadwoziowych: spaceback (hatchback) i liftback. Nieco większym zainteresowaniem cieszyła się ta druga odmiana, ze względu na większą przestrzeń bagażową, ale też nieco zgrabniejszą sylwetkę. Trudno jednak mówić o wybitnej urodzie...

  1. tył
  2. widok z boku
  1. tył
  2. widok z boku

Prezentowany samochód nie został stworzony z myślą o spełnieniu najbardziej wymagających gustów motoryzacyjnych. Jego design jest poprawny i to chyba najlepsze określenie. Już w chwili debiutu model nie kipiał nowoczesnością, ale też nie zestarzał się zbyt szybko. Skodowskie oświetlenie, grill, obłe zderzaki i łagodne linie tworzą jednak spójną całość.

W kontekście użytkowania: co ciekawe, Rapid nie jest często sprowadzany zza granicy. Dlaczego? Ponieważ podaż z polskiego rynku i tak jest ogromna. Przeważają oferty pofirmowe, co nie oznacza braku atrakcyjności. Leasingowane krajówki są zazwyczaj serwisowane na bieżąco, a to pozwala na zachowanie właściwego stanu technicznego. Wiele aut miało jednak przygody – jak to auta flotowe. Elementy karoserii są stosunkowo tanie i łatwo dostępne. Warto więc dokładnie sprawdzić, co, gdzie i jak było malowane (miernik lakieru konieczny) oraz co wymaga jeszcze korekty.

  1. wnętrze
  2. zegary i elektronika
  3. bagażnik
  1. wnętrze
  2. zegary i elektronika
  3. bagażnik

Wnętrze

Kokpit został wykonany z twardych tworzyw. Można jednak liczyć na przyzwoite spasowanie i łatwe wyczyszczenie każdego z podzespołów (gładkie powierzchnie). Zegary są proste i czytelne. Konsolę centralną można opisać tymi samymi przymiotnikami. Trudno o bardziej banalny projekt, ale ma to swoje zalety, bo nawet zupełny laik od razu zorientuje się, co do czego służy. Godne uwagi są liczne półki, cup holdery i schowki – Skoda od zawsze stawia na praktyczność.

Co istotne, wnętrze jest przestronne, zarówno w pierwszym, jak i drugim rzędzie. Przednie fotele nie są mistrzami podparcia bocznego, ale osoby średniego wzrostu pomogą poczuć się na nich całkiem dobrze. Z tyłu znajduje się natomiast duża kanapa z dobrym kątem pochylenia oparcia. Ogromną zaletą jest bagażnik – ten w liftbacku ma aż 550 litrów. Jego niewątpliwą zaletą jest także bardzo duży otwór załadunkowy. Gwoli ścisłości dodajmy, że Spaceback ma 413 litrów wolnej przestrzeni.

Jeśli chodzi o ten model na rynku wtórnym, dominują egzemplarze wyposażone kompromisowo – nie są zupełnie gołe, ale klimatyzacja, radioodtwarzacz czy elektryczne szyby i lusterka to zazwyczaj największe rarytasy. W niektórych przypadkach zdarzają się tez większe ekrany multimedialne (dotykowe), ale to raczej rzadkość. Egzemplarze o większych przebiegach nie zdradzają ich, jeżeli są dobrze utrzymane. Najczęstszymi zjawiskami są porysowane plastiki i gałka dźwigni zmiany biegów. Tapicerka jest zazwyczaj mało wyszukana, ale odporna na uszkodzenia.

pod maską

Małolitrażowy silnik benzynowy: 1.2 TSI

Koncern VAG stworzył wiele niewielkich jednostek, które spełniają rygorystyczne normy spalin. Wśród nich znajdziemy oczywiście konstrukcję z rodziny TSI o pojemności 1,2 litra. Ten niewielki benzyniak trafił do licznych miejskich modeli niemieckiej grupy. W najpopularniejszej rynkowej konfiguracji oferuje 90 Km i 160 Nm momentu obrotowego. Seryjnie współpracuje z 5-biegowym manualem (sporadycznie zdarza się też przekładnia DSG). Auto jest lekkie, więc z takimi wartościami przyspiesza do pierwszej setki w akceptowalne 11,3 sekundy i rozpędza się do niemal 190 km/h. Potrafi być przy tym oszczędne (w cyklu mieszanym mieści się w 6 litrach na 100 km).

W kontekście użytkowania: prezentowany silnik może wydawać się wyżyłowany, ale na tle licznych konkurentów wypada całkiem nieźle. Ma cztery cylindry, co pozytywnie wpływa na kulturę pracy. Warto pamiętać, że 1.2 dzieli się na EA111 (pierwsza wersja) i EA211 (druga wersja). Początkowa odmiana borykała się z usterkowym rozrządem opartym na łańcuchu. Miała 8 zaworów i jeden wałek. W 2012 roku przeszła jednak szereg modyfikacji i od tej pory oferuje 16 zaworów, pasek zamiast łańcucha, dwa wałki i... znacznie wyższą trwałość. Mechanicy polecają wymianę oleju co 15-20 tysięcy, a nie co 30 tysięcy kilometrów, jak zakładał producent.

  1. od przodu
  2. od tyłu
  1. od przodu
  2. od tyłu

Wrażenia z jazdy

Mamy do czynienia z niezwykle prostą konstrukcją, ale naprawdę dojrzałą w prowadzeniu. Na tle klasowych rywali auto jest bardzo zwarte i zwinne. Ma całkiem precyzyjnych układ kierowniczy i sprężyste zawieszenie, stanowiące kompromis pomiędzy komfortem a bezpieczeństwem. Owszem, przy wysokich prędkościach daje się we znaki słabe wyciszenie i wrażliwość na podmuchy wiatru, ale pamiętajmy, że to napompowany pojazd, który powinien być przypisany do segmentu B.

Użytkownicy doceniają bardzo dobrą zwrotność i taką też widoczność. Autem manewruje się banalnie łatwo i nie ma problemów z wpisywaniem się w luki parkingowe. Cieszy także prostota obsługi. Ten samochód nie kryje najmniejszych tajemnic, dlatego od razu można poczuć się w nim swobodnie. Jest to typowy, sprawdzony środek transportu z punktu A do punktu B.

10

Ceny

Polecamy przede wszystkim krajowe egzemplarze, które dominują w ogłoszeniach. Najlepiej postawić na sprawdzone sztuki z potwierdzonym przebiegiem i udokumentowaną historią serwisową. Brak książki nie oznacza kontrowersji – pamiętajmy, że teraz prowadzi się dokumentację online, dlatego u dealerów można zweryfikować całe „życie” pojazdu. Bazowe, najstarsze egzemplarze tego modelu startują od około 25 tysięcy złotych (oczywiście krajowe i bezwypadkowe). Za około 40 tysięcy będziemy mogli nabyć dość świeżą, nieźle wyposażoną sztukę, która będzie miała stosunkowo skromny przebieg (50-70 tysięcy).

Czy ten artykuł był pomocny?

oferty sponsorowane


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro