Sięgając gwiazd – skąd się wziął Mercedes-Benz, jakiego znamy dzisiaj?
Zdaniem eksperta

Sięgając gwiazd – skąd się wziął Mercedes-Benz, jakiego znamy dzisiaj?

Motoryzacja zna wiele ciekawych historii, ale tylko nieliczne są tak długie i barwne jak dzieje firmy Mercedes-Benz.

udostępnij

Konrad StopaKonrad Stopa / 07-08-2018

Choć Mercedes jako marka pojawił się dopiero w XX w., to korzenie firmy sięgają dwóch niepowiązanych ze sobą przedsiębiorstw założonych mniej więcej w tym samym miejscu i czasie. Pierwsze z nich nazwane Daimler-Motoren-Gesellschaft, zostało powołane do życia w 1890 roku przez jednego z pionierów motoryzacji Gottlieba Daimlera i jego przyjaciela, konstruktora Wilhelma Maybacha. 7 lat wcześniej dwaj panowie stworzyli pierwszy czterosuwowy, wysokoobrotowy silnik spalinowy, zwany wtedy silnikiem gazowym. Zaowocowało to zgłoszeniem silnika do urzędu patentowego w kwietniu 1885 r., a już w sierpniu zgłoszono kolejny patent, gdy wynaleziony sprzęt zamontowano na dwukołowym pojeździe, tworząc pierwszy motocykl. Wkrótce Daimler zaczął produkcję silników na większą skalę w swojej fabryce w Cannstatt (obecnie dzielnica Stuttgartu), a jednocześnie cały czas pracował nad umieszczeniem swojego wynalazku w czterokołowym powozie samobieżnym.

Ambitne plany i ciężka praca

Także w 1885 roku na scenie pojawił się ze swoimi pomysłami Karl Benz. Już wtedy posiadał małą fabrykę stacjonarnych silników gazowych, ale jego marzeniem były pojazdy samobieżne wyposażone właśnie w takie jednostki. Przez cały 1885 rok na terenie zakładu firmy Benz & Cie. Rheinische Gasmotorenfabrik w Mannheim odbywały się w wielkiej tajemnicy próby dynamiczne nowego pojazdu trójkołowego, co przełożyło się na uzyskanie patentu nr 37435 uważanego za metrykę urodzenia automobili. Było to dokładnie 29 stycznia 1886 r.

3

Samochody Daimlera i Maybacha bardzo wcześnie zyskały logo trójramiennej gwiazdy, które obecnie jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych komercyjnych logotypów na świecie. Opatentowane przez Daimlera silniki spalinowe na benzynę miały walnie przyczynić się do rozwoju transportu w trzech płaszczyznach: na lądzie, na wodzie i w powietrzu. To właśnie symbolizują trzy ramiona charakterystycznej gwiazdy.

Pierwsze kroki na rynku

Mniej więcej na przełomie wieków Gottlieb Daimler poznał człowieka, bez którego nie byłoby Mercedesa. Emil Jelinek był bogatym biznesmenem, który zamówił w firmie DMG serię pojazdów, które następnie sprzedawał z zyskiem. Był więc jednym z pierwszych dealerów samochodowych, a warunkiem ustalonej współpracy było stworzenie nowej marki ‘Mercedes’. Tak nazywała się willa biznesmena pod Niceą, było to także imię jego 10-letniej córki. W 1901 roku wystartowała produkcja Mercedesa 35 PS.

2

Wkrótce Mercedesy stały się synonimem sukcesu, a walnie przyczyniły się do tego znakomite wyniki uzyskiwane w wyścigach krótko- i długodystansowych. Stworzenie w 1902 r. serii pojazdów Mercedes Simplex przyciągnęło do firmy wielu bogatych klientów w Europie i USA, wśród których byli przedstawiciele arystokracji i prominentni biznesmeni. W tym czasie Daimler i Karl Benz byli konkurentami rynkowymi, bo automobile Benz Parsifal produkowane od 1912 roku także znalazły wielu nabywców wśród arystokracji.

Mercedes nabiera rozpędu

W latach 20. Daimler wyszedł na prowadzenie w tej rywalizacji, miał bowiem w swych szeregach błyskotliwych konstruktorów, takich jak Ferdinand Porsche. Powstała cała seria samochodów Mercedesa z silnikami wzmacnianymi kompresorem. Najsłynniejsze z nich to supersportowe modele S, SS, SSK i SSKL, będące wówczas w czołówce najszybszych samochodów świata. Ich silniki osiągały monstrualne moce na poziomie 250-300 KM. W tym czasie Karl Benz produkował bardziej przyziemne auta, ale także luksusowe limuzyny.

1

Drogi Benza i DMG skrzyżowały się w 1926 r., gdy wielki kryzys skłonił przedsiębiorstwa do fuzji, której efektem była firma Mercedes-Benz. Gottlieb Daimler nie dożył tego momentu, a Wilhelm Maybach już w 1907 r. opuścił Daimlera, by zacząć produkować silniki lotnicze i luksusowe automobile według własnego pomysłu. Wkrótce potem trójramienna gwiazda zaczęła symbolizować to, czym jest do dzisiaj. Produkowano nie tylko wielkie limuzyny i auta sportowe; w 1931 r. w produkcji znalazł się także kompaktowy model 170V. Okazał się wielkim sukcesem z wolumenem sprzedaży na poziomie 13 775 sztuk do roku 1936.

Niezapomniane modele

Lata 30. w Mercedesie zostaną zapamiętane również za sprawą modeli specjalnych typu coupe i roadster, z których najsłynniejsze są 500K i 540K z silnikami wzmacnianymi kompresorem. Produkowano je w ilościach 300-400 sztuk, ale każdy egzemplarz był idealnie dostosowany pod zamówienie klienta. Na tym tle najbardziej wyjątkowy jest Mercedes 540K Spezial Roadster, który wtedy kosztował astronomiczną sumę 28 tys. marek i powstał w zaledwie 28 egzemplarzach. Dziś jest uważany za jeden z najpiękniejszych samochodów w historii motoryzacji.

5

Po wojnie produkowano głównie to, na co był popyt – w firmie Mercedes-Benz rozwinęła się wtedy produkcja aut użytkowych kontynuowana do dziś. Nadal wytwarzano model serii 170V na wzór przedwojenny, a pierwsze całkowicie powojenne modele Mercedesa to seria 220 o nowoczesnej karoserii ‘pontonowej’ oraz reprezentacyjne limuzyny i kabriolety serii 300. Te samochody oraz niemiecka reforma walutowa pozwoliły producentowi ze Stuttgartu stanąć na nogi, a wkrótce zmodyfikowane na potrzeby motorsportu modele 300 SL przywróciły Mercedesowi chwałę i sławę na torach wyścigowych, jednocześnie będąc początkiem długiej tradycji modeli SL (Sport-Licht).

Kolejne lata to przede wszystkim dalsza rozbudowa gamy modelowej, w której zawsze na szczycie były modele dla najwyższych elit. Sukcesy sportowe Mercedesów 300 SL były podwalinami pod wzrost zainteresowania na rynku USA, gdzie Mercedesy od zawsze były cenione za solidność i luksus na zupełnie innym poziomie niż w autach amerykańskich. Zaczęto na masową skalę stosować i rozwijać silniki diesla, a w latach 70. pojawiły się kolejne przełomowe modele – W116 i W123, czyli pierwsza klasa S i pierwowzór klasy E, znany w Polsce jako Beczka.

Legendarna jakość

Mercedesy tamtych czasów cenione były głównie za niezawodność i długowieczność, co utrzymywało się do połowy lat 90. Zazwyczaj tego typu auta są archaicznie zbudowane, ale nie te ze Stuttgartu. Oczywiście klientela była konserwatywna, więc fajerwerki stylistyczne wykluczono, jednak technicznie były to auta innowacyjne jak na swoje czasy. Poprzez legendarne modele W126 i W124 będące z kolei początkiem zupełnie nowej ery designu i wzornictwa dochodzimy do W140 debiutującego w 1989 r.

4

Po raz kolejny świat przecierał oczy ze zdumienia, gdy klasa S W140 pojawiła się na rynku. To właśnie ten model stworzył Mercedesa, jakiego znamy dzisiaj – dopracowana do najmniejszych szczegółów technika i monumentalizm dostępne dla klienta masowego. To był szczyt, na którym Stuttgart jest także dziś. Mercedes stał się synonimem luksusu i dobrobytu.

Gwiazda stale zachwyca

Dzisiaj Mercedes-Benz i stojący za nim koncern Daimler AG to ogromna firma produkująca auta osobowe, użytkowe, autobusy i ciężarówki oraz przyczyniająca się w dużej mierze do rozwoju nowych form transportu. Limuzyny, SUV-y, sportowe samochody opatrzone logo AMG, hybrydy – to wszystko dziś stoi za drzwiami każdego salonu Mercedesa. Mimo znacznego powiększenia oferty modelowej Mercedes nigdy nie stracił tego, co stworzyło tę markę jeszcze w XIX w. – innowacyjności i jakości.

Minęło grubo ponad 100 lat odkąd Karl Benz i Gottlieb Daimler zakładali przedsiębiorstwa, które dziś mają kontynuację w koncernie Daimler AG. Można powiedzieć, że ci pionierzy chcieli wtedy sięgnąć gwiazd i dokonać niemożliwego w dziedzinie osobistego transportu. Choć ojców-założycieli już nie ma, to następcy zrealizowali ich marzenia – dotarli na szczyt i sięgnęli gwiazd. Tego właśnie chciał Gottlieb Daimler, tworząc logo swojej firmy.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro