Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
Zdaniem eksperta

Shinrin-yoku – japońska terapia lasem dla duszy i ciała

Praktyka leśnych kąpieli, niczym lek, powinna być przepisywana każdemu. To, ile korzyści daje naszemu ciału oraz duszy, jest nie do przecenienia. Japończycy shinrin-yoku stosują od lat. My dopiero się go uczymy.

Katarzyna Dumińska
Katarzyna Dumińska 02-09-2020

Czas czytania: 7 min

FacebookTwitter

Shinrin-yoku – japońska terapia lasem dla duszy i ciała

Shinrin-yoku – co to jest?

Każdego dnia, kiedy tylko pogoda na to pozwala, dr Qing Li wyrusza na swój obowiązkowy spacer. Park w pobliżu jego tokijskiego miejsca pracy jest jego ulubionym miejscem na lunch. Nie chodzi tu jednak tylko o rozkoszowanie się bento w miłych okolicznościach przyrody. Dr Qing Li jest wielkim promotorem spędzania czasu w towarzystwie drzew. Ich obecność zbawiennie wpływa na nasze ciała i dusze. Leczy. A najlepiej działa na nas las.

Japończycy praktykę kąpieli leśnych stosują od dekad, a tamtejsi lekarze przepisują ją jak lekarstwo. Shinrin-yoku wspiera profilaktykę minimalizującą ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, udarów czy wrzodów żołądka. Uspokaja, łagodzi stres i napięcie, wspomagając leczenie osób cierpiących na zaburzenia lękowe oraz depresję. Dodatkowo substancja chemiczna uwalniana przez drzewa i rośliny (fitoncydy) wzmacnia układ odpornościowy, obniża ciśnienie krwi i ułatwia zasypianie.


3 książki na temat japońskiej terapii lasem, które warto przeczytać:

  • Dr Qing Li Shinrin-yoku. Sztuka i teoria kąpieli leśnych – Dr Li to niekwestionowany ekspert i światowy autorytet w dziedzinie medycyny leśnej. To właśnie jego badania dowiodły, że obcowanie z drzewami wzmacnia układ odpornościowy, obniża ciśnienie krwi oraz poziom stresu. Zawarte w książce praktyczne rady i ćwiczenia wskażą drogę każdemu, kto pragnie skorzystać z dobroczynnego działania lasu.

  • M. Amos Clifford Kąpiele leśne. Jak czerpać zdrowie z natury – sensualna opowieść o kojących właściwościach leśnych ostępów. Autor wyrusza z czytelnikiem na niezwykły spacer, inny od wszystkich dotychczasowych. Idąc zacienionymi ścieżkami, wśród szumiących koron drzew, uczy nawiązywania więzi z naturą.

  • Richard Louv Ostatnie dziecko lasu – trapiący współczesne społeczeństwo tzw. „zespół deficytu natury” to już choroba cywilizacyjna. W swojej książce Luov namawia czytelników do odkrywania piękna lasu wraz z bliskimi. Podpowiada, jak nauczyć dziecko radować się zielenią liści, namówić znajomych na wspólny spacer, przekonać rodzinę do wycieczki w plener. 35 gotowych tematów pomoże rozpocząć ważną dyskusję na temat znaczenia przyrody w życiu człowieka.


shinrin yoku spacer po lesie

Odgłosy lasu koją nasze wycieńczone umysły, rozpraszają zmęczenie psychiczne i tworzą przestrzeń na refleksję. Praktykując shinrin-yoku, możemy odnaleźć w przyrodzie spokój, z którego słynęła kiedyś Japonia. W lesie dajemy się pochłonąć muzyce świata przyrody, która orzeźwia i ożywia nasze zmysły. – Dr Qing Li Shinrin-yoku. Sztuka i teoria kąpieli leśnych.

japońska terapia lasem

Jak praktykować shinrin-yoku?

Japońska praktyka kąpieli leśnych bazuje na pierwotnej naturze człowieka. Do obcowania z przyrodą jesteśmy po prostu stworzeni i dlatego tak nam z nią dobrze. Zamknięci w klimatyzowanych biurach, ciasnych samochodach i dusznych mieszkaniach o tym zapomnieliśmy. Spacer leśną ścieżką ma przywrócić nam pamięć.

Według ekspertów już dwudziestominutowa przechadzka wystarczy, aby spłynęło na nas całe dobrodziejstwo natury. Pełna sesja leśnej kąpieli powinna trwać około 2 godzin. Jednak, aby aktywować jej terapeutyczne właściwości, niezbędne jest przestrzeganie kilku zasad:

  • zostaw w domu telefon, aparat fotograficzny i inne urządzenia elektroniczne;
  • leśnymi ścieżkami wędruj bez celu. Daj się prowadzić swojemu ciału;
  • nie spiesz się, kontempluj wrażenia;
  • znajdź wygodne miejsce, by na chwilę się zatrzymać (nawet położyć się na miękkim mchu). Obserwuj, jak zmienia się otoczenie wokół;
  • jeżeli spacerujesz w towarzystwie, nie rozmawiajcie. Swoje wrażenia omówcie dopiero na koniec wycieczki;
  • nie łącz wizyty w lesie z żadną aktywnością fizyczną. Shinrin-yoku to niespieszny spacer tam, gdzie oczy poniosą.

relaks w lesie

Jeśli chcesz, żeby twoje biuro pachniało lasem, wybierz olejki eteryczne z drzew zimozielonych, po które warto sięgnąć, gdy spada poziom energii. Pomagają zwalczyć zmęczenie, obniżają stres i napięcie oraz poprawiają zdolność koncentracji. Szczególnie przydatne są w miesiącach zimowych, kiedy nasz układ odpornościowy potrzebuje wsparcia. – Dr Qing Li Shinrin-yoku. Sztuka i teoria kąpieli leśnych.

jak obcować z przyrodą

Kąpiel leśna to nie to samo co wędrówka po lesie. Kluczem do odblokowania mocy leśnej głuszy jest pięć zmysłów. Należy dopuścić naturę do siebie, pozwolić jej wejść przez uszy, oczy, nos, usta, dłonie i stopy. Podczas spaceru zatrzymaj się więc na chwilę i posłuchaj śpiewu ptaków, zwróć uwagę na różne odcienie zieleni wokół, poczuj na twarzy promienie słońca przenikające przez gałęzie. Skup się na oddechu, wdychaj zapach lasu. Dotykaj kory drzew, liści, kamieni. Zdejmij buty i poczuj pod stopami chropowatą, wilgotną ściółkę. Daj się otulić leśnej gęstwinie.

To żadna nowość, że na łonie natury czujemy się dobrze. Obcowanie z przyrodą praktykowane jest od wieków, chociażby pod postacią zwykłego spaceru po parku. Szum liści, zapach drzew, śpiew ptaków – to wszystko daje nam poczucie komfortu, łagodzi stres i zmartwienia. Praktyka shinrin-yoku zachęca do głębszej kontemplacji natury, poczucia się jej częścią, zanurzenia się w przyrodzie niczym w aromatycznej kąpieli. Leśna terapia przywraca nam dobry nastrój, energię i witalność, odświeża, a nawet odmładza. Każdemu wyjdzie na dobre.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Może Cię także zainteresować


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro