Samochody, które lubią zepsuć się na drodze
Zdaniem eksperta

Samochody, które lubią zepsuć się na drodze

Awaria auta podczas dłuższej wyprawy to czarny scenariusz dla każdego kierowcy. Oto modele samochodów, które są najbardziej narażone na usterkę w trasie.

udostępnij

Marcin KamińskiMarcin Kamiński / 06-08-2019

ADAC to działający już od przeszło 100 lat niemiecki automobilklub zrzeszający ponad 17 milionów członków. W jego skład wchodzi ogromna, a zarazem reprezentatywna grupa kierowców, co pozwoliło na przygotowanie raportu, w którym pokazano, które auta najczęściej zmuszały swoich właścicieli do wezwania pomocy drogowej. Konieczność skorzystania z pomocy profesjonalisty na drodze stanowi jasny dowód na to, że samochód miał poważniejszą usterkę w trakcie jazdy, która uniemożliwiała kierowcy kontynuowania podróży.

Zanim przejdziemy do listy aut, które lubią nieprzyjemnie zaskoczyć na drodze, warto wyjaśnić, w jaki sposób ADAC przygotował swój raport. Powstał on na podstawie blisko czterech milionów wezwań pomocy drogowej w roku 2018. Aby wyliczyć współczynnik awaryjności dla każdego modelu samochodu, określono liczbę wezwań na każde 1000 egzemplarzy zarejestrowanych egzemplarzy danego modelu pojazdu z wybranego rocznika. Brano pod uwagę auta z roczników od 2009 do 2016, czyli mające od 2 do 9 lat.

Które modele samochodów pozwolą bliżej zaprzyjaźnić się z pracownikami pomocy drogowej? Oto one, z podziałem na odpowiednie kategorie.

Samochody miejskie

Wśród małych i typowo miejskich samochodów spore problemy swoim użytkownikom sprawiała m.in. Dacia Logan. Współczynnik awaryjności tego modelu był szczególnie wysoki wśród egzemplarzy 6-letnich.

Sporo problemów stwarzał na trasie również Hyundai i20. Bardzo wysoką awaryjność stwierdzono w egzemplarzach z rocznika od 2011 do 2014. Najczęściej niemożność kontynuowania jazdy modelem i20 ze stajni koreańskiej marki miała związek z układem zapłonowym. To ciekawa informacja, gdyż w raportach tworzonych w oparciu o dane ze stacji kontroli pojazdów (taki opracowuje m.in. znany TÜV) model i20 wyróżniał się niską liczbą usterek na planowanych przeglądach technicznych. Jak widać, wg danych opierających się na liczbie interwencji pomocy drogowej jest odwrotnie i malutki Hyundai potrafi niemiło zaskoczyć kierowcę w najmniej spodziewanym momencie.

Hyundai i20

Ciekawostką, o której warto wspomnieć, jest Smart Forfour. Ten malutki samochód już w młodym wieku, bo mając zaledwie 2–3 lata, wykazywał bardzo wysoką awaryjność, a jego właściciele wyjątkowo często musieli korzystać z usług pomocy drogowej.

Raport ADAC, mówiący o liczbie wezwań pomocy drogowej, to kolejny dowód na to, że Fiat 500 to samochód awaryjny. Spore problemy pojawiały się z pompą paliwa oraz chłodzeniem silnika, co uniemożliwiało kierowcom dalszą jazdę i generowało konieczność wezwania mechanika do udzielenia pomocy na drodze. Największe problemy miały Fiaty 500 w wieku od 2 do 7 lat – co ciekawe, starsze egzemplarze wykazywały niższą awaryjność niż później wyprodukowane.

Fiat 500

Bardzo wysoką awaryjnością cechuje się Panda, samochód z oferty marki Fiat. Szczególnie problematyczne okazują się roczniki 2012–13, czyli ostatnie egzemplarze opuszczające fabrykę przed wstrzymaniem produkcji tego modelu.

Samochody kompaktowe

Auta kompaktowe to bardzo popularny segment, tym bardziej ciekawe jest to, które modele z tej grupy okazały się podatne na nieprzewidziane usterki uniemożliwiające ich kierowcom kontynuowanie jazdy.

Duże problemy generują starsze egzemplarze aut koreańskich – Hyundai i30 oraz Kia Cee’d. O ile w przypadku i30 najbardziej narażone na awarie są egzemplarze z lat 2009–2010, o tyle w przypadku samochodu marki Kia problem występuje w znacznie szerszym przedziale wiekowym, bo wśród pojazdów mających od 9 do 6 lat. Warto wspomnieć, że usterki pojawiały się głównie w związku z czujnikami oraz elektroniką.

Hyundai i30

Wśród aut kompaktowych bardzo duża awaryjność pojawiła się również w modelu 308 z oferty marki Peugeot. Najbardziej podatny na usterki w trasie okazał się rocznik 2011. Szukając więc używanego egzemplarza tego auta, warto unikać modeli właśnie z tego okresu produkcji.

Wysoka awaryjność, choć nie aż tak bardzo, dotyka także Forda Focusa poprzedniej generacji. Problemy swoim użytkownikom sprawiały głównie egzemplarze z lat 2011–2013.

Ford Focus

Samochody klasy średniej i wyższej

Wśród samochodów klasy średniej i wyższej tylko jeden model wyróżnia się spośród pozostałych. Jest nim Opel Insignia. Niestety wyróżnia się w sposób negatywny. Praktycznie wszystkie egzemplarze, licząc od rocznika 2009 do 2016, wykazywały wysoką lub bardzo wysoką awaryjność. Żaden inny samochód ujęty w raporcie ADAC nie miał tak złych wyników. Posiadacze Opla Insigni bardzo często byli zmuszeni wzywać pomoc drogową do usterek, które uniemożliwiały kontynuowanie jazdy. Ma to na pewno związek z wysokimi średnimi przebiegami wynoszącymi 21 000 km, jednak dokładnie przy tych samych przebiegach konkurencyjna Skoda Superb nie przysparzała tak wielu problemów.

Niechlubnym przypadkiem okazał się również Mercedes klasy E, reprezentujący segment klasy wyższej. Słabo wypadły głównie starsze egzemplarze z roczników 2009–2012. Na tle takiej konkurencji jak Audi A6 czy BMW serii 5 niestety Mercedes okazał się wyjątkowo awaryjnym autem.

Mercedes klasy E.jpg

Minivany

Duże i przestronne auta rodzinne to klasa, w której pojawia się najwięcej modeli awaryjnych. Ani wśród miejskich i średnich aut, ani wśród SUV-ów tak wiele samochodów nie stwarzało potrzeby korzystania z assistance. Szczególnie trzeba unikać Forda S-Maxa, którego wiek zbliża się do bariery 10 lat. W tym przedziale wiekowym to właśnie ten model samochodu uzyskał najgorsze wyniki w całym zestawieniu przygotowanym przez ADAC. Ponad 10% egzemplarzy z rocznika 2009 zmusiło swoich posiadaczy do korzystania z pomocy drogowej, czyli usuwało usterki, które uniemożliwiały kontynuowanie jazdy.

Warto unikać również Seata Alhambry z lat 2013–2014, gdyż to egzemplarze właśnie z tego okresu produkcji cechuje bardzo wysoka awaryjność, która potrafi zaskoczyć na drodze.

Sporo awarii pojawia się także w Renault Scenic. O dziwo najczęściej usterki występują w egzemplarzach z końcowego okresu produkcji poprzedniej generacji tego modelu, czyli z rocznika 2015. Główne problemy w Renault Scenic to awaria elektryki oraz układu wtryskowego.

Nie najlepiej pod względem bezawaryjności spisuje się także Volkswagen Sharan. Największymi problemami obarczone są egzemplarze z roczników 2013 i 2014, w których awarie pojawiają się w związku z zaworem EGR.

SUV-y i crossovery

Samochody łączące miejską zwinność z terenową praktycznością w ostatnich latach stały się niesłychanie popularne. Które crossovery i SUV-y okazały się najbardziej zawodne na drodze?

Analizując raport ADAC, w oczy rzucają się złe wyniki Forda Kugi. Egzemplarze z lat 2010–2012 przysparzały szczególnie wiele problemów, przy czym auta z lat 2015–2016 były już bezawaryjne.

Odwrotna sytuacja dotyczy Nissana Qashqai. O ile starsze egzemplarze pozwalają ich kierowcom poruszać się bez przykrych niespodzianek, o tyle auta wyprodukowane w latach 2015–2016 są już bardzo awaryjne. Wśród awarii zgłaszanych do pomocy drogowej duża część dotyczyła zamontowanej w pojeździe elektroniki.

Nissan Qashqai

Warto podkreślić, że na szczęście modele zaliczane do grupy SUV-ów i crossoverów nie psują się zbyt często. Jak widać powyżej wyjątki się zdarzają. Ogólnie rzecz biorąc, auta z tego segmentu pozwalają na w miarę bezstresową i długą jazdę.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro