Samochodowy miernik lakieru Blue Technology E-12-S-AL eXpert – test
Zdaniem eksperta

Samochodowy miernik lakieru Blue Technology E-12-S-AL eXpert – test

Zakup auta używanego wywołuje niepokój związany z jego historią. Nikt nie chce nieświadomie kupić samochodu po wypadku. Można to sprawdzić za pomocą miernika grubości lakieru. Jednym z nich jest najbardziej zaawansowany tester polskiej marki Blue Technology – model E-12-S-AL eXpert.

udostępnij

Marcin KamińskiMarcin Kamiński / 05-08-2019

Dane techniczne

  • Dokonuje pomiarów stali, stali ocynkowanej i aluminium
  • Rodzaj sondy: kulkowa
  • Generowanie raportów: tak
  • Obudowa: aluminiowa
  • Pamięć: 1000 pomiarów (10 katalogów po 100 pomiarów)
  • Funkcja autokalibracji: tak
  • Zakres pomiarowy: od 0 do 2000 µm
  • Rozdzielczość pomiaru: 1 µm lub 10 µm
  • Dodatkowe funkcje: wbudowana latarka LED, dźwiękowy system podpowiedzi
  • Zasilanie: wbudowana bateria 1000MAH 3,7 V
  • Czas pracy na baterii: do 10 godz.
  • Temperatura pracy: od -20°C do 40°C

Pierwsze wrażenie

Przed rozpakowaniem pudełka dostrzegam informację, że mam do czynienia z produktem polskim. Blue Technology bowiem to krajowa firma, która rozwinęła produkcję mierników grubości lakieru – marka oferuje obecnie kilkadziesiąt modeli tego typu urządzeń. Testowany przeze mnie miernik E-12-S-AL eXpert to najnowszy i jednocześnie najbardziej zaawansowany z nich. Czas na otwarcie opakowania. W środku znajduję miernik grubości lakieru, instrukcję obsługi w języku polskim, zestaw płytek wzorcowo-kalibracyjnych, kabel USB oraz wtyczkę do ładowania z gniazdka elektrycznego.

  1. Pudełko
  2. Zawartość opakowania
  1. Pudełko
  2. Zawartość opakowania

Pierwsze wrażenie podczas oglądania miernika? Naprawdę znakomite, mimo że wygląd urządzenia – ujmując delikatnie – nie jest przesadnie nowoczesny. Tester lakieru posiada wytrzymałą i zarazem lekką obudowę wykonaną z aluminium. Jej spasowanie nie budzi najmniejszych zastrzeżeń, a jakość zastosowanych materiałów sugeruje, że mam w ręku solidny sprzęt przeznaczony dla wymagających klientów.

Do górnej części obudowy jest przytwierdzony długi na 80 cm przewód, na którego końcu znajduje się sonda kulkowa – to właśnie ją przykładam do lakieru samochodu, aby zmierzyć jego grubość.

  1. Sonda
  2. Sonda kulkowa, którą przykładamy do lakieru samochodu
  1. Sonda
  2. Sonda kulkowa, którą przykładamy do lakieru samochodu

W pierwszej chwili nieco przeraża mnie liczba przycisków na obudowie. Jest ich aż dziewięć! Wśród osób, które nigdy wcześniej nie korzystały z miernika grubości lakieru, może powodować to obawy o skomplikowaną obsługę testera. Czy tak faktycznie jest? Czas włączyć miernik Blue Technology E-12-S-AL eXpert i się przekonać!

Zastosowanie w praktyce

Po wyjęciu miernika Blue Technology E-12-S-AL eXpert z pudełka wciskam przycisk ON i… niespodzianka! Urządzenie włącza się i pokazuje aż 40% poziomu naładowania baterii. To miłe zaskoczenie, że producent dostarcza klientom sprzęt, który można zacząć używać tuż po rozpakowaniu, bez konieczności ładowania baterii.

Włączony miernik

Uruchamiam miernik Blue Technology E-12-S-AL eXpert i po chwili na podświetlonym na niebiesko ekranie pojawiają się informacje: aktualna godzina oraz data, ikona ilustrująca poziom naładowania baterii, a także numer katalogu, w którym zapisywane są koleje pomiary. Po przyłożeniu sondy kulkowej do lakieru samochodu na ekranie natychmiast wyświetla się informacja o wykrytym materiale (np. aluminium lub stal) oraz grubości lakieru.

Ekran

Sonda kulkowa jest niezwykle wygodna w użyciu – kulka chowa się w sondzie po przyłożeniu do powierzchni, dzięki czemu mam pewność, że sondę przyciskam do lakieru odpowiednio mocno.

Pomiar grubości lakieru za pomocą miernika

Ciekawym dodatkiem, wbudowanym w tester Blue Technology E-12-S-AL eXpert, jest latarka. Będzie ona pomocna przy oględzinach samochodu oraz dokładnej ocenie stanu jego lakieru – nie tylko w ciemnościach, gdyż mocne źródło światła pomaga także dojrzeć mniejsze rysy czy cieniowanie lakieru po malowaniu tylko fragmentu danego elementu karoserii.

Co niezwykle ważne, miernik grubości lakieru Blue Technology E-12-S-AL eXpert pozwala na dokonywanie pomiarów nie tylko na płaskich powierzchniach, takich jak maska, drzwi czy dach. Dzięki sondzie kulkowej zamontowanej na kablu można sprawdzić grubość lakieru również na krzywiznach, takich jak słupki, wnęki czy progi samochodu. Oznacza to, że jest możliwość sprawdzenia, że dany samochód nie był malowany w żadnym miejscu, nawet trudno dostępnym dla innych mierników lakieru.

Pomiar grubości lakieru na krzywiznach

Blue Technology E-12-S-AL eXpert pozwala na dokonywanie pomiarów na różnych podłożach: stali, stali ocynkowanej i aluminium. Informacja o zidentyfikowanym podłożu pojawia się na ekranie testera.

  1. Pomiar
  2. Wykrywanie podłoża, w tym stali ocynkowanej
  1. Pomiar
  2. Wykrywanie podłoża, w tym stali ocynkowanej

Współczesne samochody często mają aluminiowe elementy, głównie w celu obniżenia masy własnej pojazdu. Na szczęście testowany model miernika również na takich elementach będzie w stanie zmierzyć grubość lakieru. Dzięki temu, że Blue Technology E-12-S-AL eXpert samodzielnie wykrywa rodzaj podłoża pod lakierem, za jego pomocą można wykryć również wymiany całych elementów, np. oryginalnej i lekkiej maski aluminiowej na tańszy, stalowy zamiennik lub fabrycznego, ale też droższego nadkola ze stali ocynkowanej na tańsze nadkole ze zwykłej stali, która z czasem może korodować. To wielka zaleta miernika Blue Technology E-12-S-AL eXpert, o której warto pamiętać podczas dokonywania pomiarów.

Sprzęt dla profesjonalistów

Blue Technology E-12-S-AL eXpert to bez wątpienia sprzęt skierowany do profesjonalistów oraz najbardziej wymagających klientów. Świadczy o tym przede wszystkim możliwość precyzyjnego pomiaru na krzywiznach oraz automatyczna identyfikacja ocynku, ale także dodatkowa funkcja, w którą wyposażony został ten tester lakieru. Mam na myśli możliwość podłączenia miernika grubości lakieru za pomocą dołączonego do opakowania kabla USB bezpośrednio do komputera oraz wygenerowania raportu z pomiarów w postaci pliku PDF. To znakomite rozwiązanie dla osób oferujących auta używane, dzięki czemu mogą uwiarygodnić bezwypadkową historię samochodu w swoim ogłoszeniu. To funkcja przydatna również osobom, które zawodowo zajmują się weryfikacją stanu samochodów z drugiej ręki.

Pomiar lakieru

Co ważne, miernik Blue Technology E-12-S-AL eXpert posiada certyfikat CE potwierdzający spełnienie przez urządzenie wymagania dyrektyw Unii Europejskiej tzw. Nowego Podejścia. W praktyce oznacza to, że sprzęt został przez producenta tak zaprojektowany, aby nie zagrażał bezpieczeństwu użytkownika i środowisku naturalnemu.

Czy warto?

Blue Technology E-12-S-AL eXpert jest znakomitym, precyzyjnym i – mimo moich początkowych obaw – prostym w obsłudze miernikiem grubości lakieru. Nie jest jednak dla wszystkich. Ma dość wysoką cenę, a z dodatkowych funkcji które oferuje, nie każdy skorzysta. Zdecydowanie jest to sprzęt dla najbardziej wymagających osób oraz tych, które z miernika będą korzystać często, np. w pracy. Jeśli testera lakieru będziesz używać raczej okazjonalnie, choćby podczas poszukiwań auta używanego dla siebie co kilka lat, bardziej opłacalny będzie zakup innego, tańszego modelu z oferty polskiej marki Blue Technology. Oferują one zbliżoną dokładność pomiarów, są jednak pozbawione np. możliwości generowania raportów PDF na komputerze.

ZALETY

  • Prosta obsługa
  • Jakość wykonania
  • Sonda kulkowa na kablu
  • Automatyczne wykrywanie podłoża
  • Pomiary na krzywiznach takich jak słupki czy progi
  • Pamięć pomiarów
  • Generowanie raportów PDF

WADY

  • Niezbyt nowoczesny wygląd
  • Cena, wynikająca jednak z bogactwa opcji dodatkowych – produkt skierowany do profesjonalnych zastosowań i najbardziej wymagających klientów

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro