Samochód rodzinny do 15 tys. zł – Citroen C4 Picasso

Samochód rodzinny do 15 tys. zł – Citroen C4 Picasso

Przestronny, pakowny, o nietuzinkowej sylwetce. Taki jest Citroen C4 Picasso. Jak wypada jako rodzinny minivan? Co czeka jego właściciela?

udostępnij

Łukasz ŻyłaŁukasz Żyła / 10-05-2018

Omawiany model Citroena to połączenie popularnej już C4 i Xsary Picasso. C4 Picasso zadebiutował na rynku w 2006 roku jako kompaktowy minivan, który pomieści pięcioosobową rodzinę. W 500-litrowym bagażniku znajdzie się miejsce na spore przedmioty. Za tym modelem z pewnością przemawia ciekawy design, a także bogato wyposażone wnętrze. Przyzwyczajenia wymaga wielofunkcyjna kierownica, która ma kosmiczną liczbę przycisków, a także klimatyzacja, której panel umiejscowiony jest w nietypowym miejscu – na końcach tapicerki (niedaleko drzwi).

Złe nawyki kierowców

Jeśli chodzi o silniki Citroena C4 Picasso, model ten na tle konkurencji wypada całkiem dobrze. Czy można go jednak uznać za bezawaryjny? Wszystko zależy od eksploatacji, a także serwisowania. Jeśli regularnie dokonujemy przeglądów i napraw, to nawet bardziej awaryjne jednostki nie powinny być dla nas kłopotem. Problemy z silnikiem wbrew pozorom pojawiają się najczęściej z powodu złych nawyków, takich jak jazda na bardzo niskich obrotach dieslami z dwumasą. Złudne zaoszczędzenie kilku „szklanek” paliwa często prowadzi do poważnych uszkodzeń sprzęgła, którego naprawy bywają kosztowne. Jeśli chodzi omawianą C4 Picasso, do wyboru mamy cztery jednostki benzynowe oraz dwie napędzane silnikiem wysokoprężnym. Na który postawić?

Silniki benzynowe

Decydując się na zakup Picasso z silnikiem benzynowym do wyboru mamy cztery jednostki. Pod względem awaryjności wypadają one naprawdę dobrze. Według mnie najbardziej ryzykowny jest zakup silnika 1,6 THP wyposażonego w turbinę – wielu kierowców skarży się nadmierne zużycie łańcuszka rozrządu. Usterkę tę najłatwiej rozpoznać po głośnej pracy zimnego silnika. Problem często ustaje po osiągnięciu przez silnik odpowiedniej temperatury. Koszt wymiany rozrządu w zaprzyjaźnionym warsztacie nie powinien przekroczyć 1200 zł. Problem ten o wiele rzadziej występuje w wolno ssącej odmianie jednostki 1.6 (bez turbiny). Radzimy regularnie sprawdzać poziom oleju w silniku 1.6. Zużycie na poziomie ok. litra na 2000 km nie powinno być dla nas zaskoczeniem. Jeśli 1.6 THP nagle traci moc, a z wydechu wydostaje się nadmiar dymu, prawdopodobnie awarii uległa turbina. Mniej podatna na uszkodzenia jest jednostka jej pozbawiona. Silnik 120-konny niezbyt dobrze radzi sobie jednak z rozpędzeniem auta o takich gabarytach. Wyprzedzanie na trasie może być uciążliwe. Nieco lepiej wypada 125-konny silnik 1.8. Według mnie najlepszym wyborem, jeśli chodzi o benzynę, będzie 2-litrowa jednostka generująca 140 KM.

Diesle

Konstruktorzy Citroena zdecydowali się na zamontowanie w powiększonej C4 dwie jednostki silnika wysokoprężnego. Mowa o popularnych 1.6 i 2.0 HDI. Tak jak w przypadku benzyny, również w tym bardziej zalecam zakup mocniejszej wersji – 109-konny diesel nie należy do gigantów, jeśli chodzi o przyśpieszenie. Rozpędza się do 100 km/godz. mniej więcej w 13 s, co może być uciążliwe w przypadku wyprzedzania. Wolącym dmuchać na zimne radzę poszukać silnik z oznaczeniami 9HX (DV6ATED4). Nie mają turbosprężarki ze zmienną geometrią ani koła dwumasowego, czyli elementów, które lubią się psuć i potrafią być bardzo kosztowne w naprawie.

Zaletą silników 1.6 i 2.0 HDi jest posiadanie wtryskiwaczy elektromagnetycznych od Boscha, które w razie awarii można zregenerować, obniżając tym samym koszty z tysięcy do setek złotych. Problemy z wtryskiwaczami pojawiają się najczęściej po przejechaniu ok. 200 tys. km – na co warto zwrócić szczególną uwagę – objawiają się m.in. dymieniem na czarno z wydechu czy problemami z odpalaniem. W silnikach 1.6 częściej niż w 2-litrówkach awarii ulegają turbosprężarki, które w słabszej odmianie silnika mają gorsze smarowanie. Aby uniknąć kłopotów z turbosprężarką, właścicielom 1.6HDi zaleca się wymianę przewodów olejowych, które zapychają się po ok. 50 tys. Jeśli C4 wyposażona jest w filtr FAP, czyli tzw. mokry filtr cząstek stałych, to warto wiedzieć, że lubi się on zapchać szczególnie podczas miejskiej jazdy. Dlatego zalecam przepalenie silnika na trasie co jakiś czas. Wymiana filtra na nowy to koszt liczony w tysiącach złotych, dlatego wielu kierowców decyduje się na usunięcie filtra – co jednak nie jest zgodne z prawem.

Gdybym miał wybierać między tymi dwiema jednostkami, to proponowałbym 2.0 HDi. Całkiem dobrze radzi sobie z rozpędzeniem powiększonej C4. Przy większych przebiegach pojawiają się typowe dla diesli usterki z kołem dwumasowym, pompą wysokiego ciśnienia czy zaworem EGR. Warto dokładniej przyjrzeć się tym elementom, kupując pojazd z przebiegiem ok. 200 tysięcy i większym.

Citroen C4 Picasso to z pewnością godny polecenia rodzinny minivan. Jego dużą zaletą jest mała podatność na korozję. Dobrze eksploatowany zarówno benzyniak, jak i diesel nie powinny sprawiać poważniejszych kłopotów.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro