Rower miejski? Nie tylko holenderka!

Rower miejski? Nie tylko holenderka!

W miastach od dawna można zauważyć rosnącą liczbę cyklistów. Zmieniły się również trendy rowerowe, a holenderki stopniowo zaczęły zastępować pozostałe modele. Czy jest to faktycznie jedyny rodzaj jednośladu, którym można poruszać się w mieście?

udostępnij

Jan JarosiewiczJan Jarosiewicz / 20-05-2015

Rower w stylu glamour

Wraz z pierwszymi oznakami wiosny, rok rocznie na szosy i ulice wyjeżdża coraz więcej rowerzystów. Od kilku lat najpopularniejszym rowerem miejskim jest klasyczny model w stylu glamour, nazywany popularnie holenderką. Zresztą nie przypadkowo – kto był w Holandii choćby raz, może potwierdzić, że ilość cyklistów na tego typu jednośladach przypadających na metr kwadratowy jest z pewnością największa na świecie. Ten typowy rower miejski przeznaczono dla użytkowników, którzy cenią sobie przede wszystkim komfort i wygodę. Posiada wysoko osadzoną kierownicę, szerokie siodełko na sprężynach, błotniki oraz bagażnik. Wszystkie te elementy można dopasować dowolnie pod względem kolorystycznym, co pozwala na pewnego rodzaju personalizację modelu. Charakterystyczne są także opony o stosunkowo niewielkim bieżniku oraz w pełni osłonięty łańcuch. Ten typ tak gwałtownie opanował ulice, że wiele osób zwyczajnie zapomniało o innych modelach, które także znakomicie radzą sobie w miejskich warunkach.

Stary, dobry góral

Jeszcze kilkanaście lat temu był najpopularniejszym prezentem komunijnym. Wydawać by się mogło, że obecnie popadł w niełaskę, co jest zupełnie niezrozumiałe. Rowery górskie to w zasadzie najwszechstronniejsze jednoślady, które pozwalają zarówno na wygodny dojazd do pracy w centrum, jak i weekendową wycieczkę pod miasto. Zwykle posiadają niezbyt duże koła oraz charakterystyczne szerokie opony z uwydatnionym bieżnikiem. Ułatwia to prowadzenie szczególnie w przypadku jazdy po stosunkowo miękkim podłożu oraz w czasie deszczu. Rowery górskie wyróżniają się również solidną i wytrzymałą ramą, która jest odporna na różnego rodzaju uszkodzenia. Nierzadko są wyposażone także zarówno w amortyzatory przednie, jak i tylne. Minusem podczas codziennego użytkowania może okazać się natomiast pozycja za kierownicą, jako że znajduje się ona na niemal tej samej wysokości co siodełko. Jeśli jednak nie pokonujesz zbyt wielu kilometrów w porannych korkach, nie powinno być to przesadną wadą konstrukcyjną. Rower górski najczęściej nie posiada błotników czy bagażnika, bez problemów można je jednak zamontować samodzielnie.

Rower trekkingowy

W pewnym uproszczeniu można uznać, iż jest to po prostu rower górski w wersji turystycznej. Posiada fabrycznie zainstalowane typowe miejskie dodatki, takie jak osłona łańcucha czy oświetlenie. Największą jednak różnicą w stosunku do typowego górala są nieco większe i cieńsze koła z płytszym bieżnikiem. Dlatego właśnie rowery trekkingowi wciąż doskonale radzą sobie z grząskim czy piaszczystym podłożem, będąc jednak przy tym lepiej dostosowanymi do jazdy po chodniku lub asfalcie. Rama odznacza się dużą wytrzymałością oraz niewielką wagą, co ma szczególne znaczenie np. podczas wnoszeniu po schodach. Podczas jazdy możliwe jest także zajęcie wygodniejszej pozycji, gdyż siodełko (zbliżone budową do tego z typowej holenderki) zamontowane zostało niżej niż kierownica. Regulacja pozwala na indywidualne dopasowanie obu parametrów. Rower trekkingowy to w swoim rodzaju połączenie górala i klasycznego roweru miejskiego.

Szybki rower szosowy

Ten typ znacznie różni się budową od wymienionych poprzednio. Wynika to przede wszystkim z zadań, jakie są przed nim stawiane. Główny atut rowerów szosowych to doskonała przyczepność na asfalcie oraz możliwość rozwinięcia wysokich prędkości. Koła posiadają bardzo dużą średnicę, są niezwykle cienkie i mają niemal niewidoczny bieżnik. Egzemplarz tego typu pozbawiony jest również wielu dodatków, jak chociażby wspominane wcześniej błotniki czy bagażnik. Siodełko umieszczone zostało ponad poziomem kierownicy, co obniża środek ciężkości i pozwala na zajęcia bardziej aerodynamicznej pozycji. Jako że wywołuje to niezbyt komfortowe warunki jazdy, mało kto używa tego modelu na co dzień. Znakomicie nadaje się on natomiast do codziennych treningów lub długodystansowych wycieczek rowerowych po twardym i stabilnym podłożu.

Rower dopasowany do ciebie

Choć prawdą jest, że typowa holenderka została w największym stopniu dostosowana do poruszania się miejskimi ulicami, z pewnością nie stanowi jedynej alternatywy. W zależności od twoich potrzeb, warto rozważyć kupno innego modelu, który charakteryzuje się większą wszechstronnością zastosowań.

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro