Rower górski czy holenderka?

Jazda na rowerze jest jedną z najpopularniejszych form rekreacji, uprawiają ją nawet kilkuletnie dzieci. Na ulicach dominują dwa rodzaje jednośladów: świetnie znane od dawna rowery górskie oraz holenderki, które dopiero kilka lat temu weszły na rynek. Czym charakteryzują się oba typy oraz który z nich wybrać?

Jan Jarosiewicz Jan Jarosiewicz / 20-05-2015

Holenderka i góral – więcej dzieli niż łączy

Przemysł rowerowy rozwija się od bardzo dawna, a od kilku lat rozprzestrzenia się zjawisko, które można określić mianem rowerowego boomu. Już od pierwszych wiosennych dni aż do pierwszych opadów śniegu ulice zapełniają się rowerzystami w każdym wieku. Jeżdżą dosłownie wszyscy – amatorzy, zawodowcy, dzieci, młodzież, dorośli i całe rodziny. Nic dziwnego, gdyż to nie tylko znakomita zabawa, lecz także doskonały sposób spędzenia czasu z bliskimi, który dodatkowo niesie ze sobą nadzwyczaj pozytywny wpływ na zdrowie. Na rynku znajduje się tak wiele różnorodnych modeli i typów rowerów, że w zasadzie każdy bez większych problemów może znaleźć najbardziej mu odpowiadający jednoślad. Obecnie dwoma najpopularniejszymi modelami są klasyczna holenderka oraz rower górski. Oba znacznie się od siebie różnią i posiadają odmienne zarówno mocne, jak i słabe strony.

Koła i opony

Rower górski posiada stosunkowo niewielkie i szerokie opony, które dodatkowo zostały wzmocnione głębokim i charakterystycznym bieżnik. W dużej mierze determinuje to warunki, w jakich sprawdza się on najlepiej. Ogumienie tego typu zwiększa przyczepność szczególnie na grząskim lub sypkim terenie, dlatego wycieczki za miasto czy podróże leśnymi ścieżkami to idealne warunki dla takiego roweru. Na asfalcie czy chodniku sprawa wygląda odrobinę gorzej, lecz należy szczerze przyznać, iż podczas okazjonalnej jazdy po mieście nie sprawia to większych kłopotów. Holenderka natomiast posiada koła nieco większe i cieńsze, których bieżnik został przystosowany do nawierzchni twardych, takich jak np. asfalt. Dlatego też, rower tego typu dedykowany jest do jazdy typowo miejskiej.

Komfort jazdy

gorki_czy_holenderka2.jpg

Konstrukcje obu rowerów znacząco różnią się od siebie. Cechą charakterystyczną holenderki jest ustawienie kierownicy ponad poziomem siodełka. Gwarantuje to bardzo wygodną pozycję podczas jazdy, która nie obciąża kręgosłupa ani rąk. Nabiera to szczególnego znaczenia w przypadku dłuższych wycieczek. Sam kształt kierownicy dopasowany został w sposób, który zapewnia wygodny i stosunkowo pewny chwyt. Siodełko natomiast, posiada zwykle dwie mocne sprężyny, które amortyzują ewentualne nierówności terenu. Góral to, można powiedzieć, zupełnie inna para kaloszy. Już sam kształt ramy jest całkowicie inny i ma za zadanie zapewnić jak największą kontrolę nad rowerem. Taką samą rolę pełni krótka i prosta kierownica, co jest najbardziej odczuwalne podczas stromych zjazdów i podjazdów. Na podobnej wysokości znajduje się również siodełko, co także wpływa na wzrost panowania nad jednośladem. Jego konstrukcja jest jednak znacznie prostsza i nie została wyposażona w żadnego rodzaju amortyzację. Odbija się to negatywnie na komforcie jazdy, którego może brakować podczas kilkugodzinnej podróży.

Który typ jest bardziej użyteczny?

Na to pytanie bardzo trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Na pewno większy komfort użytkowania zapewnia holenderka. Dzięki odpowiedniej konstrukcji cechuje się wygodą w użytkowaniu. Jednak to rower górski zdaje się być bardziej wszechstronnym, gdyż gwarantuje mobilność w każdych warunkach, a nie jedynie po twardym i stabilnym podłożu. Holenderki natomiast często posiadają bogatsze wyposażenie, takie jak dzwonek,błotniki, bagażnik czy oświetlenie. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby o te same elementu uzupełnić klasycznego górala.

Zatem góral czy rower klasyczny?

Wybór pomiędzy jednym a drugim jest niezwykle trudny. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto zastanowić się, do czego najczęściej będziesz używać roweru. Jeśli uwielbiasz wypady za miasto i jazdę o różnym stopniu trudności, rower górski będzie świetnym rozwiązaniem. Jeżeli natomiast jednoślad ma być środkiem transportu do pracy w mieście lub prozdrowotnym rozwiązaniem na wieczór, holenderka w zupełności wystarczy. Warto wziąć pod uwagę także aspekty takie jak wygoda użytkowania, wyposażenie czy trwałość poszczególnych elementów.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro