Rola preparatów białkowych w diecie

Rola preparatów białkowych w diecie

Białko jest podstawowym składnikiem budowy organizmów żywych. Stanowi 20 proc. masy człowieka i zajmuje drugie miejsce po wodzie. Wiele osób uznaje ten makroskładnik za najważniejszy, gdyż jako jedyny nie może być magazynowany przez organizm.

udostępnij

Marcin RogalaMarcin Rogala / 09-01-2019

Dlatego tak ważne jest jego regularne dostarczanie. Często zaleca się komponowanie każdego posiłku rozpoczynać właśnie od źródła białka.

Proteiny mają bardzo wiele zalet. To makroskładniki, na strawienie których organizm zużywa najwięcej energii, więc charakteryzują się one najwyższym efektem termogenicznym, czyli pomagają spalać tłuszcz. Działają także pozytywnie na mięśnie, chroniąc je przed rozpadem w przypadku ujemnego bilansu energetycznego i pozwalając je budować, jeśli jemy odpowiednio dużo węglowodanów i tłuszczów.

Nic dziwnego, że już wiele dziesięcioleci temu zaczęto oferować preparaty białkowe, a ich obecna oferta na rynku przyprawia o zawrót głowy. Mamy do czynienia z suplementem, który znajduje się niedaleko granicy tradycyjnej żywności. To makroskładnik oferowany w oczyszczonej postaci i predestynowany do umieszczania w diecie, zamiast jego tradycyjnych źródeł. Działanie takie jest wygodne, praktyczne, zdrowe i efektywne, gdyż w wielu momentach trudno byłoby umieścić w jadłospisie klasyczny posiłek, a już na pewno białko z niego pochodzące nie miałoby takiej wartości biologicznej i nie wchłonęłoby się tak szybko.

Główną grupą docelową, w której gusta starają się trafić producenci, są osoby pracujące nad swoją sylwetką, czyli chcące rozbudować muskulaturę, wymodelować ciało i zredukować tkankę tłuszczową. Ludzie niezwiązani ze sportem, ale zabiegani i dbający o zdrowie, także często korzystają z preparatów białkowych. Ostatnią grupą potrzebującą suplementacji protein są osoby cierpiące na wyniszczające choroby lub w trakcie rekonwalescencji (np. po oparzeniach), kiedy zapotrzebowanie na białko znacznie rośnie.

Miejsce w jadłospisie

Zazwyczaj proszki proteinowe mają trzy zastosowania. Pierwsze to wypicie shake’a białkowego zamiast posiłku lub dodanie preparatu do posiłku. Może być to np. zdrowy deser; owsianka z białkiem czy cały koktajl z owocami, otrębami, kakao i czym dusza zapragnie.

Drugim zastosowaniem jest moment następujący zaraz po treningu, kiedy jeszcze nie czujemy głodu, ale chcemy zapewnić nową dostawę budulca mięśni i zatrzymać katabolizm. Opóźniając spożycie klasycznego posiłku z węglowodanami o godzinę, lepiej wykorzystujemy wyprodukowany w trakcie wysiłku hormon wzrostu. Trzecim popularnym momentem zastosowania białka w proszku jest kolacja.

Rodzaje preparatów białkowych

Najlepszym i najpopularniejszym typem suplementu proteinowego jest produkt otrzymywany z białek serwatkowych. Ta nieduża frakcja, stanowiąca około 20 proc. białek mleka, charakteryzuje się najwyższą wartością biologiczną i szybkim tempem wchłaniania. Podstawowym i uniwersalnym typem jest koncentrat, który zawiera około 80 proc. czystego białka. Bardziej skondensowany i czystszy jest izolat, w którym zawartość protein często przekracza 90 proc.

Trzeba także wspomnieć o hydrolizacie, czyli formie najbardziej oczyszczonej i częściowo strawionej do aminokwasów i peptydów. W tej kolejności rośnie nie tylko czystość preparatu, ale także szybkość jego wchłaniania. Dla większości osób jednak wystarczający będzie koncentrat lub jego mieszanka z izolatem.

Drugie miejsce na rynku preparatów białkowych zajmuje kazeina, czyli frakcja stanowiąca 80 proc. białek mleka. Charakteryzuje się ona znacznie wolniejszym tempem wchłaniania, dlatego często jest zalecana jako kolacja. Spośród białek zwierzęcych można jeszcze wymienić preparat otrzymywany z jajek, których proteiny według wielu nadal są uważane za wzorzec zapotrzebowania człowieka, oraz białko wołowe o bardzo wysokiej zawartości aminokwasów charakterystycznych dla kolagenu. Może być to uważane za zaletę w odniesieniu do dbałości o stawy lub za wadę, gdyż kolagen jest białkiem niepełnowartościowym.

Rynek oferuje także szeroką gamę produktów roślinnych, którymi zainteresowani są przede wszystkim wegetarianie i weganie. To białka o niższej wartości biologicznej, ale także spełniające swoje role w jadłospisie osób wykluczających z diety pokarmy zwierzęce. W tej gamie z pewnością najpopularniejsze są preparaty uzyskane z soi. Można także nabyć białko produkowane z konopi lub grochu.

Ogromna większość rynku preparatów białkowych to jednak proteiny serwatki ze szczególnym wskazaniem na koncentrat białek serwatkowych. Kupując ten produkt, zapewniamy sobie najwyższą wartość biologiczną, największą uniwersalność i największe prawdopodobieństwo dobrego smaku. Warto też zwrócić uwagę na mieszanki, które oferują kilka rodzajów białek o różnym składzie aminokwasowym i różnej kinetyce wchłaniania. Dużą część oferty firm suplementacyjnych stanowi połączenie koncentratu i izolatu białek serwatkowych lub koncentratu z kazeiną. Dostępne są także produkty złożone z 5 lub nawet większej liczby frakcji.

Odżywki białkowe są dobrym rozwiązaniem zarówno dla osób uprawiających sport jak i tych, które z różnych przyczyn potrzebują większej zawartości białka w diecie. Ich szeroki wybór na rynku pozwala na dobranie odpowiedniego preparatu, niezależnie od specyficznych potrzeb konsumenta.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro