Rodzaje odżywek białkowych

Rodzaje odżywek białkowych

Suplementy białkowe to produkty wspomagające rozbudowę mięśni i regenerację zniszczonych włókien. Są niezwykle pomocne zwłaszcza wtedy, gdy nie jesteśmy w stanie przyjąć odpowiedniej dawki białka wraz z pożywieniem. Obecnie na rynku jest wiele suplementów białkowych różniących się koncentracją składnika, wchłanianiem, rodzajem zastosowanego białka oraz ceną. Wybór odpowiedniego suplementu proteinowego nie jest prosty, szczególnie dla dopiero zaczynających korzystać z tego typu produktów. Co zatem wybrać?

udostępnij

Agata OpielaAgata Opiela / 12-01-2016 / aktualizacja: 07-11-2018

Abuminy jaja

Ten rodzaj białka pozyskiwany jest z jaj i zawiera pełny profil aminokwasowy, ma także wysoką wartość biologiczną. Oprócz białka o wysokiej przyswajalności zawiera witaminy i minerały. Owoalbumina jest powoli i równomiernie przyswajana przez organizm. Uznawana jest za białko wzorcowe dzięki zawartości pełnej puli aminokwasów i świetnej wchłanialności, dochodzącej nawet do 97%. Cechą charakterystyczną albumin jaja jest ich specyficzny smak, do którego trzeba się przyzwyczaić, nie mogą być także stosowane przez osoby uczulone na ten typ białka. Są znacząco droższe od pozostałych odżywek proteinowych.

Białko kazeiny

Białko kazeiny pozyskuje się z mleka. Kazeina trawiona jest bardzo wolno i dlatego polecana do stosowania szczególnie przed snem, co zapewnia powolny i długotrwały dostęp aminokwasów do organizmu. Bardzo korzystnie wpływa na regenerację mięśni i ich wzrost, zapobiega rozpadowi tkanek mięśniowych. Zwiększa również uczucie sytości, tłumi apetyt, powoduje uczucie pełnego żołądka.

Białko sojowe

Białko sojowe jest białkiem roślinnym zawierającym wszystkie niezbędne aminokwasy, a jego proporcje są zbliżone do zapotrzebowania organizmu człowieka. Proteiny soi to alternatywa dla białek pochodzenia zwierzęcego i świetny zamiennik dla osób uczulonych na laktozę i białko jaja kurzego. Zawierają związki izoflawonowe, pozytywnie wpływające na organizm, wzmacniające odporność oraz pomagające w przypadku zaburzeń krążenia. Badania wykazały, że zapobiegają przyrostowi tkanki tłuszczowej dzięki obniżaniu poziomu cukru i insuliny we krwi. Korzystnie wpływają na gospodarkę wapniową ustroju, a bardzo powolne ich wydalanie z organizmu przeciwdziała utracie azotu.

Koncentraty i izolaty białek serwatkowych

Białka serwatkowejednymi z najpopularniejszych i najbardziej dostępnych białek na rynku. Produkuje się je z mleka, a konkretnie z serwatki, powstającej jako produkt uboczny w procesie produkcji sera. Są pełnowartościowym źródłem białka, zawierającym wszystkie niezbędne aminokwasy, takie jak L-izoleucyna, L-leucyna oraz L-walina. Najczęściej stosowane jako suplement potreningowy ze względu na szybką przyswajalność. Dostępne na rynku odżywki wzbogacane są składnikami polepszającymi ich smak. Możemy je kupić w wielu wariantach, takich jak waniliowy, czekoladowy czy truskawkowy. Trzeba jednak pamiętać, że dodatki smakowe to najczęściej sztuczne substancje. Wartość kaloryczną suplementu podnosi duża ilość cukru dodawanego do białka. Białko serwatkowe można podzielić na trzy rodzaje:

  • Hydrolizat białka serwatkowego (WPH) – najszybciej przyswajalny produkt na rynku nadający się do zastosowania po treningu, a także w ciągu dnia. To proteiny, które w procesie produkcji zostały poddane wstępnemu trawieniu, czyli działaniu enzymów, co znacznie przyśpiesza ich wchłanianie. WPH charakteryzuje duży, długo utrzymujący się wyrzut insuliny do organizmu, zwiększający jej poziom nawet o 40%, dlatego należy stosować ten suplement z dużą ostrożnością.
  • Koncentrat białka serwatkowego (WPC) – najbardziej znany i lubiany suplement z dostępnych na rynku. Zawiera około 80% białka i jest bardzo dobrze przyswajalny, ma wysoką wartość odżywczą, duże właściwości anaboliczne oraz optymalną proporcję aminokwasów i peptydów.
  • Izolat białka serwatkowego (WPI) – tzw. izolat to ulepszona forma koncentratu WPC, oczyszczona z laktozy, tłuszczu i cholesterolu. Charakteryzuje się najlepszą i najszybszą przyswajalnością, wchłania się w przewodzie pokarmowym zaledwie w kilkanaście minut po spożyciu. Może być stosowany przez osoby nietolerujące laktozy, gdyż jej praktycznie nie zawiera.

Każdy z przedstawionych rodzajów białek ma ściśle określone przeznaczenie. Kupując odżywkę, warto zwrócić uwagę na jej skład i substancje dodane do produktu (im jest ich mniej, tym lepiej), a także na cenę – najtańsze mogą być gorsze jakościowo. Dla wielu sportowców proteiny to niezbędny składnik diety. Ważne jest jednak, by zachować rozwagę i umiar w ich stosowaniu. Trzeba pamiętać, że suplementy tego rodzaju to jedynie dodatek do diety, który nie może zastępować pełnowartościowych posiłków.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro