Relaksacja – sprzęt, który może się przyda

Codzienne życie jest dla większości z nas wyzwaniem: stres, wiele negatywnych emocji… Napina się nie tylko umysł, ale i ciało. Dlatego każdy powinien się choć raz na tydzień odprężyć, poświęcając kilka minut na zrelaksowanie całego ciała. Chodzi nie tylko o odstresowanie, ale także o rozluźnienie napiętych mięśni.

udostępnij

Anna DąbrowskaAnna Dąbrowska / 30-08-2016

Cudowne lekarstwo?

Relaksacja to nie tylko klasyczna medytacja, wiele metod relaksacyjnych wywodzi się ze sportu. Jakie daje efekty?

  • Rozluźnienie mięśni. Napięcia mogą powodować migreny, ból pleców. Ta cecha relaksacji jest szczególnie ważna dla sportowców. W ich wypadku skutkiem spięcia jest skracanie mięśni, a w efekcie często kontuzja.
  • Lepsze ukrwienie mózgu: dzięki głębokiemu oddychaniu lepiej się myśli, poprawia się koncentracja i kreatywność. Wielu osobom medytacja ułatwia rozwiązywanie problemów.
  • Umiejętność prawidłowego oddychania pozwala często lepiej sobie radzić ze stresem.
  • Odciążenie i szybsza regeneracja układu nerwowego przeładowanego bodźcami.
  • Redukcja stresu: napięcie psychiczne oznacza spłycenie oddechu, a przez to zaburzenie wielu funkcji organizmu.
  • Ograniczenie dolegliwości bólowych: relaksacja stosowana jest coraz częściej jako uznana metoda uzupełniająca leczenie przewlekłego bólu.
  • Zmniejszenie nadciśnienia.
  • Lepsza praca układu trawiennego, profilaktyka w chorobach wrzodowych.

Ważne zasady

Jak uzyskać jak najlepsze efekty? Najlepiej jest zacząć pod okiem dobrego nauczyciela. Wiele ośrodków psychologicznych prowadzi zajęcia relaksacyjne czy mindfulness. Także coraz więcej klubów fitness oferuje relaksację. Relaksacja i trening uważności są też nieodłącznym elementem ćwiczeń tai chi. Jeżeli chcesz je wykonywać samodzielnie, pamiętaj o kilku zasadach.

  • Znajdź spokojne miejsce, w którym nikt ci nie będzie przeszkadzał. Możesz się relaksować wieczorem, kiedy domownicy już śpią, ale też w pracy czy nawet w samochodzie.
  • Wycisz telefon.
  • Niektóre osoby do wyciszenia się potrzebują muzyki w tle. Możesz wybrać muzykę relaksacyjną, płytę z odgłosami natury lub poszukać stacji radia internetowego, która nadaje odgłosy pomocne w relaksacji.
  • Znajdź wygodną pozycję. Połóż się na wznak albo usiądź po turecku lub w tzw. kwiecie lotosu z prostymi plecami. Nie przyjmuj pozycji pokurczonych i powyginanych, bo wtedy twoje mięśnie zepną się jeszcze bardziej.
  • Skupienie się na oddechu to najczęściej stosowana technika relaksacyjna. Możesz też skupiać się na relaksowaniu kolejnych części ciała. Są osoby, którym pomagają wizualizacje (np. kąpieli w jeziorze z krystalicznie czystą, ciepłą wodą).
  • Z akcesoriów przydadzą ci się: mata, poduszkai klocki do jogi.

Coś dla ciała

Wiele osób potrzebuje głównie pracy z ciałem i odprężenia mięśni. Wtedy przydatne będą techniki i systemy sportowe.

Joga: bardzo polecana jako profilaktyka bólów kręgosłupa czy stawów. Wzmacnia mięśnie stabilizacyjne, pomaga się odprężyć, bo dużą wagę przykłada się w niej do prawidłowego oddychania.

Tai chi: wzmacnia mięśnie stabilizujące kręgosłup, pomaga radzić sobie ze stresem, trenuje uważność (mindfulness) i techniki oddechowe, a także odpręża ciało, pogłębia ruchomość stawów i pomaga w rozciąganiu mięśni.

Stretching: rozciąganie ważnych grup mięśniowych. Zajęcia są dosyć bolesne, ale szybko przynoszą efekty w postaci rozluźnienia. Przydatne akcesoria:roller do automasażu, taśmy, gumy.

Jak widać warto się relaksować: korzysta na tym nie tylko ciało, ale i umysł.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro