Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Jeżeli nie zmienisz ustawień, będą one zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

„Rekin” – recenzja gry

„Rekin” to gra przeznaczona dla dzieci powyżej piątego roku życia. Ale z pewnością niejeden czterolatek również sobie z nią doskonale poradzi. Zajrzyjmy więc do głębin oceanu i uratujmy rybki przed czyhającym na nie niebezpieczeństwem!

Katarzyna Olszyńska Katarzyna Olszyńska / 02-03-2018

Specyfikacja gry Rekin:

  • typ: gra planszowa
  • liczba graczy: 2-4
  • wiek: 5+
  • czas gry: 20'

Oferta tytułów gier planszowych dla dzieci wydaje się bardzo bogata. Gdy jednak bliżej się jej przyjrzymy, zauważymy, że są one podobne do siebie. Powtarzające się zasady i zbliżony zamysł graficzny sprawiają, że trudno znaleźć grę inną od pozostałych. Taką, która zaskoczy dziecko i wywoła uśmiech na twarzy. Jedną z gier wyróżniających się na rynku pomysłem i stylem rozgrywki jest pełen emocji i trzymający w napięciu „Rekin” wydawnictwa Granna. Zobaczmy, co znajdziemy w pudełku, i przyjrzyjmy się rozgrywce.

zdjecie 1 Pudełko i elementy gry

Zawartość pudełka

Grube kartonowe pudełko gry „Rekin” jest poręczne, dość lekkie i skutecznie chroni jej elementy przed zgubieniem czy zniszczeniem. Grafika na opakowaniu jest trójwymiarowa i kolorowa, co zachęca do zajrzenia do środka. W pudełku znajdziemy grubą planszę kartonową przedstawiającą dno oceanu, 16 żetonów małych rybek (w kolorach żółtym, niebieskim, zielonym i czerwonym), 6 żetonów drapieżników w różnych rozmiarach, 4 żetony rybek (przypominające o kolorze danego gracza), dwie kolorowe kostki oraz instrukcję.

zdjecie 2 Zawartość pudełka

Fabuła

Ławica rybek znalazła się w wielkim niebezpieczeństwie. Zagrażają im rekin i jego szajka! Gracze pomagają rybkom znaleźć bezpieczną drogę do rafy, w której będą mogły się schować. Wygrywa ten, którego rybka jako pierwsza dopłynie do rafy, lub gracz, którego rybki pozostaną na planszy jako jedyne.

zdjecie 3 Żetony kolorów graczy

Przygotowanie gry

Rozkładamy planszę na stole, biurku lub w miejscu, w którym najchętniej gramy. Wybieramy trzy żetony drapieżników i układamy je na polu znajdującym się po prawej stronie planszy za miną z łańcuchem. Żetony drapieżników musi dzielić co najmniej jedno puste pole. Rybki układamy po lewej stronie planszy za kotwicą z liną.

zdjecie 4 Plansza gotowa do rozpoczęcia rozgrywki

Przebieg gry

Rzucamy kolejno obiema kostkami. W zależności od obrazka na kostce gracz porusza się rybkami w wyrzuconym kolorze lub jednym z rekinów. Rybki przesuwają się od lewej do prawej strony planszy, rekiny zaś odwrotnie – od prawej do lewej. Zarówno drapieżniki, jak i rybki mogą poruszać się do przodu oraz w górę i w dół. Jeżeli drapieżnik wejdzie na pole, na którym znajduje się rybka, natychmiast ją zjada. Rybkę należy wtedy zdjąć z planszy, nie bierze już bowiem udziału w rozgrywce.

zdjecie 5 Widok planszy w trakcie rozgrywki

Gra kończy się w chwili, gdy na planszy zostaną już tylko rybki jednego gracza (w jednym kolorze) lub gdy jednej z rybek uda się przedostać do rafy. Właściciel rybki, która dopłynęła do rafy, wygrywa grę. Jeżeli na planszy pozostaną rybki w kolorze nienależącym do żadnego z graczy lub jeśli jako pierwsza dotrze do rafy rybka nienależąca do żadnego z graczy, rozgrywka pozostaje bez rozstrzygnięcia. Nie ma wtedy ani zwycięzcy, ani przegranego.

zdjecie 6 Żółta rybka dotarła do celu. Wygrana gracza żółtego

Wrażenia

Pozytywnie odbieram gry, które potrafią zaskoczyć mnie i dzieci czymś nowym. I „Rekin” to właśnie zrobił! Gry planszowe są jednymi z najchętniej i najczęściej wybieranych przeze mnie zabawek edukacyjnych dla dzieci. Stanowią źródło świetnej zabawy, sprawiają, że spędzamy więcej czasu w rodzinnym gronie, mają wiele aspektów edukacyjnych. „Rekin” utrwala znajomość kolorów, rozwija umiejętność liczenia oraz uczy myślenia strategicznego. Każda rozgrywka jest niepowtarzalna, dynamiczna i trzymająca w napięciu do ostatniej chwili. Ze względu na rzuty kostkami losowość gry jest dość duża, ale mimo to rozgrywka wymaga logicznego myślenia, planowania ruchów i oceniania ryzyka. Niewiele trzeba, aby misternie stworzony plan legł w gruzach z powodu ruchu innego gracza.

zdjecie 7 Kostki do gry

W tej grze spotykamy się z rozbudowanym poziomem rywalizacji. Z jednej strony możemy tak poruszać rybkami, aby zablokować pole ruchu rybkom przeciwnika, z drugiej – poruszając się żetonami drapieżników, możemy pozbawiać innych graczy ich rybek i zdecydowanie zmniejszać ich szansę na wygraną.

„Rekin” to naprawdę duża dawka dobrej zabawy i gra, do której często wracamy. Jedna rozgrywka zajmuje około 20 minut. Może w niej brać udział od dwóch do czterech osób.