Regeneracja zacisków hamulcowych – co warto wiedzieć?
Zdaniem eksperta

Regeneracja zacisków hamulcowych – co warto wiedzieć?

Zaciski hamulcowe grają kluczową rolę w kwestii bezpieczeństwa. To właśnie dzięki nim klocek hamulcowy styka się z tarczą, dzięki czemu samochód hamuje. Gdy zaciski są skorodowane, zużyte lub wymagają naprawy, można je poddać regeneracji.

udostępnij

Marcin KamińskiMarcin Kamiński / 23-10-2019

Regeneracja zacisków hamulcowych to często rozwiązanie znacznie bardziej uzasadnione ekonomicznie niż zakup nowych. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy zestaw hamulcowy można poddać procesowi regeneracji. Dlatego kluczowym zadaniem jest przeprowadzenie ich gruntownej diagnostyki i poddanie ocenie przez fachowca. Jeśli zauważy on uszkodzenia mechaniczne czy pęknięcia, zacisk hamulcowy należy wymienić na nowy. Układ hamulcowy odpowiada za bezpieczeństwo, dlatego nawet najmniejszych uszkodzeń i usterek nie można bagatelizować. Poniżej widoczne jest zdjęcie zacisku hamulcowego zdjętego z kilkunastoletniego samochodu – o dziwo, udało się go zregenerować.

Skorodowany zacisk hamulcowy

Malowanie zacisków hamulcowych

Regeneracja zacisków hamulcowych ma na celu przywrócenie im pełnej sprawności działania, jednak bardzo często wiąże się również z ich wizualnym odświeżeniem.

W pierwszym kroku zaciski należy zdemontować, rozebrać i poddać gruntownemu czyszczeniu. Do pozbycia się nalotów rdzy i starej farby można użyć szczotki drucianej lub zastosować piaskowanie polegające na czyszczeniu za pomocą materiału ściernego w strumieniu sprężonego powietrza.

Gdy zaciski hamulcowe są już rozmontowane i dokładnie wyczyszczone, należy je pomalować. Na tym etapie trzeba pamiętać, że do malowania zacisków trzeba użyć specjalnej, przystosowanej do tego farby. Jest to ważne, ponieważ zaciski hamulcowe rozgrzewają się do wysokich temperatur, co powoduje szybkie złuszczanie się standardowego lakieru.

Farba do zacisków hamulcowych jest odporna na wysoką temperaturę. Poprawnie nałożona na dokładnie oczyszczony i przygotowany zacisk przetrwa co najmniej kilka lat. Co istotne, lakiery do zacisków są oferowane w wielu kolorach (czerwony, żółty, czarny), a to pozwala wizualnie poprawić wygląd samochodu. Puszki z farbami są dostępne w wygodnym do użycia sprayu.

Malowanie zacisku hamulcowego

Podczas malowania zacisków hamulcowych trzeba pamiętać, że jedna warstwa lakieru to za mało. Powinno się nałożyć przynajmniej trzy warstwy, jednak przed nałożeniem kolejnej niezbędne jest odczekanie, aby wcześniej nałożony lakier wysechł. Zazwyczaj oznacza to konieczność zrobienia przerwy wynoszącej od kilkunastu minut do nawet kilku godzin pomiędzy kolejnym lakierowaniem zacisku. Tak przeprowadzone prace zapewnią najlepszy i najtrwalszy efekt.

Ceny farb do malowania zacisków hamulcowych wahają się od 20 do 100 zł za puszkę. Markowe produkty często są sprzedawane w zestawach składających się nie tylko z lakieru, ale także preparatu czyszczącego, utwardzacza oraz kompletu pędzelków do nałożenia farby w trudno dostępnych miejscach.

Regeneracja zacisku hamulcowego

Części potrzebne przy regeneracji zacisków hamulcowych

Samo oczyszczenie, odświeżenie i pomalowanie zacisków hamulcowych to dopiero początek pracy. Aby przywrócić zaciskom pełną sprawność, należy wymienić w nich kilka elementów, które w czasie eksploatacji ulegają zużyciu. Jakie części należy kupić i z jakimi kosztami będzie się to wiązało?

Tłoczki, prowadniki i gumki to elementy, które najczęściej wymagają wymiany na nowe przy okazji regeneracji zacisków hamulcowych. Warto poszukać gotowego zestawu naprawczego, który będzie zawierać wszystkie niezbędne elementy do wymiany. W zależności od modelu auta koszt zestawu naprawczego na jeden zacisk hamulcowy może wynieść od 20 do nawet kilkuset złotych.

Naprawa zacisku hamulcowego

Podstawową kwestią przy regeneracji, a więc demontażu i montażu zacisków hamulcowych, jest wlanie do układu hamulcowego nowego płynu.Płyn hamulcowy jest niezbędny do poprawnej pracy, a od jego parametrów zależy to, jak skutecznie będzie hamować auto. Zauważymy to szczególnie w trudnych warunkach, takich jak jazda sportowa, a także podczas hamowania przy dużych prędkościach, np. w czasie jazdy na autostradzie.

Płyn hamulcowy z wysokiej półki, czyli Motul Rbf 660, cieszący się bardzo dobrą opinią użytkowników, kosztuje 40–50 zł za butelkę o pojemności 0,5 litra. W zależności od marki i modelu samochodu do zalania całego układu hamulcowego potrzebne będzie 1–2 litrów płynu.

Przewody hamulcowe to kolejny element, który trzeba sprawdzić podczas regeneracji zacisków hamulcowych. Jeśli na przewodach pojawiają się oznaki wycieków, należy wymienić je na nowe – standardowe lub w stalowym oplocie, które zwiększają skuteczność hamowania pod dużym obciążeniem. Cena nowych przewodów hamulcowych może wynieść od 50 do kilkuset złotych.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro