Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościRegeneracja reflektorów - zrób to sam
Reflektory to „oczy” samochodu, które umożliwiają bezpieczną jazdę. Niestety, z biegiem czasu ilość przepuszczanego przez klosz światła znacznie się zmniejsza. Rozwiązaniem może okazać się regeneracja reflektorów.
Czas czytania: 6 min
Jazda z włączonymi światłami mijania jest w Polsce obowiązkowa przez cały rok. Ten wymóg, a także inne czynniki, takie jak źle ustawione światła, nieodpowiednie (często za mocne) żarówki, gromadzący się brud, promienie słońca, niewłaściwa pielęgnacja prowadzą do zmniejszenia efektywności świecenia lamp. Jeśli zauważamy, że reflektory nawet po umyciu są matowe, zarysowane i przepuszczają znacznie mniej światła, należy zdecydować się na jedno z poniższych rozwiązań:
- wymienić reflektory na nowe – w przypadku niektórych lamp może to oznaczać wydatek nawet kilku tysięcy złotych,
- samodzielnie wykonać regenerację klosza – co jest znacznie tańsze i wbrew pozorom niezbyt trudne.
Trzeba podkreślić, że chodzi o powierzchniowe zmatowienia i zarysowania. Naprawa ubytków i uszkodzeń wewnątrz reflektora – np. przepalonego odbłyśnika – to już inny poziom zaawansowania. Takie prace należy powierzyć fachowcom!
Reflektory kiedyś i dziś
Problem zaśniedziałych reflektorów dotyczy przede wszystkim stosunkowo nowszych samochodów. Szukanie zmatowiałych kloszy w takich samochodach jak Opel Corsa A, czy nawet Fiat 126p mija się z celem. Do połowy lat 90. XX wieku były one produkowane ze szkła ryflowanego, które podczas uderzenia bardzo często pękało, tworząc ostre odłamki. Wprowadzenie reflektorów z tworzyw sztucznych rozwiązało ten problem, a także dawało producentom większe pole do popisu. Można je w dowolny sposób kształtować, co łatwo zauważyć we współczesnych pojazdach, których lampy mają kosmiczne kształty. Szkło ma jednak zalety. Pracujący w ciężkich warunkach plastik po pewnym czasie matowieje, a także żółknie. Szklane lampy są bardziej odporne.
Samodzielna regeneracja reflektora za pomocą maszyny polerskiej
Jeśli reflektory w pojeździe zaczynają matowieć lub są porysowane, warto pomyśleć o ich regeneracji. Najczęściej problemy te dotyczą ich zewnętrznej strony, która jest narażona na ciągłą zmianę warunków atmosferycznych i uszkodzenia mechaniczne. Jeśli jednak lampy zaczynają parować, to problemem najprawdopodobniej jest ich rozszczelnienie, więc zabieg regeneracji nie przyniesie pożądanych efektów. Jeśli nie mamy dostępu do profesjonalnej maszyny polerskiej, możemy użyć zwykłej wiertarki. Musimy wtedy zaopatrzyć się w gąbkę polerską umożliwiającą zamontowanie jej na niej.
- Przed przystąpieniem do regeneracji reflektorów dokładnie je myjemy. W tym celu możemy skorzystać z płynu do szyb. Warto posłużyć się ściereczką z mikrofibry, która nie zostawia na czyszczonej powierzchni żadnych pozostałości, tj. włosków czy nitek.
- Następnie taśmą malarską oklejamy sąsiadujące z lampą elementy. Odradzam użycie tych z grubą warstwą kleju, który często zostaje na karoserii. Oklejanie ma na celu zabezpieczenie sąsiadującego z lampą elementu karoserii przed uszkodzeniem.
- Kolejny krok polega na zmatowieniu całej powierzchni lampy wodnym papierem ściernym. Zalecam użycie papieru o gradacji 1500, który ogranicza ryzyko „przetarcia” powierzchni. Przed przystąpieniem do zabiegu namoczmy kawałek papieru w wodzie, a także zwilżmy zewnętrzną część reflektora. Tarcie ma na celu usunięcie zarysowań, a także przygotowanie lampy do polerowania. Wielu kierowców decyduje się na pominięcie tego kroku – efekt pracy jednak może nie być zadowalający. Pamiętajmy, żeby co jakiś czas zwilżyć zarówno papier, jak i reflektor, tak aby tarcie cały czas odbywało się „na mokro”.
- Po zmatowieniu reflektorów przechodzimy do czynności dającej największe efekty wizualne - polerowania. W tym celu montujemy na maszynę krążek polerski, a następnie nakładamy na niego odpowiednią pastę. Używany przeze mnie produkt to wysokiej jakości pasta 3M Fast Cut Plus. Opakowanie 250 ml kosztuje ok. 40 zł. Doskonale nadaje się do polerowania zarówno reflektorów, jak i całej karoserii.
- Nałożoną na krążek pastę rozprowadzamy po całej powierzchni reflektora, nie włączając jeszcze maszyny polerskiej lub wiertarki. Kiedy już rozsmarowaliśmy preparat, możemy włączyć narzędzie do polerki, przy czym pamiętajmy, aby nie zaczynać od ustawienia najwyższych obrotów. Zaczynamy polerowanie od niskich i stopniowo je zwiększamy, unikniemy w ten sposób zachlapania wszystkiego dookoła nas pastą. Pamiętajmy, nie polerujemy klosza „na sucho” (bez widocznego środka)! Co jakiś czas dokładamy pastę bezpośrednio na reflektor lub krążek polerski.
- Nie ma ściśle określonego czasu, ile powinno trwać polerowanie reflektora. Wszystko zależy od stanu, w jakim się on znajduje. Po skończeniu polerowania najlepiej wytrzeć całą lampę miękką szmatką z mikrofibry w celu usunięcia pozostałości po paście. Jeśli zauważymy jakieś niedoskonałości, w miejsca, które nie są dobrze wypolerowane, możemy nałożyć kolejną warstwę pasty i powtórzyć polerowanie.
- Warto sprawdzić również stan tylnych świateł, które czasami również wymagają odświeżenia. Wykonując opisaną wyżej procedurę, z pewnością poprawimy również ich wygląd.
- Ostatnim krokiem powinno być nałożenie na wypolerowany reflektor środka zabezpieczającego, np. wosku (np. K2 Quantum).
Regeneracja reflektorów to przyjemna praca, a jej efekty są od razu widoczne. Ze względu na wysokie koszty nowej lampy coraz więcej kierowców decyduje się na samodzielne wykonanie polerki. Czynność ta nie należy do skomplikowanych, ale warto wiedzieć, jak ją przeprowadzić, by osiągnąć jak najlepsze efekty.
- 196,99 zł
- POLERKA SAMOCHODOWA SZLIFIERKA Z REGULACJĄ OBROTÓW + ZESTAW GĄBEK + FILC
- zyskuj do 5% z
- 399,00 zł
- ADBL ROLLER MASZYNA POLERSKA POLERKA DA 9MM + pasta polerska i pad ZVIZZER
- zyskuj do 5% z
- 45,00 zł
- ZESTAW DO POLEROWANIA REGENERACJI ODNOWY LAMP REFLEKTORÓW SAMOCHODOWYCH HS
- zapłać później z
- 128,90 zł
- Zestaw do regeneracji renowacji reflektorów: czajniczek krążki ścierne płyn
- zyskuj do 5% z
- 64,99 zł
- HS DUŻY ZESTAW DO POLEROWANIA LAMP REGENERACJI REFLEKTORÓW + 2 X CERAMIKA
- zapłać później z
- 21,90 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- ZESTAW GĄBEK POLERSKICH PADY NA WIERTARKĘ 80MM
- 174,59 zł
- 3m fast cut plus extreme zielony korek pasta polerska ścierna 51815
- zyskuj do 5% z
- 73,90 zł
- SOFT99 DARK BLACK DUŻY WOSK SAMOCHODOWY DO AUTA TRWAŁY CIEMNE LAKIERY 300G
- zapłać później z
- 69,90 zł
- Soft99 Dark Black Wax Wosk Samochodowy do Ciemnego Lakieru z Carnaubą
- zapłać później z
Łukasz Żyła
Jego serce bije w rytm silników spalinowych. Początkowo rozwijał swoje motoryzacyjne pasje na dwóch kółkach – głównie crossach, ale z czasem przesiadł się na samochody – m.in. uczestnicząc w amatorskich rajdach samochodowych. Uwielbia ubłocić się podczas wypraw offroadowych, a o formę dba na kortach tenisowych, boiskach do koszykówki oraz stokach snowboardowych. Chętnie dzieli się swoją wiedzą na łamach magazynów dla mężczyzn – motoryzacyjnych, sportowych oraz DIY. Współtworzył takie tytuły jak: „G!YEARRR”, „Galeon”, „AutoF Magazine”.