Przyjdź ze swoją częścią do serwisu i zapłać mniej

Usługi związane z naprawianiem lub usprawnianiem samochodów stanowią (poza paliwem) jeden z największych punktów budżetu kierowcy. Szczególnie w autoryzowanych serwisach obsługi ceny bywają dość ciężkie dla portfela klienta. Są jednak sposoby na obniżenie wydatków. Jeden z nich to zakup części oraz elementów eksploatacyjnych na Allegro i pojechanie z nimi do mechanika.

Tomasz Czarnecki Tomasz Czarnecki / 22-10-2015

O czym warto pamiętać?

Zanim rzucimy się w wir zakupów, warto pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Przed zapłaceniem za daną część czy element eksploatacyjny trzeba koniecznie sprawdzić jego dopasowanie do marki, a dokładniej – konkretnej wersji danego modelu. Część informacji wyczytamy z naszej książki serwisowej, ewentualnie przeszukując zasoby Internetu. Jednak przy bardziej skomplikowanych naprawach koniecznie należy porozmawiać wcześniej z mechanikiem i zdobyć kod części, podając VIN pojazdu. Wtedy będziemy mieć gwarancję, że jeśli dokonamy niewłaściwego zakup, nie będziemy ponosić za to konsekwencji.

Elementy eksploatacyjne

Naturalnie sporo wiadomości znajdziemy sami, bez konieczności kontaktu z fachowcem. Dotyczą one najprostszych elementów eksploatacyjnych, które musimy systematycznie sprawdzać lub po prostu raz na jakiś czas wymieniać. Co roku należy na przykład wymienić filtr przeciwpyłkowy (zwany też kabinowym), chroniący przed szkodliwymi substancjami wewnątrz auta. Teoretycznie można to zrobić samemu, lecz w niektórych samochodach czynność ta będzie trudna nie tylko dla laika, a w każdym razie zabierze wiele czasu. Sposobem na obniżenie kosztów jest samodzielny zakup filtra (szukając informacji trzeba znać model, rocznik oraz silnik) i przekazanie go mechanikowi.

Niemal codziennie o czystość i przejrzystość naszych szyb dba płyn do spryskiwaczy. Jeśli ktoś często jeździ, zużywa rocznie nawet kilka opakowań, oczywiście dostosowując produkt do pory roku (płyn do spryskiwaczy letni i zimowy). Dlatego zamiast zakupów na stacji paliw lub w sklepie, warto zajrzeć na Allegro. A skoro o szybach mowa, kolejny element, z którego dopasowaniem nawet samochodowy amator nie powinien mieć problemów, to pióro do wycieraczki przedniej i tylnej.

„Gorąca linia” z mechanikiem

Po określonych przebiegach, zwykle określonych w książce serwisowej, zmieniamy olej silnikowy. Określenie, jakiego płynu używamy, nie stanowi trudności (książka serwisowa), a dokonując zakupu, można od razu nabyć dwa opakowania, by mieć na dolewki podczas bieżącej eksploatacji.

Średnio raz na 3–5 lat trzeba kupić opony, bowiem zbyt mały bieżnik nie pozwala na bezpieczną jazdę, poza tym nie spodoba się zapewne policjantowi oraz mechanikowi podczas przeglądu rejestrowego. Do serwisu oponiarskiego warto pojechać już z własnym ogumieniem, trzeba tylko dokładnie sprawdzić potrzebne wymiary oraz podjąć właściwą decyzję. Dotyczy ona tego, czy kupujemy opony całoroczne i omijamy serwis przez najbliższe kilka lat, czy też korzystamy z opon letnich i zimowych.

Im bardziej skomplikowana naprawa, tym ważniejsza dobra znajomość kodu części. Warto o tym pamiętać, gdy mamy do kupienia tarcze i klocki hamulcowe, pasek rozrządu, turbinę, sprzęgło, tłumik, szybę przednią, tylną lub boczną. Równie wielką uwagę trzeba zwracać podczas wyboru elementów związanych z elektroniką. Dlatego warto mieć przy sobie numer telefonu do mechanika, by uzyskać od niego dokładne informacje na temat części. Pozbawiamy go, co prawda, przez to prowizji od jej zakupu, ale dobry zakład naprawczy nie wypuści z ręki żadnego klienta, mając świadomość, że zadowolony na pewno do nich wróci.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro