Przygotuj się na sezon na łyżwy

Jazda na łyżwach to sport sezonowy, który ma wielu zwolenników. Jeździć można na otwartych lodowiskach albo w przygotowanych halach. To dobry sposób na spędzenie czasu w długie zimowe wieczory. Dzięki temu łatwiej zachowamy zdrowie, ale też ładną sylwetkę. Jazda na łyżwach pozwala spalić od 300 do 800 kalorii w ciągu godziny, w zależności od tego, jak intensywnie jeździmy.

Daria Występek Daria Występek / 22-10-2015

Dlaczego warto jeździć?

Dzięki tej aktywności wzmacniamy układ krążenia i serce, zwiększa się zatem wydolność całego organizmu. Korzystne jest odwiedzanie lodowiska na świeżym powietrzu, szczególnie zyskuje na tym odporność. Dobrze dotleniony i wytrenowany organizm ma więcej siły na walkę z drobnoustrojami powodującymi zimowe przeziębienia.

O czym warto pamiętać?

Jazda na łyżwach wymaga odpowiedniego przygotowania, nie wystarczy tylko założyć łyżwy. Aby uchronić się przed kontuzjami, konieczna jest rozgrzewka. Dzięki niej jazda będzie przyjemniejsza. Ten sport angażuje do pracy całe ciało, a nie tylko nogi. Ciało musi pracować nad utrzymaniem równowagi na lodzie, skoordynować ruchy i poradzić sobie z inną niż na co dzień sytuacją. Największą pracę wykonuje obręcz barkowa i biodrowa, mięśnie centrum – brzuch i grzbiet oraz mięśnie nóg. Jazda na łyżwach nie obciąża stawów, jednak łatwo o upadki, zwłaszcza na początku. Ochraniacze na kolana mogą się więc okazać przydatne.

Przed sezonem warto ćwiczyć w domu, wykonując proste ćwiczenia wzmacniające minimum 3–4 razy w tygodniu. Pomoże to przygotować organizm na większy wysiłek. Przed wejściem na lód ważne jest rozgrzanie wszystkich stawów skokowych, nadgarstków, ale też bioder, stawów kolanowych, barkowych i mięśni szyi, które w czasie gwałtownego odwrócenia głowy mogą ulec nadwyrężeniu. Przygotowanie mięśni do wysiłku to zaledwie kilka minut, ma to jednak ogromne znaczenie i chroni mięśnie przed kontuzjami.

Na początku należy zacząć od krótkich i mało intensywnych treningów na łyżwach. Przez kilka tygodni stopniowo wydłużamy czas i wprowadzamy nowe ewolucje na lodzie. Po takim treningu mięśnie szybciej reagują na nowe bodźce i łatwiej przyswajają nowe akrobacje. Zbyt forsowne treningi od samego początku mogą sprawić, że nogi odmówią posłuszeństwa i trzeba będzie skończyć jazdę wcześniej, niż planowaliśmy. Dobre przygotowanie to podstawa.

Jakie łyżwy wybrać?

Dobre łyżwy powinny mieć mocne usztywnienie i podtrzymywać kostkę. Dla dzieci najlepszym wyborem będą łyżwy regulowane, które posłużą dłużej niż jeden sezon.

Na lodowisko najlepiej ubrać się ciepło i dostosować się do zasady biegaczy, czyli ubrać się tak, jakby było 10 stopni więcej na dworze. Dzięki temu nie dojdzie do przegrzania organizmu, który w czasie wysiłku intensywnie się rozgrzewa. Najlepiej do jazdy sprawdzą się legginsy oraz ciepły sweter, golf lub bluza, ewentualnie dwie. Bardzo istotne są też rękawiczki, które chronią dłonie przed odmrożeniem.

Ważnym elementem ubioru jest komin, który chroni drogi oddechowe przed bardzo zimnym powietrzem. Idealnie byłoby cały czas oddychać nosem, jednak przy dłuższym wysiłku organizm domaga się większej dawki tlenu i oddychanie przez usta jest naturalnym odruchem. Komin pomoże ochronić drogi oddechowe przed zimnym powietrzem.

Jak przy uprawianiu innych sportów, tak i na lodzie najważniejsze są rozsądek, uwaga i ostrożność. Kiedy na lodowisku jest dużo ludzi, należy jeździć spokojnie i nie stwarzać zagrożenia dla innych. Osoby o różnym stopniu umiejętności muszą najczęściej trenować na jednej tafli, dlatego należy to uszanować.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro