Przerobienie ręcznych szyb na elektryczne. Czy dam radę sam?

Przerobienie ręcznych szyb na elektryczne. Czy dam radę sam?

Jeszcze do niedawna posiadanie elektrycznie podnoszonych szyb wiązało się z dopłatą podczas kupowania nowego pojazdu. Co zrobić, gdy w naszym samochodzie nie ma tego rodzaju szyb?

udostępnij

Jakub NieszporekJakub Nieszporek / 29-11-2016

Elektrycznie sterowane szyby, szczególnie z przodu pojazdu, to duża wygoda. Ich obecność docenimy podczas dokonywania opłaty za przejazd autostradą czy zamawiania posiłku w restauracji. Jeżeli w naszym samochodzie ich nie ma, nic nie stoi na przeszkodzie, aby je zamontować.

Przednie szyby elektryczne

Na początek musimy dokładnie sprawdzić, czy w rocznikach i modelach naszego auta występowały przednie szyby elektryczne. Dlaczego przednie? Ponieważ w większości aut były one częścią standardowego wyposażenia, bez większego problemu kupimy wszystkie niezbędne elementy do przeróbki. W większości przypadków po otwarciu boczków drzwi znajdziemy poprowadzoną elektrykę do sterowania szybami. Dlaczego? Ponieważ producentowi bardziej opłacało się wyprodukować jedną wiązkę kabli, która zawierała elektryczne otwieranie szyb, niż dwie zupełnie inne.

Na początek rozbierzmy boczki drzwi. Jeżeli po demontażu naszym oczom ukaże się wtyczka, która nie została nigdzie wpięta, najprawdopodobniej jest ona odpowiedzialna za sterowanie szybami. Dla pewności zapoznajmy się ze schematem elektrycznym przednich szyb (znajdziemy go w internecie). Jeżeli jesteśmy pewni, że odkryta wtyczka jest odpowiedzialna za szyby, pozostaje nam skompletowanie części. W przypadku, gdy wtyczki nie znajdziemy, musimy kupić wiązkę sterowania przednimi szybami. Części wymagane do kompletu to silnik elektryczny dostępny wraz z prowadnicami oraz przyciski odpowiedzialne za sterowanie.

Dodatkowo warto kupić boczki przednich drzwi, na których w wielu przypadkach będzie umiejscowiony przełącznik odpowiedzialny za sterowanie szybami. Jeżeli przełączniki nie znajdują się w boczkach, musimy zaślepić dziurę powstałą w wyniku demontażu korby odpowiedzialnej za podnoszenie lub opuszczanie szyby. Pamiętajmy, aby przed zakupem upewnić się, że dana część będzie pasować do naszego modelu. Zwróćmy uwagę na rok produkcji, model i nadwozie.

Montaż

Jeżeli skompletowaliśmy wszystkie niezbędne elementy, możemy przystąpić do montażu. W wielu przypadkach okazuje się, że całość nie działa. Na początek sprawdźmy przy użyciu multimetra, czy do silnika dochodzi prąd oraz czy przyciski są sprawne. Najczęstszą przyczyną takiego zachowania jest uszkodzony silnik lub przełącznik. Jeżeli brakuje nam pomysłów, najlepszym rozwiązaniem będzie oddanie auta do mechanika.

W przypadku chęci przerobienia tylnych szyb z ręcznie sterowanych na elektryczne prace, które trzeba wykonać, będą najprawdopodobniej o wiele większe niż podczas przerabiania przednich szyb. W większości aut z tyłu pojazdu nie znajdziemy gotowej wiązki do podłączenia elektrycznie sterowanych szyb. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie ograniczenie się do skompletowania potrzebnych części, a sam montaż najlepiej oddać w ręce elektryka samochodowego.

Starajmy się wybierać części używane z gwarancją producenta, ponieważ ich ceny są okazyjne. Zakup nowych części może się wiązać ze sporym wydatkiem (jest to uzależnione od marki pojazdu). Oczywiście, jeżeli czujemy się na siłach, a schematy elektryczne nie są nam obce, możemy samodzielnie zamontować elektrycznie sterowane szyby. Jeżeli jednak zdecydujemy się na elektryka samochodowego, trzeba się liczyć z wydatkiem powyżej 100 zł.

Elektrycznie sterowane szyby są dużym udogodnieniem i warto mieć je w aucie, a jeżeli wiązka w przednich drzwiach jest już rozłożona, nie ma się nad czym zastanawiać – trzeba skompletować części i dokonać ich montażu.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro