Przepływomierz powietrza – co to takiego i najczęstsze usterki
Zdaniem eksperta

Przepływomierz powietrza – co to takiego i najczęstsze usterki

Każdy silnik spalinowy potrzebuje do pracy paliwa. Nie obejdzie się też bez powietrza, którego obecność również jest bardzo ważna. Te dwa składniki zmieszane ze sobą w odpowiednich proporcjach pozwalają jednostce efektywnie pracować.

udostępnij

Łukasz ŻyłaŁukasz Żyła / 23-02-2015 / aktualizacja: 08-07-2019

Silnik spalinowy bez względu na to, czy posiada zapłon samoczynny, czy iskrowy, do swojej pracy poza paliwem potrzebuje też powietrza. Jego ilość nie może być przypadkowa, a skład mieszanki paliwowo-powietrznej musi być dopasowany do konkretnego silnika. Zachowanie idealnych proporcji jest możliwe dzięki przepływomierzowi, który mierzy ilość powietrza trafiającego do silnika. Prawidłowo eksploatowany nie ma w zwyczaju się psuć, choć jak każda inna część może z czasem odmówić współpracy. Warto na taką sytuację się przygotować i wiedzieć, jakie objawy daje uszkodzony przepływomierz.

Czym jest przepływomierz?

To niewielkie urządzenie umieszczone najczęściej zaraz za filtrem powietrza. Jego główne zadanie polega na pomiarze ilości powietrza, które jest zasysane do silnika. Przepływomierz wysyła informację do komputera, który dzięki temu jest w stanie precyzyjnie dobrać dawkę wtrysku paliwa. Dokładnie obliczony skład mieszanki jest szczególnie ważny w silnikach benzynowych, w których występuje zapłon iskrowy. Jeśli więc przepływomierz przekaże sterownikowi fałszywe wyniki, dawka paliwa zostanie nieodpowiednio dobrana, a praca silnika – zaburzona. Co ciekawe do spalenia litra benzyny potrzeba ok. 10 tys. litrów powietrza, choć są to jedynie przybliżone wartości. Skład idealnej mieszanki zależy od konstrukcji samochodu i pojemności jego silnika.

Rodzaje przepływomierzy

Wraz z rozwojem technologii ulepszenia doczekał się również przepływomierz. Obecnie występują ich trzy rodzaje, które różnią się między sobą głównie budową.

  • Najstarsza konstrukcja to przepływomierz klapkowy. Klapa pod wpływem docierającego powietrza wychyla się w nim o pewien kąt i napędza w ten sposób połączony z nią potencjometr. Informacja o kącie nachylenia zostaje następnie wysyłana do sterownika i na tej podstawie jest dobierana odpowiednia dawka paliwa. Konstrukcję tę można uznać za raczej trwałą, choć jej dokładność pozostawia nieco do życzenia. W silnikach z LPG zdarzały się uszkodzenia klapek spowodowane ich gwałtownym zamknięciem.
  • Przepływomierze klapkowe zostały skutecznie zastąpione przez przepływomierz masowy. Obecnie to właśnie ten rodzaj najczęściej występuje w samochodach. Jego ważnym elementem jest drucik wykonywany przeważnie z platyny, który jest stale nagrzewany. Pod wpływem napływającego powietrza temperatura drutu zaczyna spadać (im więcej powietrza, tym niższa temperatura). Komputer, chcąc utrzymać stałą temperaturę drutu, musi do jego podgrzania zużyć większą ilość energii i na tej podstawie odczytuje, jaka ilość powietrza trafia do przepływomierza. Tak w skrócie można opisać pracę przepływomierza masowego, choć z technicznego punktu widzenia proces ten jest o wiele bardziej skomplikowany.
  • Najnowsza technologia to przepływomierze typy Vortex. Pomiar masy powietrza odbywa się w nich za pomocą fal ultradźwiękowych. Ich budowa nie dość, że jest skomplikowana, to jeszcze bardzo kosztowna. W kolektorze dolotowym został zamontowany generator, który wytwarza drgania. W miejscu ich powstawania montuje się mikrofon który wyłapuje powstające ruchy powietrza i w ten sposób jest odczytywana informacja o ilości przepływającego powietrza.

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń

Przepływomierz to urządzenie, którego fabrycznie nie zalicza się do części eksploatacyjnych. Można więc powiedzieć, że to element bezobsługowy. Trudno też zgodzić się z informacją, że ta część wymaga wymiany po przejechaniu 100 czy 120 tys. km, gdyż przy prawidłowej eksploatacji samochodu wytrzyma znacznie dłużej.

Najczęstszą przyczyną uszkodzenia jest zaniedbanie przez kierowców filtra powietrza. Przepływomierze są bowiem wrażliwe na zanieczyszczenia, które trafiają do ich wnętrza przez brudny filtr. Warto więc przestrzegać terminów wymiany i dokonywać jej po 20–30 tys. km.

Kolejna sprawa to montowanie sportowych filtrów powietrza. Ich główne założenie, czyli zwiększenie objętości powietrza, wiąże się z większą ilością brudu zassanego przez przepływomierz. Zły skład mieszanki może być też spowodowany nieszczelnością układu. Jeśli zaobserwujemy niepokojące objawy, warto sprawdzić, czy między kolektorem a przepływomierzem wszystko jest szczelnie spasowane. W innym przypadku przepływomierz może wysyłać właściwy sygnał do sterownika, jednak powietrze, które jest zaciągane przez nieszczelność, powoduje błędy.

Może też zdarzyć się, że przepływomierz będzie uszkodzony fabrycznie, choć takie przypadki zdarzają się raczej tylko w najtańszych zamiennikach. Z racji tego, że jest to urządzenie elektryczne, wina może leżeć też po stronie zaśniedziałych styków wtyczki przepływomierza.

Objawy uszkodzonego przepływomierza

Uszkodzony przepływomierz powoduje sporządzenie zbyt ubogiej lub bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej.

  • W związku z tym można zauważyć nadmierne zużycie paliwa przez samochód oraz wyraźny spadek mocy.
  • Usterce tej często towarzyszy nierówna praca silnika, którą można zauważyć na biegu jałowym.
  • Podczas jazdy można natknąć się na tzw. dziurę w przyspieszaniu, co oznacza, że samochód po naciśnięciu pedału gazu na chwilę się dławi.
  • Na desce rozdzielczej może też pojawić się kontrolka „check engine”, choć ta potrafi zapalić się przy innych błędach, trudno więc jej obecność przypisać problemom z przepływomierzem. Podobne objawy może dawać też np. uszkodzona sonda lambda.

Zdiagnozowanie uszkodzonego przepływomierza gołym okiem w rzeczywistości nie jest więc zadaniem łatwym.

Przepływomierz to urządzenie, bez którego prawidłowo praca silnika jest niemożliwa. Dzięki niemu komputer dostaje sygnał, jaką dawkę paliwa należy podać, by mieszanka paliwowo-powietrzna była przygotowana w jak najlepszych proporcjach. Przepływomierz nie jest podatny na uszkodzenia, nie lubi jednak zanieczyszczeń. Warto więc o tym pamiętać i regularnie przestrzegać terminu wymiany filtra powietrza. Nie mylmy go jednak z filtrem kabinowym, którego zadaniem jest oczyszczenie powietrza, które trafia do wnętrza samochodu.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro