„Prąd” w silniku – podstawowe informacje o układzie elektrycznym silnika

Od dawna konstrukcja samochodu nie polega na czystej mechanice. Coraz szybciej rozwija się ich układ elektryczny. I chociaż zdaje się nam, że „elektryka auta” to głównie akumulator zasilający radio, nawigację, układ klimatyzacji czy choćby szyby i lusterka, tak naprawdę sedno tkwi o wiele głębiej i jest bardziej skomplikowane, niż się wydaje.

Aleksander Przytuła Aleksander Przytuła / 30-03-2016

Alternator

Wszyscy chyba wiedzą, że akumulator w samochodzie jest jedną dużą baterią, która szczodrze dzieli się prądem z całym pojazdem. Aby bateria nie musiała „pracować” pod ciągłym obciążeniem, po uruchomieniu silnika zaczyna być doładowywana przez alternator.

Jest to stosunkowo prosto wyglądające urządzenie, w którym zachodzi proces zamiany energii mechanicznej na elektryczną. I to właśnie energia elektryczna po przejściu przez wbudowany układ prostujący doładowuje podczas jazdy braki akumulatora oraz obsługuje bieżące zapotrzebowanie na prąd. Ponieważ alternator jest częścią mechaniczną, jego awarie mogą mieć różnorakie powody – od uszkodzeń obudowy, przez zwarcia, zatarcia, po zużycie materiału.

Na szczęście alternatory bardzo rzadko psują się nagle. Ich awarię przeważnie zwiastuje zapalająca się kontrolka ładowania akumulatora, przepalające się żarówki w reflektorach czy chociażby częste i szybkie rozładowywanie się akumulatora. Finalnie doprowadza to do unieruchomienia samochodu. Niestety, gdy przychodzi czas wymiany alternatora na nowy, trzeba być przygotowanym na wydatek bliższy kwocie 150 zł lub więcej. Jego cena zależy od modelu naszego auta.

Rozrusznik

Aby silnik „odpalił”, musimy przekręcić kluczyk w stacyjce lub wcisnąć odpowiedni guzik zapłonu na desce rozdzielczej. Jednak cała magia uruchamiania silnika odbywa się pod maską, a pieczę nad tym sprawuje rozrusznik. Jest to rodzaj niewielkiego silniczka elektrycznego, który – pobierając krótkotrwały, ale bardzo mocny „elektro-kop” z akumulatora (niekiedy nawet około 600 amperów) – pozwala mu rozpocząć i na krótką chwilę utrzymać pierwsze minimalne obroty wału korbowego, cylindrów i silnika.

Bardzo ważne jest więc, aby rozrusznik był w zadowalającej formie, ponieważ jego awarie mogą szybko rozładowywać akumulator, który z kolei nie będzie odpowiednio doładowywany przez alternator. Najczęściej to właśnie od akumulatora należy zacząć oględziny, gdy zaczynamy zauważać dziwną pracę rozrusznika.

Gdy nie znajdziemy winy w akumulatorze, niezwłocznie zajmijmy się rozrusznikiem. Jego awarie mogą obejmować zarówno przewody (należy je sprawdzić i przeczyścić), łożyska, jak i zużycie szczotek lub ocieranie o obudowę wirnika. O ile podstawowe naprawy nie są zbyt kosztowe, o tyle zabiegi regeneracji mogą niekiedy niemal zrównać się z ceną nowego rozrusznika, a ceny te zaczynają się już od około 120 zł do nawet 500 zł.

Cewka zapłonowa

To kolejny element zapewniający silnikowi pracę dzięki odpowiedniemu mechanizmowi elektrycznemu. W wielkim skrócie mówiąc, w cewce zapłonowej dzięki systemowi krótkotrwałych przerw w napięciu uzwojenia pierwotnego powstaje skok napięcia, który przez uzwojenie zwrotne zamieniany jest na pojedynczy impuls elektryczny, zwany potocznie iskrą. Ta z kolei trafia do świecy zapłonowej, która dostarcza w ten sposób moc potrzebną do tego, by mieszanka paliwa i powietrza w silniku „wybuchła”, dając energię napędową.

Każde „nienormalne” zachowanie silnika, od problemów z zapaleniem, przez nierówną pracę, szarpanie silnika, falowanie obrotów, nadmierne zużycie paliwa, aż po zapalenie się kontrolki/komunikatu „check engine” i brak pracy jednego z cylindrów – może zwiastować awarię cewki zapłonowej. Warto przy okazji sprawdzić stan samych świec i przewodów. Przyczyn awarii cewki może być wiele, zarówno mechanicznych, jak i eksploatacyjnych, ale w miarę nowoczesny sprzęt diagnostyczny w warsztatach jest w stanie wykryć, co dokładnie się stało.

Nowoczesne konstrukcje, jakich coraz więcej znajduje się pod maskami aut, opierają się na udoskonalonej technologii, która pozwala niekiedy na wymianę tylko jednej konkretnej cewki, co jest dla dobrą wiadomością, zważywszy na stosunkowo wysokie ceny niektórych cewek, zwłaszcza do nowszych aut, sięgające nawet kilkuset złotych.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro