Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę

Praca zdalna w modelu ZWIK

Organizacja pracy zdalnej to wyzwanie nie tylko dla pracowników. Przełożeni również stają przed kilkoma problemami, z którymi muszą sobie poradzić. Przydatny w zarządzaniu zespołem może być model ZWIK.

Praca zdalna w modelu ZWIK

U podstaw funkcjonowania w trybie zdalnym w modelu ZWIK są cztery główne założenia, czyli zaufanie, wydajność, innowacyjność oraz komunikacja. Wyjaśniamy, dlaczego są one tak istotne oraz jak wygląda praca zdalna w praktyce.

Główne założenia modelu ZWIK

Aby uzyskać pożądany efekt w postaci sprawnie funkcjonującego przedsiębiorstwa, w modelu ZWIK niezbędna jest bardzo dobra komunikacja zarówno w pionie (przełożony-pracownik), jak i w poziomie (pracownik-pracownik). Można to uzyskać, realizując konkretne założenia. W przypadku kiedy biuro działa wirtualnie, bezcenny jest zgrany zespół, w którym każdy dobrze rozumie potrzeby kolegów oraz oczekiwania przełożonych. Jeżeli pracownicy i przełożeni dobrze dogadują się na stopie zawodowej i prywatnej, szanse na sukces są dużo większe.

Ważnym elementem, który najlepiej wdrożyć, jeszcze zanim nadejdzie rzeczywista konieczność przejścia w tryb pracy zdalnej, są szkolenia wyjaśniające zasady funkcjonowania firmy, kiedy cała załoga pracuje z domów. Pracodawca powinien też zadbać o równe warunki pracy dla całego zespołu, np. w postaci jednolitego sprzętu firmowego, na którym wszyscy będą działać. Jednym z głównych założeń modelu ZWIK jest także przejrzystość w kwestii wynagrodzenia.

Dlaczego zaufanie, wydajność, innowacyjność oraz komunikacja?

Cztery filary modelu ZWIK opierają się na najważniejszych aspektach, które wybijają się na pierwszy plan w pracy zdalnej.

Zaufanie jest niezwykle istotne w sytuacji, kiedy przełożony nie ma bezpośredniego nadzoru nad obowiązkami wykonywanymi przez pracownika. Zazwyczaj poznaje dopiero końcowy rezultat bądź efekty po zakończeniu poszczególnych etapów. Zaufanie staje się więc priorytetem, który wpływa też na efektywność działań pracowników. Jeżeli przełożony nie ufa podwładnym i przejawia to np. w postaci wymogu raportowania nawet najmniejszych prac, może to wpłynąć negatywnie na relacje w zespole. Jednocześnie zbyt duża swoboda pozostawiona podwładnym może doprowadzić do lekceważącego podejścia do obowiązków i miernych efektów pracy.

Wydajność pracownika zdalnego może znacząco różnić się od jego efektywności stacjonarnej. Z jednej strony podwładny czuje się dobrze we własnym domu, jednak z drugiej – ma wokół siebie znacznie więcej tzw. rozpraszaczy, które odwracają jego uwagę od zadań zawodowych. Według badań na temat pracy zdalnej zespół pracujący z domu może być aż o 20% bardziej wydajny, niż gdyby wykonywał te same zadania stacjonarnie. Jednak żeby to osiągnąć, potrzebne jest odpowiednie skupienie. W sytuacji, kiedy pracownik przebywa w domu wraz z całą rodziną, musi przede wszystkim ustalić z domownikami zasady wzajemnego poszanowania.

Innowacyjność odnosi się w głównej mierze do rozwiązań technologicznych, które udostępnione są pracownikom. Dobrej jakość sprzęt komputerowy, specjalistyczne programy do rozdzielania obowiązków w zespole czy platforma do wymiany spostrzeżeń między pracownikami oraz przełożonymi – to podstawa skutecznej organizacji na wysokim poziomie. Spontaniczne telekonferencje za pomocą programów, których nie znają wszyscy członkowie zespołu, mogą zakończyć się ogólną dezinformacją. Wysoki poziom innowacyjności wpływa też na efektywność oraz znacząco może skrócić czas potrzebny na realizację poszczególnych zadań.

Komunikacja jest kluczowym aspektem każdej formy pracy. Jednak w trybie zdalnym jest ona szczególnie istotna. Jakość komunikacji w pracy z domu dzięki dzisiejszym możliwościom technicznym może nie odbiegać od bezpośredniej wymiany uwag w pracy stacjonarnej. Ważne jest zapewnienie zarówno opcji wypowiedzi publicznych, dostępnych dla każdego, jak i wiadomości prywatnych, skierowanych do konkretnej osoby.

Narzędzia dla menadżerów

Zarządzanie zespołem pracującym zdalnie jest o wiele trudniejsze niż możliwość bezpośredniego monitorowania pracy poszczególnych pracowników. Dlatego potrzebne są odpowiednie narzędzia, zarówno w postaci rozwiązań technicznych, jak i kompetencji miękkich. Jak już zostało wspomniane, bez wewnętrznego systemu, do którego dostęp będą mieli wszyscy pracownicy, lub programów pozwalających na szybką wymianę wiedzy oraz efektów pracy trudno jest zapanować nad szeregiem zadań w większej grupie osób. Wartościowe jest też narzędzie do monitorowania efektywności pracy, dzięki czemu menadżer będzie wiedział, jaki rodzaj komunikacji obrać. Czy mobilizować pracownika do większych wysiłków, czy pogratulować szybko osiąganych rezultatów.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Może Cię także zainteresować


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro