Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościPoprawiamy fabrykę – montaż opcjonalnych chlapaczy samochodowych
Do większości modeli dostępne są oryginalne chlapacze, które mogą być zamontowane od razu lub dokupione w przyszłości. Możemy wybierać spośród zamienników i modeli uniwersalnych. Sprawdźmy, jakie są wady i zalety każdego z tych rozwiązań oraz jak prawidłowo wykonać montaż chlapaczy.
Czas czytania: 4 min
Zalety chlapaczy
Wiele samochodów uzyskuje homologację (dopuszczenie do ruchu na terenie kraju) bez chlapaczy. Widać to także na drogach, gdzie coraz rzadziej można spotkać pojazdy wyposażone w osłony przeciwbłotne. Chlapacze spełniają jednak bardzo istotną funkcję – mają za zadanie ograniczyć ilość zanieczyszczeń, takich jak błoto, drobiny piasku czy kamienie, które z dużą siłą są wyrzucane spod kół.
Minimalizują więc ryzyko uszkodzenia powłoki lakierniczej i zabezpieczenia antykorozyjnego, które w efekcie może doprowadzić do powstawania korozji. Dzięki chlapaczom również samochody poruszające się z tyłu w mniejszym stopniu narażone są na zanieczyszczenia i ewentualne uszkodzenia lakieru oraz przedniej szyby.
Wady chlapaczy
Korzyści płynące z posiadania chlapaczy są oczywiste, jednak takie rozwiązanie ma również pewne wady. Pierwsza z nich to negatywny wpływ na estetykę pojazdu, co tak naprawdę jest głównym powodem zaniechania ich montażu przez producentów samochodów. Szczególnie w autach klasy wyższej lub premium mało eleganckie kawałki gumy czy plastiku zwyczajnie nie pasują do nowoczesnego designu.
Warto tutaj wspomnieć, że oryginalne chlapacze wykonane są z dobrych jakościowo materiałów i prezentują się bardzo przyzwoicie, natomiast najtańsze zamienniki i zestawy uniwersalne to zazwyczaj produkty niskiej jakości. Kolejne wady to dosyć wysoki koszt w przypadku zakupu oryginalnego zestawu i konieczność ingerencji w karoserię samochodu podczas montażu.
Montaż chlapaczy
Montaż chlapaczy jest stosunkowo prostą czynnością, która nie wymaga specjalistycznej wiedzy, narzędzi czy stanowiska warsztatowego. W większości przypadków nie będziemy również musieli demontować kół, chociaż znacząco poprawia to komfort montażu. Stopień trudności podczas instalacji osłon przeciwbłotnych zależy głównie od zestawu, jaki wybierzemy.
Kupując produkty oryginalne, mamy pewność, że są one idealnie dopasowane do kształtu karoserii. Z zamiennikami bywa różnie – jeśli chlapacz nie będzie dobrze przylegał, to nie uda się go stabilnie zamontować. Wtedy nie dość, że nie spełni swojej funkcji, to jeszcze może spowodować uszkodzenia lakieru.
Zanim przystąpimy do montażu, warto zapoznać się z instrukcją, która powinna być dołączona do zestawu. Jest to bardzo istotne, ponieważ sposób instalacji może być różny w zależności od wybranego kompletu chlapaczy, ale również od typu i modelu samochodu. Najpierw należy przymierzyć chlapacz w miejscu, gdzie ma być zainstalowany, a następnie sprawdzić, czy dokładnie przylega do karoserii. Gdy ustalimy prawidłową pozycję, można zaznaczyć punkty, w których wykonamy otwory montażowe.
W instrukcji powinna być podana wymagana średnica otworu – jeśli nie ma takiej informacji, za pomocą suwmiarki mierzymy średnicę śrub i dobieramy odpowiednie wiertło (nieco mniejsze niż średnica śruby). Wykonanie otworów w karoserii powoduje uszkodzenie powłoki lakierniczej i/lub antykorozyjnej. Zanim ostatecznie zamontujemy chlapacz, należy koniecznie zabezpieczyć te miejsca odpowiednim preparatem. Na koniec dokręcamy wszystkie śruby – robimy to z wyczuciem, aby nie uszkodzić otworów montażowych.
Podczas zakupu nowego samochodu zazwyczaj mamy możliwość dokupienia chlapaczy jako wyposażenie dodatkowe. Z podobnego rozwiązania możemy skorzystać także w okresie eksploatacji i zazwyczaj jest to korzystniejsza opcja. Komplet chlapaczy w ASO może kosztować nawet kilkaset złotych, natomiast na Allegro oryginalny zestaw bardzo często kupimy za ułamek tej kwoty.
Zakup oryginalnych, dedykowanych chlapaczy ma wiele zalet i zwykle usprawiedliwia ich wyższą cenę. Tanie zamienniki czy zestawy uniwersalne mogą okazać się nietrafioną inwestycją, która nie dość, że nie spełni swojej funkcji, to jeszcze wyraźnie obniży estetykę pojazdu.
- zestaw 2 sztuki za 121,88 zł
- 65,88 zł
- PRZEDŁUŻENIE BŁOTNIKA PRZEDNIEGO MOTOCYKLA
- 50,00 zł
- VW GOLF 3 4 5 6 7 PASSAT B4 B5 B 6B7 B8 POLO SHARAN TIGUAN TOURAN chlapacze
- zapłać później z
- 99,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Farba żaroodporna do pieców tłumikow grafitowa 1L
- zapłać później z
- 59,99 zł
- Lakier Samochodowy w Sprayu Każdy Kolor Oryginalny Spray 400ml e-lakiernik
- zapłać później z
- 369,99 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Farba PRZEMYSŁOWA SigmaShield 880 4L konserwacja podwozia auta CZARNA
- zyskuj do 5% z
- zestaw 2 sztuki za 72,00 zł
- 45,00 zł
- CleanTEC Cynk Ocynk antykorozyjny w sprayu z technologią protektorową 307
- zapłać później z
- 72,70 zł
- Masa wygłuszająca na pędzel wygłuszenie nadkoli filcowych w samochodzie
- zapłać później z
- 100,98 zł
- Wygłuszenie nadkoli izolacja hałasu w samochodzie Noise Liquidator pędzel
- zyskuj do 5% z
Łukasz Żochowski
Informatyk z wykształcenia, administrator sieci zawodowo, pasjonat motoryzacji prywatnie. W samochodach kocha wszystko – wrażenia z jazdy, aspekty techniczne, precyzję, prędkość i adrenalinę. Nie ustaje w pogłębianiu swojej wiedzy i techniki jazdy. Uczestnik europejskiego konkursu dla zawodowych kierowców na torze Nürburgring w 2014 roku z jednym z lepszych wyników.