Popraw swoją wydolność dzięki jeździe na rowerze spinningowym

To, co wyróżnia zajęcia, to ciągły ruch wymuszony przez mechanizm roweru – można go zatrzymać jedynie przez zmniejszenie prędkości pedałowania, nie ma typowego hamulca. Regularne uczęszczanie na zajęcia gwarantuje zwiększenie wydolności układu oddechowego i wytrzymałości.

Agnieszka Wadowska Agnieszka Wadowska / 10-09-2015

Jak wyglądają zajęcia na rowerach spinningowych?

Na początku zajęć bierzemy udział w rozgrzewce polegającej na pedałowaniu połączonym często z wymachami ramion czy z użyciem hantelków w dalszej części rozgrzewki. W trakcie rozgrzewki stopniowo podwyższamy swoje tętno, aby przygotować się do właściwego treningu. Rozgrzewka trwa około 15 minut. Po niej przechodzimy do głównej części zajęć. Ich schematów jest wiele: instruktorzy stosują interwały, jazdę na dużym obciążeniu nawet przez kilka minut albo szybkie pedałowanie bez żadnego obciążenia.

Zmiana obciążenia w rowerze spinningowym działa nieco inaczej niż w rowerach przeznaczonych do jazdy na zewnątrz. Do dyspozycji mamy śrubę regulacji oporu, dzięki której regulujemy obciążenie. Śrubę można wykorzystać też jako hamulec awaryjny w razie nagłej potrzeby zatrzymania roweru (np. wypadnięcia nogi z pedała), jednak nie stosuje się tego często. Ostatnia część treningu to zmniejszenie tempa jazdy, które ma na celu uspokojenie naszego serca i przygotowanie do rozciągania. Stretching wykonuje się po zejściu z roweru.

Co zabrać ze sobą na zajęcia ze spinningu?

Aby dobrze przygotować się na zajęcia, warto zaopatrzyć się w koszulkę (najlepiej termoaktywną) i spodenki. Możemy wziąć ze sobą spodnie dresowe, jednak należy pamiętać, aby nie miały szerokich nogawek, które mogą wkręcić się w mechanizm roweru. Pamiętajmy o oddychających skarpetkach i wygodnych butach sportowych z grubszą podeszwą.

Jeśli planujemy dłuższą przygodę ze spinningiem, zainwestujmy w specjalne buty z systemem SPD, którym mocujemy stopę do pedałów. Dzięki nim wygodniej będzie się jeździć i unikniemy sytuacji, w której stopa wypada z pedału. Warto też zabrać ze sobą ręcznik i butelkę wody lub napoju izotonicznego. Ciekawi swoich wyników i parametrów podczas jazdy mogą zainwestować w pulsometr.

Przykłady ćwiczeń na rowerze spinningowym

Na zajęciach spinningowych rzadko siedzimy na siodełku przez dłuższy czas. Instruktorzy urozmaicają zajęcia nie bez powodu. Zmiana pozycji jest dostosowywana do obciążenia, ale też wspomaga ćwiczenie wydolności oddechowej. Można zacząć od interwałów, które obejmują jazdę na dość dużym obciążeniu, np. przez dwie minuty, a następnie redukcję obciążenia do zera przez minutę. Istnieje tu dowolność modyfikacji: jazda bez obciążenia może być dłuższa niż z obciążeniem. Możemy też wydłużać czas jazdy z obciążeniem lub odwrotnie – czas bez obciążenia.

Do treningu często są wprowadzane zmiany pozycji. Obejmuje to m.in. wysunięcie bioder do tyłu przy jeździe z większym obciążeniem. Mamy możliwość zróżnicowanej częstotliwości siadania i wstawania: można liczyć od np. 8 do 2 akcentów (bitów) w muzyce. Polega to na tym, że najpierw liczymy przez 8 bitów na siedząco, potem zmniejszamy to do 6, 4, 2, aż do jazdy „na 1”, czyli raz na jeden akcent siadamy, a na kolejny wysuwamy biodra do tyłu, nad siodełko.

Podczas jazdy na tzw. luzie, czyli bez obciążenia, można wstać z siodełka i pedałować na stojąco, wtedy mamy wrażenie szybszej jazdy i bardziej angażujemy układ oddechowy. Przykładowy schemat jazdy dla zaawansowanych to 2 minuty jazdy bez obciążenia na stojąco, a potem w siedzeniu na średnim obciążeniu, żeby uspokoić oddech. Mniej zaawansowani mogą zmniejszyć czas jazdy na stojąco do pół lub całej minuty.

Warto dostosowywać czas jazdy z danym obciążeniem do własnych potrzeb i wydłużać go wraz z polepszaniem się naszej kondycji.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro