Pompa Vacum - czym jest i jak ją naprawić?

Pompa Vacum - czym jest i jak ją naprawić?

Pompa Vacum to element montowany we wszystkich silnikach wysokoprężnych. Jej praca jest nieoceniona. Co zrobić, gdy pompa ulegnie awarii?

udostępnij

Jakub NieszporekJakub Nieszporek / 10-07-2017

Czym jest pompa Vacum?

Pompa Vacum, czyli pompa próżniowa, jest odpowiedzialna w samochodzie za wytworzenie podciśnienia. Dzięki wytworzonemu ciśnieniu możliwa jest praca chociażby serwa hamulcowego. W pojazdach najczęściej są stosowane dwa rodzaje pomp: tłokowa i wyporowa. W pierwszym przypadku tłok jest poruszany popychaczem napędzanym wałkiem rozrządu. Natomiast w pompie wyporowej elementem wytwarzającym podciśnienie są łopaty wirnika umieszczonego mimośrodowo.

Jak dbać o pompę Vacum?

Podstawową czynnością, która wydłuży żywotność pompy Vacum, jest wymiana filterków membranowych elektrozaworów EGR. Nawet małe zanieczyszczenia mogą spowodować uszkodzenie części ciernej pompy (wirnika, komory, łopat wirnika), a co gorsza mogą zapchać otwory. Do wydłużenia żywotności pompy Vacum przyczyni się też regularna wymiana oleju silnikowego. Liczy się jego jakość – unikajmy kupowania olejów niskiej jakości. Oczywiście podczas wymiany nie zapominamy o wymianie filtra oleju.

Objawy uszkodzeń pompy Vacum

Jednym z najbardziej popularnych objawów uszkodzenia pompy Vacum jest wyciek oleju. Co ciekawe, w większości przypadków wyciek ten skutkuje charakterystycznym zapachem spalonego oleju. Dlaczego? Ponieważ olej wydostający się z pompy Vacum trafia na rozgrzany silnik, gdzie dochodzi do jego wypalenia. Zapach wypalającego się oleju jest bardzo charakterystyczny i łatwy do rozpoznania. Wyciek z pompy można dostrzec, bo na pompie będą tłuste ślady po oleju. Drugim spotykanym objawem uszkodzenia pompy Vacum jest pogorszenie się układu hamulcowego, ponieważ ciśnienie wytworzone przez pompę Vacum zasila serwo hamulcowe, które jest odpowiedzialne za uprzyjemnianie hamowania użytkownikowi. W przypadku zauważenia problemów z pompą Vacum nie można ich lekceważyć i jak najszybciej należy przystąpić do jej naprawy.

Naprawa pompy Vacum

W większości przypadków naprawa skupia się jedynie na wymianie uszczelniaczy pompy. Proces uszczelniania nie należy do trudnych i każda osoba powinna sobie z nim poradzić. Pamiętajmy, aby używać zestawów do tego przeznaczonych. Niedopuszczalne jest stosowanie silikonu, ponieważ jego pozostałości mogą przyczynić się do uszkodzenia pompy. Z racji stosunkowo niskich cen części używanych częstym rozwiązaniem jest zakup używanej pompy, następnie jej uszczelnienie i podmiana z obecnie zamontowaną.

W niektórych przypadkach bardzo trudno jest znaleźć zestaw uszczelniający bezpośrednio do naszego pojazdu. W takim przypadku trzeba zapoznać się z dokumentacją techniczną i poznać numer pompy zastosowanej w naszym pojeździe. Gdy poznamy numer pompy, wystarczy znaleźć zestaw uszczelniający przeznaczony do niej, a nie do marki samochodu. Jeżeli pompa uległa poważnej awarii, najlepszym rozwiązaniem będzie zakup nowej. Niestety, ceny nowych części nie należą do niskich.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro