Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościPolerowanie mechaniczne auta – jak robić to poprawnie?
Z czasem, po wielu latach użytkowania samochodu, lakier na nim traci swój blask. Wpływają na to czynniki atmosferyczne oraz w dużej mierze sami właściciele, poprzez niewłaściwe mycie karoserii. Za pomocą polerki mechanicznej możemy jednak przywrócić połysk lakierowi. Podpowiadamy, jak zrobić to skutecznie.
Czas czytania: 7 min
Dlaczego lakier matowieje?
Lakier samochodowy z biegiem lat ulega utlenianiu. Wpływ na to mają warunki atmosferyczne, słońce, deszcz, śnieg oraz sól. Nie bez znaczenia jest również to, jak często myjemy karoserię oraz w jaki sposób to robimy. Każdy lakier, nie tylko samochodowy, na swojej powierzchni ma pory, w które wnika brud. Jeżeli zbyt rzadko myjemy auto, wejdzie on na tyle głęboko w strukturę, że bez polerowania nie przywrócimy mu połysku.
Kolejnym głównym czynnikiem, który powoduje matowienie lakieru, są mikrorysy. Na pierwszy rzut oka ich nie widać, ale ogromna ilość mikroskopijnych uszkodzeń sprawia, że samochód wygląda na matowy. Główną przyczyną powstawania drobnych rysek jest niewłaściwe mycie ręczne lub mycie na myjniach automatycznych.
Warstwy lakiernicze
Przed rozpoczęciem polerowania lakieru musimy wiedzieć, jakie warstwy zostały naniesione na karoserię, aby nie ściągnąć go zbyt dużo. Przeciętna grubość całej powłoki lakierniczej (wszystkich warstw) w samochodach europejskich wynosi 100 µm–130 µm, a w samochodach azjatyckich 70 µm–100 µm.
Ostatnia, najbardziej zewnętrzna warstwa, którą stanowi lakier bezbarwny, ma grubość ok. 20 µm–35 µm. To właśnie ją poddajemy korekcie. Nie możemy doprowadzić do tego, aby spolerować ją całkowicie.
Niezbędny miernik lakieru
W związku z powyższym, biorąc się za polerowanie, powinniśmy mieć miernik grubości lakieru. Pozwala on przede wszystkim określić, jak grubą mamy warstwę lakieru przed korektą oraz jak wiele możemy go ściąć, aby nie doprowadzić do uszkodzenia.
Dzięki miernikowi możemy także na bieżąco kontrolować grubość lakieru podczas polerowania.
Jaką maszynę polerską wybrać?
Do wyboru mamy dwa rodzaje maszyn polerskich, obrotowe i orbitalne (Dual Action). Te pierwsze, obrotowe polerki, przeznaczone są raczej dla osób doświadczonych, które miały już styczność z tego typu urządzeniami, znają ich charakterystykę pracy i wykonywały korekty lakieru. Jeżeli nie miałeś jeszcze w rękach maszyny polerskiej, zdecydowanie powinieneś nabyć na początek orbitalną.
Główna różnica pomiędzy tymi dwiema maszynami polega na efektywności polerowania. Polerka obrotowa jest agresywniejsza i ma większe możliwości zbierania lakieru niż maszyna orbitalna. Ma to swoje plusy i minusy. Najważniejszą wadą maszyny obrotowej w rękach osoby niedoświadczonej jest możliwość bardzo szybkiego uszkodzenia lakieru. Z kolei polerką orbitalną znacznie trudniej narobić szkód, ale jej właściwości ścierne są mniejsze niż obrotowej.
Bardzo ważną funkcją w każdej polerce jest możliwość regulacji prędkości obrotowej. Pozwala to na głębszą korektę (wysokie obroty) i wykończenie na wysoki połysk (obroty niskie).
Pady i pasty polerskie
Skuteczne polerowanie lakieru nie jest możliwe bez dobrych padów i past polerskich. Powinniśmy wybierać do tego produkty tylko wysokiej jakości. Kiepskie artykuły mogą bardzo nieskutecznie ścierać lakier lub narobić szkód.
Jednymi z lepszych, a zarazem bardzo popularnych, są pasty polerskie firmy Menzerna. Biorąc je za przykład, wyróżniamy następujące rodzaje:
- agresywne – charakteryzują się dużą siłą cierną, przez co umożliwiają usunięcie głębokich rys. Przykładowe produkty: Menzerna Heavy Cut Compound 1100, Menzerna Heavy Cut Compound 1000, Menzerna Super Heavy Cut Compound 400, Menzerna Super Heavy Cut Compound 300;
- pośrednie – za ich pomocą usuniemy średnie i płytkie rysy, a przy tym nadają połysk. Mogą być w niektórych przypadkach stosowane jako jednoetapowa korekta lakieru. Przykładowe produkty: Menzerna Medium Cut Polish 2400, Menzerna Power Finish PF2500;
- wykończeniowe – pasty te nadają blasku i głębi lakierowi. Używa się ich jako ostatni etap polerki. Usuwane są wszelkie defekty, które powstały podczas polerowania powyższymi pastami. Przykładowe produkty: Menzerna Super Finish 3500, Menzerna Final Finish FF3000, Menzerna Super Finish SF4500;
- all in one – tego rodzaju pasta to tzw 3 w 1. Jednocześnie poleruje, usuwając rysy i nadaje lakierowi połysku. Efektywnie działa jednak tylko w przypadku płytkich rysek. Przykładowy produkt: Menzerna One Step Polish 3w1.
Do pasty musimy dobrać odpowiednią gąbkę polerską. Dostępnych jest kilka rodzajów gąbek:
- twarde – stosuje się je z agresywnymi pastami polerskimi, aby uzyskać jak najbardziej efektywne ścięcie lakieru;
- średnie – przeznaczone są do użytku z pastami pośrednimi lub All in one;
- miękkie – do stosowania z pastami wykończeniowymi dla uzyskania jak najlepszego efektu. Sprawiają, że lakier wygląda jak lustro;
- pady wełniane – przeznaczone są do bardzo agresywnego usuwania warstwy lakierniczej razem z pastami o dużej gradacji ciernej oraz tylko na polerkach obrotowych.
Jak poprawnie polerować lakier?
Przed położeniem pada z pastą na lakierze powinniśmy odpowiednio przygotować samochód do korekty. Należy bardzo dokładnie umyć karoserię. Gruntowne mycie jest bardzo ważne, ponieważ jakiekolwiek zanieczyszczenie pozostawione na lakierze, gdy użyjemy pada, narobi spustoszenia. Dobrą praktyką jest oklejenie taśmą plastikowych listew, kloszy lamp, uszczelek. Chroni to przed ich uszkodzeniem.
Korektę lakieru powinniśmy wykonać przy dobrym oświetleniu i w zamkniętym pomieszczeniu. Dobieramy odpowiednią średnicę pada do polerowanego elementu i zaczynamy. Pasty polerskiej nakładamy niewiele. Warto też podzielić sobie każdy element – szczególnie te duże, jak maska czy dach – na dwa lub trzy mniejsze obszary. Ułatwi to pracę.
W przypadku, kiedy nie mamy pewności, jakiej pasty polerskiej użyć, zacznijmy od tej o niższej agresywności. Jeżeli nie radzi sobie ona z lakierem, bo jest np. za twardy, zmieńmy ją na taką, która efektywniej zbierze lakier.
Pamiętajmy o zdecydowanym dociśnięciu pada do lakieru, ale nie można robić tego też zbyt mocno. Niedopuszczalny jest nacisk, który spowoduje zatrzymanie obrotu maszyny polerskiej.
Nie przesadzajmy z obrotami, aby nie przegrzać lakieru. Sprawdźmy to na dotyk. Niezwykle ważne jest równomierne, jednostajne prowadzenie polerki, raz przy razie. Każdy element polerujemy ruchami pionowymi, następnie poziomymi.
Pamiętajmy o zasadzie jeden pad – jedna pasta. Co jakiś czas należy również wyczyścić gąbkę polerską specjalną szczotką.
Jeśli chcemy wykonać korektę dwuetapową, zawsze zaczynamy pracę pastą agresywną lub pośrednią z odpowiednim padem, twardym, średnim lub miękkim. Przy polerowaniu jednoetapowym wybieramy pastę all In one lub ze średnią gradacją cząsteczek ściernych.
Bardzo ważne jest wykończenie lakieru, pozbycie się tzw. hologramów. Są do tego przeznaczone specjalne pasty antyhologramowe. Dzięki nim lakier nabierze lustrzanego połysku. Pamiętajmy, że pasta agresywna i twardy pad zawsze zostawią defekty na lakierze, dlatego należy go odpowiednio wykończyć.
Podsumowanie
Polerowanie lakieru nie należy do łatwych zadań. Żeby zrobić to dobrze i uzyskać odpowiedni efekt, trzeba mieć nie tylko dobry sprzęt i akcesoria, ale i sporo umiejętności. Po kilku próbach można zrobić to w miarę sprawnie, jednak najważniejsze jest zachowanie dużej ostrożności.
- 21,90 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- ZESTAW GĄBEK POLERSKICH PADY NA WIERTARKĘ 80MM
- dostawa pojutrze
- 27,90 zł
- ZESTAW 3 GĄBEK POLERSKICH PADY NA POLERKĘ WIERTARKĘ 125mm
- kup do 14:00 - dostawa jutro
- 84,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Pasta polerstka Meguiar's Ultimate Compound 450 ml
- dostawa pojutrze
- zapłać później z
- 23,95 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Taśma Bandaż do Naprawy Tłumika + Pasta NIGRIN
- dostawa pojutrze
- 359,99 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- POLERKA DWUKIERUNKOWA 1050W-150MM | 7 PADY VONROC
- kup do 19:25 - dostawa jutro
- zapłać później z
- 108,17 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- GEKO POLERKA SAMOCHODOWA ROTACYJNA 240MM +NAKŁADKI
- dostawa pt. 5 kwi.
- zapłać później z
- 197,00 zł
- POLERKA SAMOCHODOWA SZLIFIERKA Z REGULACJĄ OBROTÓW + ZESTAW GĄBEK + FILC
- dostawa jutro
- zapłać później z
- 298,00 zł
- POLERKA SAMOCHODOWA SZLIFIERKA 4x GĄBKA+ PASTA POLERSKA MENZERNA MP Majster
- dostawa jutro
- zapłać później z
- 69,90 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- FLEXIPADS Talerz mocujący 150mm z rzepem, gwint M14, pianka 12mm
- kup do 12:00 - dostawa jutro
- zapłać później z
- 45,00 zł
- ZESTAW ADBL SLIPPY LUBRYKANT POŚLIZG + GLINKA DO MYCIA CZYSZCZENIA LAKIERU
- kup do 14:15 - dostawa jutro
- zapłać później z
- -9% 9,90 zł
- 8,99 zł
- GLINKA DO CZYSZCZENIA MYCIA LAKIERU AUTA 180g XXL
- dostawa dzisiaj do 10 miast
- 19,99 zł
- Rękawica glinka do czyszczenia lakieru glinkowania 15x20cm detailing
- kup do 11:00 - dostawa jutro