Poduszki pneumatyczne, poduszki podnoszenia

Poduszki pneumatyczne, poduszki podnoszenia

Chronią twoje zdrowie i życie w momencie zderzenia, dzięki nim nie poczujesz wybojów, mogą też podnieść wielotonowe obciążenia – poduszki pneumatyczne.

udostępnij

Konrad Bagiński Konrad Bagiński  / 21-10-2016 / aktualizacja: 02-11-2018

Większość kierowców i pasażerów wie, że w aucie znajdują się poduszki powietrzne chroniące ludzi przed poważnymi urazami w razie wypadku. W ułamku sekundy napełniają się gazem i tworzą barierę między głowami, ciałami, nawet nogami a elementami samochodu. Ale równie ciekawe są pneumatyczne poduszki zawieszenia oraz bałwanki do podnoszenia auta.

Jazda na poduchach

Zacznijmy od zawieszenia pneumatycznego. To rozwiązanie znane od kilkudziesięciu lat, ale do tej pory stosunkowo rzadko spotykane. Z pneumatycznych zawieszeń znane były przede wszystkim francuskie limuzyny, którymi płynęło się po drodze i w ten sposób pieściły zmysły kierowcy i pasażerów. Żadnych drgań, żadnych skoków – to zawieszenie już w latach 80. skutecznie tłumiło wszelkie nierówności. Jednocześnie w tym okresie (później również) było jednak rzadkością. Na dodatek drogą w eksploatacji, bo naprawianie awarii było możliwe jedynie w wyspecjalizowanych warsztatach i wymagało sprowadzania części. Ponadto nawet drobna awaria wykluczała auto z eksploatacji – po prostu siadało na ziemi i się nie podnosiło.

Ale zalet zawieszenia pneumatycznego było tak wiele, że obecnie stosuje się je coraz częściej. Przestało być też domeną aut francuskich – pneumatyki można zamówić również do Jeepa, porsche, audi. Znajdziemy je w Mercedesach i wielu innych samochodach.

Jak to działa?

W tym rodzaju zawieszenia sprężyny i amortyzatory zastępuje się dmuchanymi poduszkami gumowymi. Napełniane są po włączeniu silnika. Ich zadaniem jest utrzymywanie wysokości auta na niezmienionym poziomie. W efekcie nawet załadowany do granic możliwości samochód nie „siada” i nie dobija do gleby. Wygląda normalnie. Takie zawieszenie świetnie się sprawdza podczas holowania przyczep – dzięki niemu tył auta nie jest przyziemiony. Z tymi właściwościami wiąże się pewność i bezpieczeństwo prowadzenia. Pneumatyczne zawieszenie zapewnia lepszą przyczepność i precyzję prowadzenia. Najczęściej jest stosowane w autach wyższej klasy, SUV-ach i limuzynach. W nich najlepiej się sprawdza.

Co ciekawe, auto może wyjechać z fabryki zaopatrzone w pneumatyczne zawieszenie, ale w większości przypadków można je zamontować jako opcję, nawet w niezależnym warsztacie. Takie firmy jak choćby Bilstein oferują gotowe komplety zawieszenia do różnych aut. Ich montaż nie jest specjalnie trudny, ale lepiej zlecić to mechanikowi, niż samemu majstrować w garażu. Trzeba też pamiętać, że układy zawieszenia są coraz bardziej skomputeryzowane i mechanik musi to wziąć pod uwagę.

W wielu przypadkach firmowe zawieszenie pneumatyczne można po awarii zamienić na klasyczny układ sprężyn i amortyzatorów. Dzieje się tak, gdy naprawa zawieszenia przewyższa wartość auta. Najbardziej znanym przykładem są nieco starsze range rovery, którym dość szybko siada tył, ale poduszki można zastąpić elementami stalowymi i dalej cieszyć się jazdą. Niestety mniej wygodną, luksusową i precyzyjną.

Zamontowanie pneumatycznego zawieszenia dobrej marki kosztuje 2000–3000 zł i mówimy o niezbyt skomplikowanych konstrukcjach. Dużo droższe są wymiany bądź remonty fabrycznych zawieszeń – nie powinna dziwić kwota 2–3 razy wyższa. A są i takie, za które zapłacimy grube kilkanaście tysięcy. Na szczęście są firmy produkujące dobrej jakości zamienniki (choćby wspomniany Bilstein).

Bałwanki – pneumatyczne podnośniki

Jest też drugi rodzaj poduszek niezwykle przydatnych w warsztatach, garażach czy gospodarstwach rolnych. Bałwanki to nadmuchiwane poduchy pozwalające szybko i bezpiecznie podnieść w zasadzie dowolny pojazd. Bez problemu wytrzymają kilka ton nacisku. Są bardzo często stosowane w warsztatach samochodowych do szybkich napraw i do wymiany kół i opon. Mają niestety jedną wadę – jakoś trzeba je nadmuchać. Bez kompresora ani rusz, ale poza warsztatami kompresory spotyka się w gospodarstwach rolnych, więc tam bałwanki mają rację bytu. Najtańsze bałwanki kosztują 200–300 zł. Cena idzie w parze z jakością, wytrzymujące kilka ton kosztują ponad 1000 zł. Pozwalają za to szybko i bez żadnego wysiłku podnosić różne pojazdy.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro