Piłka nożna bez kontuzji

Piłka nożna to sport, którego nieodłączną częścią są kontuzje. Właściwie nie istnieje żaden sposób na ich całkowite uniknięcie podczas gry. Football jest sportem kontaktowym – zawodnicy doznają najwięcej urazów w czasie starć na boisku. Kontuzje mogą jednak również wynikać z nieodpowiedniego przygotowania piłkarza do gry.

Marta Hanc Marta Hanc / 10-09-2015

Właściwy program treningowy

Najczęściej do urazów dochodzi na początku gry. Powodem jest niedostateczna, zbyt krótka lub źle przeprowadzona rozgrzewka. Najlepiej, żeby trwała około trzydziestu minut. Bezwzględnie powinna zawierać zestaw ćwiczeń rozciągających mięśnie, aby jak najlepiej przygotować gracza do treningu lub meczu. Piłkarze powinni stosować specjalny program treningowy stabilizacji mięśniowej, by muskuły w trakcie gry działały niczym aktywny gorset dla stawów, szczególnie narażonych na urazy.

Równie niebezpieczny dla piłkarza może być koniec gry. W trakcie meczu zawodnik jest już, co prawda, rozgrzany i rozciągnięty, ale jest także zmęczony. Zmęczenie może być na tyle duże, że obniży koncentrację i koordynację ruchową piłkarza. Przez obniżoną koordynację może on np. wykonać ruch szarpany i uszkodzić niektóre struktury mięśniowe. Jeśli zawodnik czuje, że jest zmęczony, lub zauważa to trener, zdecydowanie lepiej jest zaprzestać treningu lub gry, niż narażać piłkarza na niebezpieczeństwo. Istotne jest również, aby po zakończonej grze trening zwieńczyć ponownym rozciąganiem – im dłużej trwa stretching, tym lepiej.

Urazy kończyn

W przypadku piłki nożnej dochodzi do urazów różnych części ciała, jednak najczęstsze dotyczą kończyn dolnych – kolan, więzadeł kolanowych, łąkotek, stawów skokowych. Nie tylko nagłe, poważne urazy mogą wyłączyć zawodnika z gry na dłuższy czas. Także serie mniej poważnych urazów mogą wpłynąć na taki stan, a czasami nawet spowodować przerwanie kariery piłkarza. Dlatego nie wolno takich zdarzeń przeoczyć, zlekceważyć i mnożyć niewyleczonych kontuzji. Trochę inaczej wygląda sytuacja bramkarzy. Rzadziej narażeni są na urazy nóg, za to zdecydowanie częściej na kontuzje kończyn górnych i obręczy barkowych. Głównie są to urazy rąk, palców, stawów barkowo-obojczykowych.

Akcesoria ochronne

Czynnikiem zwiększającym ryzyko występowania urazów może być brak lub złe dopasowanie sprzętu ochronnego. Każdy piłkarz powinien być zaopatrzony we właściwych rozmiarów i najwyższej jakości ochraniacze, które w razie wypadku czy innego niebezpieczeństwa na boisku będą go chroniły. Są ochraniacze zakładane na kolana, na golenie, na kostki, na piszczele – mające dodatkowo ochraniacze na kostki – na łokcie, ochraniacze-getry (pod getrami kryją się ochraniacze zabezpieczające kończyny dolne), stabilizatory i opaski stanowiące zabezpieczenia w trakcie treningu. Ponadto bramkarzom niezbędne są rękawice, które jednocześnie powodują, że piłka nie wypada z dłoni.

Dieta

Kolejnym ważnym czynnikiem minimalizowania ryzyka urazów u piłkarza jest jego sposób odżywiania się. Należy regularnie dostarczać organizmowi wszelkich niezbędnych witamin, minerałów i substancji odżywczych oraz nie powodować wypłukiwania z organizmu magnezu, pijąc dużo kawy i alkoholu. Wypłukiwanie magnezu z organizmu może bowiem powodować poważne niedobory i w związku z tym negatywnie wpływać na pracę mięśni. Oczywiście istnieje szereg suplementów zawierających magnez, które możemy przyjmować w codziennej diecie, jednak nie warto opierać się wyłącznie na tego typu środkach, lepiej dbać o naturalną gospodarkę organizmu.

Dieta jest również istotna ze względu na utrzymanie odpowiedniej wagi. Nawet dobrze rozciągnięte stawy nie pomogą w uniknięciu kontuzji, jeśli zawodnik jest zbyt ciężki. Piłkarz musi być odpowiedniej postury, inaczej trudno będzie mu zadbać o własne bezpieczeństwo.

Profilaktyka służy unikaniu urazów spowodowanych przez błędy popełniane w trakcie treningu. Gdy wiemy, co zrobić, żeby zmniejszyć ryzyko, łatwiej jest nam zminimalizować urazy. Całkowite uniknięcie ich w grze jest niemal niemożliwe, więc należy dbać o to, by zdarzały się jak najrzadziej. Pamiętajmy, aby w tym celu stale korzystać z odpowiedniego zabezpieczenia w formie ochraniaczy oraz dbajmy, by nasz trening od początku do końca był przeprowadzony zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro