Orzechy – rodzaje i właściwości

Orzechy – rodzaje i właściwości

Jakie witaminy i minerały możemy znaleźć w składzie orzechów? Jak włączyć bakalie do codziennej diety? Oto wszystko, co powinieneś wiedzieć o orzechach!

udostępnij

Eustachy BieleckiEustachy Bielecki / 23-01-2015

Nie każdy wie, ale orzechy są jednym z naturalnych suplementów diety, który powinniśmy spożywać na co dzień. Zawierają one wiele odżywczych składników (m.in. witaminy E, B1, PP), które pozytywnie wpływają na rozwój naszego organizmu. Ponadto orzechy są źródłem antyoksydantów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki regularnemu spożywaniu bakalii możemy poprawić pracę mózgu oraz pamięć, zapobiec wielu chorobom sercowym, a także zbilansować poziom cukru w organizmie. Jakie są właściwości orzechów i jakie ich rodzaje są najbogatsze w minerały i witaminy? Jak włączyć bakalie do codziennej diety? Oto kilka informacji, które warto wiedzieć o orzechach.

Orzechy – rodzaje

Istnieje ponad 15 rodzajów orzechów. Mimo że w naszym regionie najpopularniejsze są laskowe czy włoskie, dzięki sklepom internetowym mamy dostęp nawet do najbardziej egzotycznych gatunków. Oto kilka najpopularniejszych rodzajów orzechów, które mają najwięcej składników odżywczych.

Orzech laskowy i włoski

Są uznawane za naturalną bombę kaloryczną, będącą źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Te ostatnie poprawiają metabolizm oraz zapobiegają tyciu. Kilka orzechów wystarczy, by zapewnić dzienną dawkę wspomnianych składników odżywczych. Ponadto w orzechach włoskich znajdziemy kwas alfa-linolenowy, który obniża poziom cholesterolu we krwi.

Pekan

Uprawiany w Ameryce Południowej oraz w Afryce. W porównaniu do znanego nam orzecha włoskiego pekan jest o wiele słodszy w smaku. Ten gatunek jest bogaty w witaminę E i cholinę, która wspomaga pracę mózgu. Orzechy pekan mogą pomóc także w walce z nadciśnieniem.

Makadamia

Jeden z najbardziej ekskluzywnych i swoją drogą najdroższych gatunków orzechów. Zawiera nawet 70% tłuszczów. Jest bogaty w selen i kwas solny. Makadamiajest także stosowana przy produkcji kosmetyków.

Pistacje

Zawierają wiele protein i tłuszczów. Są zalecane dla tych, którzy chcą zbudować masę mięśniową. Pistacje są często wykorzystywane jako przekąska lub dodatek do słodyczy (np. lodów czy ciast).

Orzeszki brazylijskie

Pochodzą z Ameryki Łacińskiej. Są bogate w tłuszcze (50%). Zawierają selen, który ma właściwości przeciwutleniające oraz cynk, który wskazany jest dla osób z cukrzycą, po zabiegach operacyjnych i oparzeniach. Orzechy brazylijskie często wykorzystywane są także do produkcji oleju spożywczego lub naturalnego mydła.

Migdały

Są bogate w białko, magnez i fosfor. Zawierają także najwyższą dawkę witaminy B2 i E pośród wszystkich rodzajów orzechów. Często spotykane jest także tzw. mleko migdałowe – to świetna roślinna alternatywa dla mleka krowiego, jednak nie jest ono tak bogate w składniki odżywcze jak same orzechy.

Fistaszki

Są źródłem przede wszystkim białka, a także witaminy B3. Mimo swoich właściwości odżywczych fistaszki lub inaczej orzechy ziemne nie są zalecane kobietom w ciąży ze względu na ich wysoką alergiczność.

Właściwości orzechów

Orzechy poprawiają pamięć, balansują pracę serca oraz układu krwionośnego. Już 30 g orzechów dziennie poprawi wygląd skóry, wzmocni włosy oraz skutecznie uchroni przed nagromadzeniem zbędnej tkanki tłuszczowej. To jednak nie koniec. Orzechy pozytywnie wpływają na poziom cukru we krwi, a także łagodzą przemęczenie i depresję. Codzienne spożywanie orzechów może obniżyć ryzyko nowotworu nawet o 20%.

Dieta bakaliowa – jak włączyć orzechy do codziennych posiłków?

Lekarze i dietetycy jednym głosem twierdzą, że orzechy powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie. Wystarczy 30 g (czyli nawet kilka orzeszków), by uzupełnić zapotrzebowanie na najważniejsze składniki odżywcze. Nie musimy jednak spożywać orzechów na surowo. Można je włączyć do potraw lub przekąsek. Efekt będzie podobny. Na śniadanie orzechy idealnie sprawdzą się w połączeniu z granolą. Wymieszane orzeszki z płatkami owsianymi oraz suszonymi owocami (np. śliwka czy jabłko) to świetna pozycja na poranny posiłek.

Rozdrobnione orzechy możemy także dodać do sałatki owocowej z gruszki, pomarańczy, jabłka i bananów. Orzeszki sprawdzą się także na kanapkach w towarzystwie czarnego chleba, masła rzodkiewki oraz pomidora. Idealnie będą pasować również do dań dalekiego wschodu (np. tajskich) oraz sosów (szczególnie pesto).

Orzechy są źródłem wielu odżywczych składników, których potrzebujemy na co dzień do sprawnego funkcjonowania. Poprawa pracy mózgu, sposób na przemęczenie i depresję, a do tego ochrona przed nowotworem. Orzechy powinny znaleźć się w diecie każdego z nas. Do wyboru mamy ponad 15 najróżniejszych gatunków orzeszków. Najbogatsze w witaminy i minerały to pistacje, migdały, orzechy laskowe i włoskie.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro