Opony typu run flat – wady i zalety

Opony typu run flat, czyli takie, które pozwalają na kontynuowanie jazdy po przebiciu, kuszą wieloma zaletami. Mają jednak również swoje wady. Przyjrzyjmy się bliżej temu zaawansowanemu rodzajowi ogumienia.

Anna Lubertowicz-Sztorc Anna Lubertowicz-Sztorc / 22-10-2014

Koncerny już od kilkudziesięciu lat eksperymentują z różnymi systemami pozwalającymi na jazdę po przebiciu opony. Różne marki oferowały rozmaite systemy opon run flat, jednak największą popularność zyskały opony ze specjalnymi wzmocnieniami, zwane samonośnymi. Pojawiły się na rynku za sprawą firmy Bridgestone pod koniec lat 80., a obecnie montowane są w samochodach BMW, Mercedesa czy Mini Cooper.

Zalety opony[run flat]

Opony run flat typu samonośnego charakteryzują się wzmocnionymi ściankami bocznymi i większą sztywnością. Dzięki temu po utracie ciśnienia są w stanie udźwignąć masę pojazdu, zachowując oryginalny profil. Takie rozwiązanie pozwala na kontynuowanie jazdy po przebiciu opony z prędkością do 80 km/h na dystansie do 80 km. Te wartości mogą się zmieniać w zależności od konkretnego modelu samochodu, są one zapisane w instrukcji obsługi pojazdu. System run flat działa na tyle skutecznie, że najczęściej kierowca nawet nie jest świadomy, że nastąpiło przebicie opony. O problemach informuje dopiero kontrolka pokładowego systemu monitorowania ciśnienia (TPMS). To wyposażenie obowiązkowe w autach z oponami typu run flat. Opony samonośne w razie przebicia zwalniają nas z uciążliwej czynności wymiany koła. Są też bardziej odporne na przebicie, a w przypadku nagłej utraty ciśnienia pozwalają zachować pełną kontrolę nad pojazdem. Są więc bardziej bezpieczne od standardowych opon. Nie musimy też wozić w samochodzie koła zapasowego, tym samym mamy więcej miejsca w bagażniku.

Wady opon run flat

W praktyce opony run flat nie są aż tak bezproblemowe. Po pierwsze, są droższe w zakupie. Wersje run flat to zazwyczaj najdroższe modele opon w ofercie producentów, ponadto występują przeważnie w dużych rozmiarach (z niskim profilem). W przypadku złapania gumy, co prawda pozwalają na kontynuowanie jazdy, ale po przejechaniu bez powietrza około 80 km nadają się właściwie tylko do wyrzucenia i konieczny jest zakup nowych. A te zazwyczaj nie są dostępne od ręki. Ponadto, obsługa opon typu run flat wymaga specjalistycznego sprzętu, który nie znajduje się na wyposażeniu wszystkich serwisów. Jeżeli już trafimy na odpowiedni warsztat, to musimy liczyć się z wyższymi kosztami usługi. W wielu przypadkach opony te wymagają również specjalnej felgi (EH2 lub EH2+), która lepiej trzyma oponę bez powietrza.

Dla kogo opony run flat?

Z powyższych względów powinniśmy dokładnie przemyśleć zmianę opon na te typu run flat. Musimy pamiętać, że opony samonośne wymagają, aby nasze auto było wyposażone w system monitoringu ciśnienia oraz specjalne felgi. Według opinii wielu kierowców opony run flat pogarszają nieco komfort jazdy, ponieważ przez sztywniejszą konstrukcję słabiej tłumią nierówności. Jeżeli natomiast nasze auto jest już wyposażone w opony samonośne – wyjechało na nich z fabryki –to zdecydowanie nie zaleca się wymiany opon na standardowe. Producenci samochodów, w których opony run flat oferowane są na pierwszy montaż, najczęściej specjalnie dostrajają zawieszenia do pracy z tego typu ogumieniem. Założenie standardowych opon w takich samochodach może skutkować zmianą ich właściwości jezdnych. Z powyższych względów przed zakupem albo rezygnacją z opon run flat powinniśmy skonsultować się ze specjalistą.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro