Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
Zdaniem eksperta

Opiłki żelaza w paliwie - skąd się biorą i z jakimi kosztami trzeba się liczyć?

Pojawienie się opiłków żelaza w paliwie zwiastuje spore problemy i niemałe wydatki. W ogromnej większości dotyczy to silników wysokoprężnych. Wyjaśniamy, skąd biorą się opiłki w paliwie oraz z jakimi kosztami należy się wówczas liczyć.

Opiłki żelaza w paliwie - skąd się biorą i z jakimi kosztami trzeba się liczyć?

Współczesne silniki diesla z uwagi na bardzo wysoki stopień skomplikowania posiadają dużo wrażliwych na różne czynniki podzespołów, które są kosztowne w naprawie. Niekiedy doprowadzenie do stanu prawidłowego działania potrafi kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Skąd się biorą opiłki żelaza w paliwie?

Najczęściej problem opiłków w paliwie występuje w układzie Common Rail (CR). Pierwszym miejscem, gdzie najłatwiej sprawdzić, czy mamy opiłki żelaza w paliwie, jest filtr.

Opiłki żelaza w paliwie pochodzą z pompy wysokiego ciśnienia układu Common Rail.

  • PALIWO
    Jak się tam znalazły? Musimy wyjść od tego, że opiłki powstają na skutek wycierania się współpracujących ze sobą elementów w pompie. Dlatego tak ważne jest stosowanie wysokiej jakości oleju napędowego. Duża zawartość wody i zanieczyszczeń szybko doprowadzi do porysowania lub wytarcia elementów pompy CR. Mamy więc pierwszą przyczynę powolnej destrukcji pompy i pojawiania się opiłków w paliwie – złej jakości paliwo.

  • FILTR PALIWA
    Kolejną przyczyną jest zbyt długi okres eksploatacji filtra paliwa. Zawsze zmieniany jest on przy serwisie olejowym, a ten wiele osób wykonuje zgodnie z zaleceniem producenta samochodu co ok. 30 000 km. Jest to zbyt długi okres nie tylko dla oleju, ale również dla filtrów. Jeżeli tak długo nie wymieniamy filtra, materiał filtrujący zaczyna się zapychać i stawia coraz większy opór przepływającemu paliwu. Spadają także zdolności filtracyjne. Wszystko to sprawia, że pompa wysokiego ciśnienia pracuje pod większym obciążeniem i zaczyna się zużywać, a tym samym powstają opiłki żelaza.

  • WADA KONSTRUKCYJNA
    Kolejną z przyczyn powstawania opiłków jest wada konstrukcyjna pompy CR. W takim przypadku z czasem następuje jej zatarcie.

Opiłki żelaza w paliwie – co mam do wymiany?

Pojawienie się opiłków żelaza w paliwie to bardzo poważny problem. Wszystko, co powstało z wytarcia metalowych elementów pompy wraz z olejem napędowym, płynie przewodami najpierw do szyny Common Rail, następnie do wtryskiwaczy, a te rozpylają paliwo wraz z opiłkami do komory spalania. Nadmiar paliwa z pompy wysokiego ciśnienia oraz szyny CR trafia z powrotem do baku. Stąd w nim opiłki żelaza.

Pewnie już się domyślasz, co najprawdopodobniej trzeba wymienić, kiedy w filtrze paliwa znajdują się opiłki żelaza.

Wymianie, a w najlepszym wypadku regeneracji trzeba będzie poddać winowajcę, czyli pompę wysokiego ciśnienia, szynę Common Rail i wtryskiwacze. Bliżej trzeba się przyjrzeć także pompie niskiego ciśnienia, która znajduje się w baku.

*** Przeczytaj też: Wtryskiwacze w dieslach – rodzaje i koszty naprawy

Niewiadomą jest także stan silnika, ponieważ opiłki mogły dostać się do komory spalania, uszkadzając gładzie cylindrów, cylindry i pierścienie.

Bardzo ważne jest także wyczyszczenie z opiłków całego układu paliwowego, czyli wszystkich przewodów oraz baku.

Objawy uszkodzonej pompy wysokiego ciśnienia

Lista objawów wskazujących na uszkodzenie pompy wysokiego ciśnienia:

  • szarpanie silnika,
  • spadek mocy,
  • nierówna praca silnika,
  • utrudniony rozruch,
  • zwiększone dymienie z rury wydechowej.

Koszty

Przechodzimy do najbardziej bolesnego punktu, to jest kosztów naprawy. Te na pewno nie będą niskie.

  • Nowa pompa paliwa kosztuje ponad 3500 zł, za regenerowaną zapłacimy ok. 1500 zł, w zależności od silnika. Jednak jak wynika z opinii osób, które założyły ten element regenerowany, nie działa on zbyt długo.
  • Kolejna rzecz to wtryskiwacze, które są niezwykle wrażliwe na zanieczyszczenia, a co dopiero na ciało stałe, jakim są opiłki żelaza. Komplet czterech oryginalnych wtryskiwaczy elektromagnetycznych kosztuje ok. 2000-3000 zł. Jednak w tym przypadku mamy możliwość ich regeneracji, co jest znacznie tańsze i kosztuje mniej więcej połowę ceny nowych. Sprawa dużo drożej przedstawia się dla wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Nie da się ich regenerować, a cena nowych dochodzi nawet do 8000 zł za komplet. Najtańsze są wtryskiwacze piezoelektryczne firmy Denso: ok. 1000 zł za sztukę do nawet 2000 zł. Za Siemensa zapłacimy ok. 1400 zł za sztukę.
  • Listwa wtryskowa CR to kolejne 700-800 zł.
  • Do tego może dojść koszt wymiany pompy paliwa niskiego ciśnienia (ok. 300-700 zł) oraz czyszczenie całego układu paliwowego z opiłków żelaza.

Koszt samych części może wynieść ponad 10 000 zł. Doliczyć należy także robociznę warsztatu, która nie będzie na pewno tania ze względu na ogrom pracy, jaki trzeba włożyć w naprawę.

Opiłki żelaza w paliwie to bardzo poważny problem i niestety wiąże się z dużymi kosztami, które mogą stanowić nawet połowę wartości samochodu. Im wcześniej wykryjemy ten problem, tym mniejsze będą uszkodzenia, a tym samym koszty naprawy.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

oferty sponsorowane

Artykuły z kategorii Motoryzacja


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro