Odżywki przedtreningowe – przegląd

Odżywki przedtreningowe – przegląd

Nie zawsze siły i chęci do przeprowadzenia odpowiednio ciężkiego treningu siłowego są na wystarczającym poziomie. Brak wystarczającej ilości snu, stresujący dzień w pracy i natłok obowiązków sprawiają, że motywacja do ćwiczeń znacznie spada. W takich przypadkach pomocne okażą się odżywki przedtreningowe, których specyficzny skład pobudzi do działania. Popularne „przedtreningówki” nie tylko wyzwolą energię, ale także zwiększą czucie mięśniowe podczas treningu, poprawią koncentrację i siłę.

udostępnij

Adam AmbroziakAdam Ambroziak / 02-11-2016 / aktualizacja: 10-12-2018

Jak sama nazwa wskazuje, odżywka przedtreningowa przeznaczona jest do stosowania przed rozpoczęciem aktywności fizycznej. Ma ona za zadanie zmobilizować ćwiczącego do przeprowadzenia efektywnego treningu. Substancje pobudzające centralny układ nerwowy, poprawiające ukrwienie mięśni, zwiększające wytrzymałość i koncentrację oraz opuźniające uczucie zmeczenia dostępne są w licznych preparatach. Firmy suplementacyjne prześcigają się w tworzeniu nowatorskich przedtreningówek, które mają na celu trafienie w potrzeby klienta w jak najdokładniejszy możliwy sposób. Warto wiedzieć, że w zależności od proporcji stymulantów zawartych w dawce produktu będą się one charakteryzowały innym działaniem.

Kofeina

Niemal wszystkie odżywki przedtreningowe zawierają w sobie kofeinę. Jest to stymulant odpowiedzialny za pobudzenie centralnego układu nerwowego i zwiększenie motywacji do działania. Poprawia koncentrację podczas treningu i szybkość reakcji. Swoje zastosowanie znajdzie nie tylko w sportach wytrzymałościowych dzięki wpływowi na zwiększenie wydolności, ale także w dyscyplinach wymagających przeprowadzenia bardzo intensywnego wysiłku w krótkim czasie. W przypadku treningu siłowego pozwoli zwiększyć stosowane obciążenia, skrócić przerwy i lepiej spalać tkankę tłuszczową. Bezpieczna dawka kofeiny wynosi do 4 mg na każdy kilogram masy ciała, a już 200 mg kofeiny bezwodnej w porcji zawierają takie przedtreningówki jak SAW, Napalm czy Hot Blood.

Kreatyna

Kolejnym popularnym składnikiem odżywek przedtreningowych jest kreatyna. Jest to spowodowane wieloaspektowym wpływem tej substancji na pracę mięśni. Suplement ten będzie przede wszystkim zwiększał przyrost energii podczas intensywnych ćwiczeń. Dzięki niemu sprinter pobiegnie szybciej, a kulturysta wykona dodatkowe powtórzenia w serii. Zwiększenie przepływu wody przez błony komórkowe poprawi regenerację pomiędzy seriami i po treningu, a także zwiększy tempo przyrostu siły i masy mięśniowej. Dobrym pomysłem jest przedtreningowe przyjęcie samej kreatyny w formie monohydratu lub jabłczanu, na przykład Cm3 firmy TREC.

Arginina

Arginina w kontekście osób uprawiających sport pełni wiele istotnych funkcji. Jej główną zaletą jest produkcja tlenku azotu, którego głównym zadaniem jest transport składników odżywczych do mięśni. Jej bezpośredni wpływ na powiększenie średnicy naczyń krwionośnych zapewni lepszy transport krwi w czasie treningu, co przełoży się na zwiększenie objętości mięśni, czyli tak zwane uczucie pompy mięśniowej. Z tego względu cieszy się ona dużym zainteresowaniem wśród osób uprawiających sporty sylwetkowe i jest popularnym składnikiem przedtreningówek. Najefektywniejszą formę argininy, czyli alfa-ketoglutaran (AAKG), w dużych dawkach możemy znaleźć między innymi w NO-Xplode firmy BSN, Iron Pump od IHS czy Unreal firmy Real Pharm.

Beta-alanina

Beta-alanina to organiczny związek chemiczny spotykany w czerwonym i białym mięsie. Jest częstym składnikiem odżywek przedtreningowych ze względu na poprawę kondycji i wytrzymałości. Dzięki niej powstaje karnozyna odpowiadająca z utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, co zapobiega zakwaszeniu mięśni. Dodatkowo beta-alanina opóźnia uczucie zmęczenia mięśni, zmniejsza potreningowe obolałości i poprawia regenerację. Ciekawą przedtreningówką zawierającą dużą dawkę tego aminokwasu jest High Kick firmy IHS. Ze względu na specyficzny skład z małą ilością składników „pompujących” i dużą ilością składników działających neuroprotekcyjnie jest polecana osobom uprawiającym sztuki walki.

Cytrulina

Cytrulina jest jednym z aminokwasów, które nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Zmniejsza uczucie zmęczenia podczas wysiłków o charakterze tlenowym i beztlenowym, dlatego też korzyści z jej działania odczują zarówno zawodnicy sportów wytrzymałościowych, jak i osoby trenujące na siłowni. Cytrulina stała się popularnym suplementem w ostatnim czasie ze względu na jej silny wpływ na produkcję tlenku azotu i zmniejszenie opóźnionych bolesności mięśniowych. Dodatkowo pozwala ona zwiększyć objętość treningową oraz pracować na wyższych procentach ciężaru maksymalnego dzięki zwiększonej ilości ATP w mięśniach. Cytrulinę można stosować jako oddzielny suplement przed rozpoczęciem treningu siłowego w dawce około 10 gram jabłczanu cytruliny lub jako element preparatu przedtreningowego. Wysoką dawkę tego aminokwasu zawiera między innymi No Muscle Pump firmy Activab.

Podsumowanie

Wybór najlepszej przedtreningówki jest kwestią indywidualną. Każda z aktywnych osób będzie inaczej reagowała na poszczególne składniki preparatów. Jedni lepiej będą się czuć po zastosowaniu większej ilości substancji pobudzających takich jak kofeina czy guarana, inni będą potrzebować zwiększenia uczucia „pompy” mięśniowej, którą dadzą im arginina, cytrulina czy kreatyna. Wybór odpowiedniego suplementu będzie uzależniony także od specyfiki uprawianego sportu. Z pewnością kulturyści postawią na substancję zwiększające produkcję tlenku azotu i poprawiające koncentrację, z kolei zawodnikom sztuk walki będzie zależało na zwiększeniu wytrzymałości mięśniowej i opóźnieniu zmęczenia. Ważne jest, aby odżywki przedtreningowe nie stały się nieodłącznym elementem treningów zwłaszcza w przypadku zawartości dużej ilości stymulantów, ponieważ w dłuższym czasie może to doprowadzić do przetrenowania i braku chęci do ćwiczeń bez uprzedniego przyjęcia danego suplementu.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się