Odpowietrzanie układu chłodzenia – krok po kroku
Zdaniem eksperta

Odpowietrzanie układu chłodzenia – krok po kroku

Odpowiedni poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym nie zawsze oznacza jego optymalną ilość w obiegu. Przyczyną może być powietrze, które wypełnia luki płynu w układzie chłodzenia. Obecność pęcherzyków może spowodować przegrzanie silnika, trzeba więc się ich pozbyć.

udostępnij

Łukasz ŻyłaŁukasz Żyła / 08-04-2019

Układ chłodzenia to często pomijany element, o którego kontroli większość kierowców zapomina. Mało kto sprawdza regularnie poziom płynu, nie wspominając już o jego wymianie. A to duży błąd! Krążący w układzie płyn czuwa nad temperaturą pracy silnika. Najpierw dogrzewa jak najszybciej jednostkę, a następnie utrzymuje optymalne dla niej warunki. Żeby układ pracował wydajnie, poziom i jakość płynu muszą być odpowiednie. Jeśli do obiegu dostanie się powietrze, na pierwszy rzut oka może się wydawać, że ilość płynu jest wystarczająca. Niestety tak nie jest, a obecne w układzie pęcherzyki powietrza pogarszają jego pracę, co w konsekwencji może doprowadzić do przegrzania silnika. Temperatura nie zawsze musi drastycznie wzrosnąć i mogą to być nawet jej niewielkie skoki. Naszym zdaniem nie warto kusić losu i trzeba zadbać o odpowietrzenie układu.

Płyn na dolewkę

Obecne w układzie powietrze uzupełnia luki płynu chłodniczego. Oznacza to, że w momencie odpowietrzenia poziom płynu spadnie i konieczne będzie jego uzupełnienie. Musimy więc przygotować butelkę z płynem chłodniczym na dolewkę. Najlepiej jeśli będzie to taki sam środek, jaki znajduje się w układzie. Na szczęście większość płynów można ze sobą mieszać, dlatego uzupełnienie ubytku innym nie będzie wielkim błędem. Taki rodzaj płyny jest określany jako uniwersalny i nadaje się do stosowania w każdym rodzaju chłodnic. Bez większego znaczenia jest też kolor, który pełni wyłącznie funkcję pomocniczą. Wyjątek stanowi płyn o zielonej barwie, który możemy uznać za niemieszany z innymi ze względu na użyty w nim glikol propylenowy.

Najprostsza metoda

Zanim przejdziemy do odpowietrzania, musimy pamiętać o kilku ważnych sprawach. W układzie chłodzenia panuje wysokie ciśnienie, a płyn chłodniczy osiąga bardzo wysoką temperaturę. Odkręcenie zbiorniczka wyrównawczego z rozgrzanym płynem może więc skończyć się poważnym poparzeniem! Nigdy nie odkręcajmy korka, gdy silnik jest rozgrzany, nawet jeśli tylko chcemy uzupełnić poziom płynu.

Krok 1.

Na początku musimy zajrzeć pod maskę i zlokalizować zbiorniczek wyrównawczy z płynem chłodniczym. Następnie odkręcamy go i odkładamy korek na bok.

1

Krok 2.

Sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku. Jeśli znajduje się poniżej maksymalnej granicy, dolewamy go.

2

Krok 3.

Przechodzimy do wnętrza pojazdu. Włączamy silnik i ustawiamy dmuchawę na najwyższą temperaturę, wiatrak natomiast na najniższy bieg.

4

Krok 4.

Jeśli na powierzchni płynu pojawiły się bąbelki, możemy mieć pewność, że układ jest zapowietrzony. Teraz należy poczekać, aż silnik osiągnie temperaturę ok. 90 stopni C. W samochodach, w których nie ma wskaźnika temperatury, czekamy do załączenia się wentylatora chłodnicy. Możemy nieco zwiększyć obroty silnika, co przyśpieszy jego zagrzanie.

5

Krok 5.

Co jakiś czas obserwujemy poziom płynu w zbiorniczku i w razie konieczności uzupełniamy go. Po osiągnięciu wskazanej temperatury pozostawiamy włączony silnik jeszcze przez ok. 5 minut. Po zagrzaniu płynu znajdujące się w układzie powietrze zostanie z niego usunięte.

6

Krok 6.

Na koniec wystarczy zgasić silnik i ponownie sprawdzić poziom płynu. Jeśli układ był bardzo zapowietrzony, może się okazać, że będzie konieczna ponowna dolewka. Następnie zakręcamy korek zbiorniczka i robimy przejażdżkę na dystansie 2–3 km. Studzimy silnik i ponownie sprawdamy poziom płynu, czy układ nie odpowietrzył się podczas jazdy.

7

Powyższa metoda pozwala w najprostszy sposób pozbyć się powietrza z układu chłodzenia. Działa w większości przypadków, choć mogą zdarzyć się konstrukcje, w których konieczne będzie użycie innej metody. Poza odpowietrzaniem układu zachęcamy też do regularnej wymiany płynu chłodniczego. Jako granicę umowną, przy której zachowa on swoje właściwości, możemy przyjąć okres 2–3 lat.

ZOBACZ TEŻ:

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro