Odchudzanie na nowy rok – o początkach na siłowni

Zaczyna się nowy rok i można oddzielić grubą kreską to, co było, od tego, co będzie. Nowy rok, nowy ty. To dobry okres na mocne postanowienie wzięcia się za siebie. Wiele osób w tym czasie zapisuje się na siłownię, aby rozpocząć trudną walkę o lepszy wygląd. Od czego zacząć, aby wizyty na siłowni należały do przyjemności?

Kamila Okulska-Kosek Kamila Okulska-Kosek / 04-01-2017

Cel

Wyraźne określenie celu pomoże ustalić drogę i wyzwania, jakie musimy pokonać, aby go osiągnąć. Należy się zastanowić, czy zależy nam na ładnych mięśniach, zrzuceniu kilku kilogramów czy poprawieniu kondycji. Każdy z tych celów wymaga innych działań i stawia inne przeszkody. Jeśli przemyślimy to, na czym tak naprawdę nam zależy, powinniśmy rozpocząć poszukiwania siłowni lub zajęć fitness.

Siłownia idealna

Aby taką znaleźć, należy popytać znajomych o siłownie, do których chodzą. Poczta pantoflowa to najlepsza i najstarsza metoda zbierania informacji. Jest niezawodna. Musimy tylko pamiętać o tym, że każdy z nas jest inny i nie należy kierować się jedną opinią. Większość siłowni ma w swojej ofercie pierwszy trening gratis. To świetny sposób na sprawdzenie danego miejsca, można przekonać się na własnej skórze, czy pasuje nam atmosfera, czy sprzęt jest zadbany i nowy, kto tam przychodzi. Często bowiem jest tak, że dany lokal jest modny i ludzie tam bywający więcej czasu poświęcają na robienie selfie niż na ćwiczenia. Warto również zapoznać się z opiniami znajdującymi się w internecie. Jednak należy wziąć pod uwagę to, że cześć z nich jest zlecana przez właścicieli jako reklama.

Co powinna mieć siłownia idealna?

Przede wszystkim powinna być w miarę blisko. Perspektywa podróży przez połowę miasta może zniechęcać. Kolejną cechą jest czystość. Nic tak nie odrzuca, jak brud i wszędobylski zapach zatęchłego potu. Warto przed zapisaniem się na siłownię sprawdzić prysznice i toalety, bo po tym najłatwiej sprawdzić, jak dba się o klientów. Ważna jest także atmosfera, jaka panuje w danym miejscu. Do siłowni, w której czujemy się lepiej, chętniej będziemy przychodzić.

Jedną z najistotniejszych rzeczy, która powinna mieć siłownia idealna, jest profesjonalna kadra, która służy radą, oraz zadbany i bezpieczny sprzęt. Maszyny nie muszą być najnowsze, aby sprawdziły się podczas treningu. Powinny być po prostu w dobrym stanie technicznym. Obecność trenera na sali jest bardzo ważna, szczególnie jeśli jesteśmy początkujący i nie bardzo mamy pojęcie, jak się ćwiczy na poszczególnych maszynach.

Pierwszy trening

Jeżeli wybraliśmy już siłownię i nie możemy się doczekać pierwszego treningu, musimy się zastanowić, co spakować do torby. Stój powinien być wygodny, najlepiej z materiałów oddychających lub naturalnych. Nie powinien odsłaniać za dużo, bo wbrew amerykańskim filmom nikt w samym staniku i kusych szortach nie ćwiczy.

Drugą ważną rzeczą są buty – najlepsze będą sportowe adidasy, które odpowiednio zamortyzują i ochronią stopy przed urazami. I niby można by było na tym zakończyć pakowanie. Jest jednak kilka rzeczy, które ułatwią start. Są nimi rękawiczki, które będą zapobiegać pojawianiu się odcisków i otarć, a jednocześnie zabezpieczą przed drobnoustrojami bytującymi na sprzęcie. Następny jest ręcznik. Nie musisz brać plażowego – mały ręczniczek z mikrofibry będzie najlepszy do ocierania potu.

Trening

Pierwszy trening należy rozpocząć od ćwiczeń ogólnorozwojowych, zwłaszcza jeśli wcześniej nie mieliśmy do czynienia z siłownią. Na początek powinniśmy zrobić rozgrzewkę. Do tego celu idealne będzie bieganie na bieżni, orbitreku czy chodzenie na steperze. Rozgrzewka powinna trwać około 30–40 minut. Nie rzucajmy się od razu na głęboką wodę. Tempo powinno być takie, aby w czasie ćwiczenia móc swobodnie rozmawiać. Jeśli łapie nas zadyszka, należy zwolnić. Po każdej zmianie urządzenia trzeba przetrzeć uchwyty specjalnym preparatem bakteriobójczym, który najczęściej stoi na portierni.

Po rozgrzewce czas na ćwiczenia siłowe. Zaczynamy je od ćwiczenia dużych partii mięśni, czyli np. barki i ręce, plecy, brzuch i nogi. Na początku nie bierz się za duże obciążenia, ponieważ grozi to poważnymi kontuzjami. Lepiej zacząć od mniejszych. Jeśli pomimo to czujesz, że nie jesteś w stanie wykonać poprawnie ćwiczenia, w następnej serii zrób mniej powtórzeń.

Na koniec treningu warto jest znowu wrócić na salę kardio i pospacerować na bieżni w celu uspokojenia organizmu i wyrównania oddechu. Taki spacer powinien trwać około 15 minut. Po skończonym treningu poczekaj jeszcze chwilę, żeby ochłonąć.

Nie poddawaj się, jeżeli pierwsze treningi będą ciężkie, a ciało stanie się obolałe. Z biegiem czasu kondycja i sprawność twojego organizmu będą rosły. Dlatego nie rezygnuj pomimo początkowych braków efektów. One się pojawią, tylko musisz być cierpliwy. Powodzenia!

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro