Odbłyśnik – na co zwrócić uwagę w trakcie zakupu

Odbłyśnik – na co zwrócić uwagę w trakcie zakupu

Gołym okiem zauważasz, że reflektory twojego auta świecą gorzej? Przyczyn takiego stanu może być kilka – od pokładowego źródła prądu (zaciski akumulatora), przez zużywające się żarówki, na zmatowionych kloszach i przepalonych odbłyśnikach kończąc.

udostępnij

Lucjan KorytkoLucjan Korytko / 28-04-2017

O ile trzy pierwsze sytuacje łatwo naprawić samodzielnie, o tyle odbłyśnik to już wyższa szkoła jazdy. Sprawdź, co możesz zrobić, gdy nie nadaje się już do użytku.

Części się starzeją

Mimo dbania o samochód w zasadzie z każdym dniem podzespoły się starzeją i zużywają. Tak się dzieje z podwoziem, nadwoziem, wszelkimi układami, w tym elektrycznymi, a w związku z tym także reflektorami samochodowymi. Nie zawsze trzeba je wymieniać na nowe, zwłaszcza że ceny oryginałów w ASO mogą przyprawić o ból głowy, a jakość zamienników często pozostawia wiele do życzenia, dlatego wielu kierowców decyduje się na znalezienie rozsądnego wyjścia z sytuacji. Co zatem możemy zrobić w kwestii reflektorów? Rozwiązania zależą od elementu, który stracił swoje początkowe właściwości.

Najczęstsze usterki reflektorów

Wypalająca się żarówka to najczęstszy kłopot, który jednak najłatwiej rozwiązać i o ile nie trzeba demontować dodatkowych elementów i dostęp nie jest zbytnio utrudniony, zajmuje to kilka chwil. Brudny, pożółkły czy matowiejący klosz reflektora (szkło i plastik) również przy niewielkich nakładach finansowych możemy regenerować sami (wystarczą: drobnoziarnisty papier ścierny, pasta polerska, polerka mechaniczna oraz wosk zabezpieczający) lub powierzyć to zadanie fachowcom. W ostateczności możemy wymienić sam klosz, choć w przypadku lamp klejonych może się to okazać trudniejsze, niż założyliśmy, i doprowadzić m.in. do uszkodzenia obudowy, a w konsekwencji rozszczelnienia reflektora.

Elementami reflektora, którym najtrudniej przywrócić pierwotne właściwości, są odbłyśniki. W starszych samochodach wykonane z metalu rdzewieją, natomiast w nowszych wyprodukowane z tworzywa sztucznego matowieją lub się łuszczą. Dlaczego? Bo wewnątrz reflektora panuje wysoka temperatura, a jeśli do tego dodamy często słabej jakości żarówki halogenowe, których lakierowane elementy, wypalając się, osiadają na powierzchni odbłyśnika, to mamy głównych winowajców niszczenia odbłyśników.

Sposoby na kłopoty z odbłyśnikiem

Odbłyśnik (wewnętrzna część reflektora) pełni w reflektorze bardzo ważną funkcję – odpowiada za prawidłowy rozkład strumienia świetlnego, aby zapewnić dobrą widoczność kierowcy, a równocześnie by światło nie oślepiało innych użytkowników drogi. W starszych autach odpowiedzialność za rozkład wiązki odbłyśniki dzieliły z kloszem, natomiast w nowych (z gładkim kloszem) wszystko spada na ich „barki”. Wyjątek stanowią reflektory soczewkowe, które poza odbłyśnikiem mają soczewkę i przesłonę, jednak także one ulegają zniszczeniu. Jeśli problemem w twoim samochodzie są właśnie odbłyśniki, masz trzy możliwości jego rozwiązania:

  1. Wymiana całego reflektora na nowy. Opcja ta jest warta uwagi w wypadku starszych aut, bo komplet reflektorów np. do Fiata Pandy kosztuje 200–300 zł. Jeśli jednak masz auto nowsze (odbłyśniki mogą się przepalić także w kilkuletnim) lub wyższej klasy, koszt sięga niekiedy setek złotych. Zamiast więc kupować niewiadomej jakości zamienniki, warto rozważyć pozostałe warianty.

  2. Kupno nowego odbłyśnika i zamontowanie go w starej oprawie poddanej regeneracji. Z pozoru prosta sprawa może się jednak okazać kłopotliwa. Dlaczego? Na rynku motoryzacyjnym nowe odbłyśniki są towarem deficytowym i nie ma to wcale związku z małym popytem, a raczej z niską podażą – po prostu producenci sprzedają całe reflektory. Jeśli jednak trafisz na nowy i satysfakcjonujący cię wkład reflektora, zanim go kupisz, sprawdź: – homologację – często najtańsze zamienniki jej nie mają, mogą się też charakteryzować krótką żywotnością; – powierzchnię metaliczną – jakość, brak zarysowań, gładkość struktury; – czy produkt określany jako nowy na pewno nie był regenerowany. Musisz jeszcze pamiętać o narzędziach niezbędnych do wymiany – kluczach do demontażu reflektorów (typu torx), opalarce do rozklejenia lampy, kleju do ponownego sklejenia reflektora oraz środkach do regeneracji reflektorów.

  3. Ostatni sposób to poddanie odbłyśników regeneracji. Ale uwaga! Mimo że jest wiele środków (np. sprej do odbłyśników) i wiele sposobów regeneracji (czyszczenie spirytusem, szmatką i drucikiem, oklejanie folią aluminiową), niespecjalista raczej sobie nie poradzi. Nawet jeśli odbłyśniki po wykonanej metodą chałupniczą regeneracji będą wyglądały jak nowe, najprawdopodobniej ich właściwości optyczne okażą się słabe. Najlepszym rozwiązaniem jest oddanie odbłyśników do profesjonalnego zakładu, w którym poddane zostaną próżniowej metalizacji. Kosztuje to 60–200 zł za sztukę, w zależności od zakresu prac.

Jeśli odbłyśnik w twoim samochodzie wygląda na uszkodzony, nie bagatelizuj sprawy. Wymiana na nowy jest dobrym pomysłem, o ile masz pewność, że jest wysokiej jakości i dostosowany do twojego samochodu. Jeśli takiej pewności nie masz, poddaj go profesjonalnej regeneracji.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro