Nówka: Skoda Fabia Combi 1,2 TSI 110 KM – recenzja i wrażenia z jazdy
Zdaniem eksperta

Nówka: Skoda Fabia Combi 1,2 TSI 110 KM – recenzja i wrażenia z jazdy

Trzecia generacja Skody Fabii, wchodząc na rynek, dość mocno zmieniła się pod względem poprzedniczki, co zaowocowało jeszcze większym zainteresowaniem klientów. Ten hit sprzedażowy czeskiego producenta w segmencie B to bardzo rozsądny wybór z palety nowych samochodów. Niżej opisana wersja może poszczycić się bezawaryjną obsługą, a także brakiem problemów z późniejszą odsprzedażą.

udostępnij

Konrad StopaKonrad Stopa / 05-03-2018

Wygląd zewnętrzny Skody Fabii Combi

Patrząc na Skodę, ciężko mówić o finezyjnym nadwoziu. Testowany egzemplarz pokryto białym lakierem, więc trudno zachwycać się linią lub detalami Fabii III. Jedynym ciekawym elementem mogą być 16-calowe felgi ze stopów lekkich lub chromowane relingi. Mimo to moim zdaniem auto przekonuje do siebie innymi argumentami niż design. Plus za ciekawy kontrast między białym lakierem a czarnym dachem.

  1. front
  2. tył
  3. widok z boku
  4. przedni reflektor
  5. tylny reflektor
  1. front
  2. tył
  3. widok z boku
  4. przedni reflektor
  5. tylny reflektor

Wnętrze Skody Fabii Combi

Fabia to jeden z tych modeli segmentu B, które obfitują w przestrzeń we wnętrzu samochodu. Na przednich fotelach jak i tylnej kanapie nie można narzekać na brak miejsca na nogi lub nad głową. Wielkie okno dachowe dodatkowo optycznie powiększa przestrzeń samochodu i przyjemnie rozświetla dość zachowawcze wnętrze.

Czescy projektanci wyposażyli Fabię w różne rozwiązania ergonomiczne. Filozofia „Simply Clever” zawiera takie udogodnienia, jak: skrobaczka w klapce wlewu paliwa, uchwyty na komórkę, siatki w bagażniku, kosze w drzwiach czy klips na bilet parkingowy. Oprócz tego auto posiada wiele schowków oraz ogromny jak na tę klasę bagażnik, który ma aż 530 litrów. W połączeniu z długim i wysokim nadwoziem powoduje to, że Skoda Fabia spełni wszystkie transportowe wymogi dużej rodziny, a nawet małego przedsiębiorstwa.

  1. bagażnik
  2. kierownica
  3. listwa
  4. deska rozdzielcza
  5. manualna klimatyzacja
  1. bagażnik
  2. kierownica
  3. listwa
  4. deska rozdzielcza
  5. manualna klimatyzacja

Warto zwrócić uwagę też na samo wyposażenie auta. W prostym, lecz ergonomicznym układzie deski rozdzielczej ukryto dotykowy wyświetlacz systemu inforozrywki z nawigacją, łącznością Bluetooth oraz aplikacjami typu AndroidAuto. Dodatkowo, pojawiły się takie udogodnienia, jak: podgrzewanie siedzeń, tempomat oraz manualna klimatyzacja. Niestety materiały we wnętrzu są twarde i mało przyjemne w dotyku, za to na pewno przetrwają upływ czasu i duże przebiegi. Ciemne wnętrze rozjaśnia jedynie listwa na całej szerokości auta. Konfigurator Skody przewiduje jednak większy i bardziej rozbudowany ekran inforozrywki oraz pakiet akcesoriów, czyniąc Fabię jeszcze praktyczniejszą. Co ważne, krótka wersja Fabii oferuje niewiele mniej miejsca, więc jeśli bagażnik nie jest priorytetem warto brać ją pod uwagę.

Silnik

Jedna z najlepszych jednostek dostępnych w Fabii znalazła się właśnie pod maską naszego egzemplarza. Motor o pojemności 1,2 i mocy 110 KM nieźle napędzał rodzinne nadwozie o masie 1150 kilogramów. Wielką zaletą tego czterocylindrowca jest jego cicha praca na biegu jałowym. Dodatkowym plusem jest umiarkowane spalanie. Poziom 7-8 litrów to średnie zapotrzebowanie auta na benzynę.

Lubiących dynamiczną jazdę muszę uprzedzić, że 175 NM maksymalnego momentu obrotowego zapewnia umiarkowane osiągi (9,4 sekundy do 100 km/h oraz 196 km/h prędkości maksymalnej), na szczęście przy niskich prędkościach samochód rozpędza się całkiem szybko. Problemy mogą pojawić się przy wyższych prędkościach lub większym załadunku.

Polecanymi jednostkami w tym modelu są jeszcze: trzycylindrowa odmiana o pojemności litra o tej samej mocy 110 KM, która jest jego następcą oraz mocniejszy, 105-konny diesel. Fanów instalacji LPG na pewno zainteresują litrowe silniki o oznaczeniu MPI, które nie posiadają turbo i dobrze współpracują z instalacją gazową.

Jak jeździ Skoda Fabia Combi?

Skoda Fabia Combi została przygotowana na długie trasy i wielotysięczne przebiegi, aby je pokonywać samochód skonstruowano z idealnie zestawionym zawieszeniem oraz lekko działającym układem kierowniczym. Popularne połączenie kolumn McPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu sprawiają, że auto jest komfortowe, a przy tym nie prowadzi się niepewnie, zwłaszcza gdy na pokładzie jest więcej niż 2 pasażerów.

  1. fotele
  2. drążek zmiany biegów
  1. fotele
  2. drążek zmiany biegów

Jedyną wadą, która przeszkadza mi w testowanej Skodzie, jest skrzynia biegów. Manualna, sześciobiegowa przekładnia działało bardzo lekko, a przez to niezbyt precyzyjnie. Najbardziej odczuwalne było to podczas poruszania drążkiem zmiany biegów, który latał zbyt frywolnie. Na szczęście w obwodzie producent oferuje jeszcze automat z siedmioma przełożeniami, który warto rozważyć przy kupnie, ponieważ DSG z rąk Volkswagena działa wyśmienicie.

Warto czy nie warto?

Ogromnym argumentem za kupnem Skody Fabii jest jej cena. Wersja z kufrem startuje już od 44 tysięcy złotych, a testowany egzemplarz z paroma dodatkami to koszt około 56 000 zł. Patrząc na konkurencję, to atrakcyjna oferta, zwłaszcza że cennik producenta zawiera szereg konfiguracji i opcji, dzięki czemu można dopasować auto do własnych potrzeb. Istotną informacją jest fakt, że czwarta generacja Fabii pojawi się w ciągu następnych lat i co ważne, nie będzie możliwości kupna wersji z silnikiem wysokoprężnym.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro