Nordic walking jesienią

Kilka lat temu nordic walking stał się jednym z popularniejszych sposobów aktywności. Uprawiał go każdy – od nastolatek po panie w średnim wieku i seniorów. Prostota i brak konieczności zakupu drogiego sprzętu sprawiły, że stał się modny i bardzo popularny.

udostępnij

Kamila Okulska-KosekKamila Okulska-Kosek / 30-08-2016

Czym jest nordic walking?

Nordic walking to technika marszu, w której angażuje się górną połowę ciała przez stosowanie kijków. Przypomina to trochę narciarstwo biegowe, tylko bez nart. Specjalnie zaprojektowane kijki do nordic walking pomagają odepchnąć się od podłoża, ułatwiając tym samym marsz. Mobilizują one do pracy także mięśnie rąk i górnej połowy ciała.

Jedyną rzeczą, jaką trzeba mieć, by w pełni móc ćwiczyć, są kije. Niestety, oryginalne są dość drogie (koszt około 200 zł). Jednak warto zainwestować w sprzęt dobrej jakości. Jak go wybrać? Otóż kije powinny być odpowiedniej wysokości. Wylicza się ją za pomocą prostego wzoru: 0,7 x wzrost. I tak dla osoby, która mierzy 170 cm, odpowiednia długość kija to 120 cm. Na rynku dostępne są kije o stałej długości i teleskopowe, których długość można zmieniać. Równie ważne są zapięcia. Powinny być wygodne i stabilne.

Nordic walking jesienną porą

Kiedy za oknem słońce już nie przygrzewa tak mocno i coraz częściej wieje chłodem, to znak, że przyszła jesień. Należy wtedy pomyśleć o zmianie stroju, w którym uprawia się nordic walking. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko złapania przeziębienia, przemarznięcia i innych niezbyt przyjemnych dolegliwości. Znacznie przyjemniej maszeruje się, kiedy nie jest zimno. Aby tak było, potrzebne będą: bielizna termoaktywna, kurtka, opaska lub czapka, odpowiednie spodnie, rękawiczki, skarpety i buty. Dla osób nielubiących odkrytej szyi dobrym wyjściem będzie komin lub szalik.

Bielizna też jest ważna

Na chłodniejsze dni lepiej wybrać bieliznę termoaktywną. Jej przewagą nad zwykłą bawełnianą jest to, że nie chłonie wody. Na rynku dostępna jest bielizna z włókien syntetycznych oraz z wełny z owiec merynos. Syntetyczna hamuje zapach potu, przepuszcza powietrze i odprowadza wilgoć na zewnątrz. Bielizna wykonana z naturalnej wełny dobrze odprowadza wilgoć, jest ciepła, antyalergiczna, antystatyczna i antybakteryjna. Dodatkowo, jako produkt naturalny, jest biodegradowalna. Zmniejsza także napięcie i ból mięśni, co jest szczególnie ważne dla osób w podeszłym wieku.

Warstwa pośrednia – bluza

Najwygodniejsza jest ta za duża, ale do nordic walking lepiej wybrać coś bardziej dopasowanego. Idealnym wyjściem są popularne bluzy polarowe. Są lekkie, miłe w dotyku, ciepłe i nie chłoną wilgoci. Dodatkowo są wytrzymałe i można je kupić we wszystkich możliwych kolorach, więc każdy znajdzie coś dla siebie.

Kurtka do zadań specjalnych

Jesienią ciężko jest wyczuć pogodę: rano wieje chłodem i zdarzają się przymrozki, w południe lato nie daje o sobie zapomnieć, a im później, tym znowu robi się chłodniej. Przy takich zmianach trudno zorientować się, czy potrzebujemy tylko bluzy, kurtki przeciwwiatrowej czy czegoś cieplejszego. Wbrew obiegowej opinii do nordic walking nie nadają się kurtki z membraną Gore-Tex®, gdyż ich oddychalność nie jest zbyt dobra. Sprawdzają się one w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych, w których zwykły człowiek nie ćwiczy. Lepszym wyborem będzie odzież wierzchnia z technologią Soft shell. Taka kurtka jest lekka, trwała, miła w dotyku, wiatroodporna, nieprzemakalna przy małym deszczu i nie krępuje ruchów.

Buty

Buty do nordic walking muszą być stabilne i wygodne. Najlepiej z profilowaną podeszwą, która dobrze będzie się trzymać podłoża. Powinny być lekkie i oddychające. Jeśli trening będzie się odbywał w mieście, w parku lub na ścieżce rowerowej, wystarczą dobre adidasy. Jeśli jednak maszerować będzie się po górach czy trudniejszym terenie, lepiej zainwestować w lepsze buty, np. do trekkingu.

Akcesoria dodatkowe

Podczas marszu najszybciej marzną ręce, dlatego dobrze jest mieć rękawiczki. Ochronią one dłonie przed chłodem. Warto wybrać te, które mają wszyte po wewnętrznej stronie antypoślizgowe wstawki. Pozwolą one pewniej trzymać kij. Oprócz nich dobrym pomysłem jest zaopatrzenie się w opaskę lub czapkę, gdyż rano może być naprawdę zimno. Kto miał chore zatoki, wie, że opaska to nie tylko wymysł mody. Dobrym rozwiązaniem są czapki i opaski dla sportowców wykonane ze specjalnych tkanin, które nie kumulują wilgoci.

Nordic walking jest świetnym pomysłem dla osób, które nie lubią chodzić na basen czy siłownię. Można ćwiczyć go wszędzie. Nie warto przerywać treningów, bo pogoda nie dopisała. Nawet w szare i pochmurne dni można pomaszerować, gdzie nas oczy poniosą.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro