Narty biegowe – warto urozmaicić swoje treningi biegowe

Bieganie zimą nie jest łatwe, ponieważ śnieg i śliska nawierzchnia znacznie utrudniają regularne treningi. Aura zmusza czasem biegaczy do pozostania w domu. Bywa, że lepiej odpuścić trening, niż narażać się na kontuzję. To problem dla osób, które chcą podtrzymać formę i przygotować się na starty w wiosennych zawodach. Dobrym sposobem na treningi są narty biegowe, które są świetnym uzupełnieniem treningów biegowych. Sprzęt jest tani, a poza tym możesz biegać w nich po własnych trasach. Niewielka warstwa śniegu wystarczy, żeby na nich jeździć.

Daria Występek Daria Występek / 01-12-2015

Zimowe treningi

Zimą, kiedy dni są krótkie i mroźne, przyda się odskocznia od standardowych treningów. Narty biegowe sprawią, że nie będziemy zakopywać się w śniegu i biegać w przemoczonych butach. Unikniemy też kontuzji związanych ze śliską nawierzchnią. Narty biegowe pomogą utrzymać formę i przygotować się do wiosennych startów w biegach ulicznych. To ciągle mało popularny sport w naszym kraju – zdecydowanie więcej osób wybiera narciarstwo zjazdowe, ale warto spróbować także tej formy aktywności.

Narciarstwo biegowe jest dobrą formą ruchu dla początkujących, ale i dla osób starszych. Wystarczy niewielka warstwa śniegu, nie trzeba mieć dużych umiejętności ani świetnej formy. Poza nartami potrzebne są kije. Tyle wystarczy, żeby rozpocząć treningi.

Jeśli nie lubisz trenować sam albo obawiasz się, czy dasz radę, możesz poszukać zorganizowanych grup. W czasie godzinnej wyprawy można się solidnie spocić i skutecznie wzmocnić mięśnie całego ciała. Dzięki równoczesnej pracy rąk i nóg, równomiernie rozwijają się wszystkie mięśnie. Skutecznie wzmacnia się układ krążeniowo-oddechowy, poprawia się kondycja oraz wzrasta odporność organizmu. Technika jest prosta do opanowania, niewiele różni się od zwykłego chodu czy biegu.

Bardzo ważne jest odpowiednie ubranie oraz buty do nart biegowych. Niezbędna jest bielizna termoaktywna, która zapewni komfort w czasie treningu i będzie odprowadzać pot z powierzchni skóry. Przyda się ciepła kurtka oraz nieprzemakalne spodnie narciarskie. Dobrze dobrany strój sprawi, że nawet trening w niskich temperaturach będzie przyjemny. Czapka, rękawiczki i grube skarpety są niezbędnym elementem stroju narciarza biegowego.

Technika biegu na nartach

Nie jest to nic skomplikowanego. Do nart przymocowana jest tylko przednia część buta, co sprawia, że możliwy jest naturalny ruch, jak przy chodzeniu, a także bieganie posuwistym ruchem. Początkowo treningi polegają na wolniejszych spacerach, następnie zwiększa się tempo i stopniowo dodaje intensywną pracę ramion. Bardziej zaawansowani zawodnicy biegną bardzo szybko, stosując tzw. techniką łyżwową. Wymaga to większej wprawy oraz specjalnie przygotowanej i dobrze utwardzonej trasy. Już po kilku treningach zauważysz wzrost formy i możliwości biegowych. Jak w przypadku innych sportów, najważniejsza jest systematyczność i dostosowanie treningów do coraz większych możliwości.

Dla osób, które lubią współzawodnictwo i wyzwania, organizowane są otwarte imprezy biegowe, w których można zawalczyć o medal. Są one mniej popularne od tradycyjnych biegów ulicznych, ale atmosfera jest równie przyjazna. Wystartować może każdy, kto czuje się na siłach. Trzeba opanować kilka ewolucji zjazdowych, szybkie zmiany kierunku i hamowanie. Oczywiście, zawody nie są konieczne. Można trenować dla własnej przyjemności i stopniowo budować formę. Ważne, żeby z treningów czerpać przyjemność i stale poprawiać możliwości. Narty biegowe to jeden z najlepszych sposobów na podtrzymanie formy biegowej zimą.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro