„Namierz to” – recenzja gry
Zdaniem eksperta

„Namierz to” – recenzja gry

„Namierz to” jest niewielkich rozmiaru grą ćwiczącą spostrzegawczość. Świetnie się sprawdzi zarówno w domowym zaciszu, jak i w podróży. Nie czekaj, namierz to!

udostępnij

Katarzyna OlszyńskaKatarzyna Olszyńska / 21-01-2019

Gry i zabawki dzieci zajmują bardzo dużo miejsca. Nic dziwnego więc, że szukamy rozwiązań kompaktowych, które pomogą nam uzyskać więcej wolnej przestrzeni w domach. Gra „Namierz to” należy do serii niewielkich wymiarów gier wydawnictwa Zielona Sowa, które bawią i uczą. Co więcej, możemy ją zabrać ze sobą niemal wszędzie.

Specyfikacja gry:

  • Liczba graczy: 2–4
  • Wiek graczy: 4+
  • Czas rozgrywki: 15–30 minut
  • Typ gry: gra rodzinna

Zawartość pudełka

Pudełko do gry jest niewielkie. W jego wnętrzu znajdują się obszerna instrukcja do gry, 32 karty z obrazkami oraz 44 dwustronne żetony.

  1. Pudełko i elementy gry
  2. Przykładowe żetony do gry
  3. Przykładowe karty do gry
  1. Pudełko i elementy gry
  2. Przykładowe żetony do gry
  3. Przykładowe karty do gry

Wariant I – „Namierz podobieństwo”

W ten wariant może grać od 1–4 osób. Do gry potrzebne są jedynie karty.

Istota gry

Gra opiera się na rywalizacji. Gracze muszą jak najszybciej i jak najtrafniej znaleźć podobieństwa pomiędzy kartami. Nie jest to proste – karta główna i karty zawodników mają tylko jedną cechę wspólną. Kto pierwszy, ten lepszy! Najszybszy gracz zdobywa punkt. Wygrywa osoba, która zgromadzi największą liczbę punktów.

Przygotowanie gry

Wybieramy wygodne miejsce do gry. Możemy usiąść przy stole, na dywanie lub na kocu nad jeziorem. Wyjmujemy karty, tasujemy je i pierwszą kartę kładziemy obok stosu awersem do góry (na karcie musi być widocznych 6 elementów/ilustracji). Odwrócona karta w tym momencie staje się kartą główną. Nie wolno sprawdzać, co się znajduje na drugiej jej stronie. Karty, które pozostały w stosie, dzielimy równo między pozostałych graczy. Każdy gracz kładzie przed sobą swoje karty w stosie ułożone przeciwną stroną niż karta główna (musi widzieć stronę karty, na której jest więcej obrazków).

4

Przebieg gry

Na wcześniej ustalone hasło lub znak wszyscy gracze jednocześnie wykładają po jednej karcie ze swojego stosu, od razu ją odwracając. Liczy się czas, refleks i spostrzegawczość. Każdy stara się jak najszybciej znaleźć jeden (jedyny) wspólny element między swoją kartą a kartą główną i głośno wypowiada jego nazwę, np. koło ratunkowe, piłka, ośmiornica.

Gracz, który jako pierwszy wskaże podobieństwo, zdobywa punkt i zabiera jedną kartę – staje się ona jego trofeum. Karty-trofea każdy gracz układa w oddzielnym stosie. Pozostałe karty trafiają na stos kart odrzuconych. Gra kończy się w momencie, gdy gracze nie mają już kart do wykładania. Wygrywa osoba, która zgromadziła najwięcej punktów, czyli ma najwięcej kart-trofeów w stosie.

Wariant II – „Namierz odpowiedź”

W ten wariant gry mogą grać tylko 2 osoby. Są tu potrzebne zarówno karty, jak i żetony.

Istota gry

Gracze starają się jak najszybciej zapamiętać wszystkie elementy znajdujące się na kartach. Czas jest ograniczony – mają na to zaledwie 10 sekund. Niech wygra najszybszy!

Przygotowanie gry

Tasujemy karty i układamy je rewersem do góry, czyli na widocznej stronie karty powinno znajdować się 6 elementów. Gracze ustalają, kto będzie odpowiadał, a kto zadawał pytanie.

Przebieg gry

Gracz, który odpowiada, bierze jedną kartę ze stosu. Ogląda ją przez 10 sekund, starając się zapamiętać wszystkie jej elementy. Po tym czasie przekazuje kartę osobie pytającej. Pytający losuje żeton wskazujący kategorię, zgodnie z którą gracz będzie mógł zadać pytanie odpowiadającemu, np. kolor, liczba, rodzaj elementu.

Jeżeli poda poprawną odpowiedź, zdobywa punkt i zabiera kartę jako trofeum. W przypadku błędnej odpowiedzi nie zdobywa punktu i bierze kolejną kartę ze stosu. Zmiana ról następuje po zadaniu 10 pytań. Gra kończy się wtedy, gdy każdy gracz odpowie na 10 pytań. Wygrywa osoba z największą liczbą punktów.

5

Pozostałe warianty gry

W tej grze są dwa dodatkowe warianty: „Wyścig” (dla 3 graczy) oraz „Gra w pamięć” (dla 2 graczy). W tym wariancie uczestniczą osoba prowadząca i 2 graczy, którzy będą wykonywali polecenie prowadzącego lub odpowiadali na jego pytanie związane z elementami znajdującymi się na kartach. To ciekawa opcja dla starszych dzieci. Moim zdaniem wymaga udziału dorosłego. Gra w pamięć to nic innego jak klasyczne memo przy wykorzystaniu żetonów dołączonych do gry.

  1. Przygotowanie Gry w pamięć
  2. Odnaleziona para – zdobyty punkt
  1. Przygotowanie Gry w pamięć
  2. Odnaleziona para – zdobyty punkt

Wrażenia

Przejrzysta i bardzo czytelna szata graficzna zasługuje na wyróżnienie. Jak inne gry karciane potrafi wzbudzić rywalizację wśród osób biorących w tego typu zabawie. Instrukcja jest prosta, choć obszerna jak na małego formatu grę. Jednak nie ma się czemu dziwić, skoro w tak małym pudełku otrzymujemy grę aż z 4 różnymi wariantami. Brawo! Tą grą wydawnictwo Zielona Sowa pokazuje, że można opracować minigrę, która nie znudzi się po kilku rozgrywkach i będzie długotrwale wspierać rozwój dziecka.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro